زمانی که صحبت از دیجیتال مارکتینگ میشود، معمولا تکنیکهای زیادی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. اما سوال اساسی زمانی مطرح میشود که کدام تکنیک میتواند به صورت کم هزینه و کاربردی همیشه مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که میدانید بازاریابی نیز مانند بقیه علوم همیشه در حال تکامل و رشد بوده است. ما قرار است امروز در این مقاله به صورت مفصل در مورد تکنیک فومو در بازاریابی با شما صحبت کنیم. آیا برای شما هم پیش آمده است که برای هنگام خرید یک کالا و خدمات ترس از دست دادن موقعیت طلایی را داشته باشید.
به عنوان مثال فرض کنید که امروز یک پیام برای شما ارسال شده که سایت برترآموز به مدت یک هفته « آموزش سئو » خود را با 35 درصد تخفیف در اختیار دیگران قرار خواهد داد. واکنش شما به چنین پیام وسوسه انگیزی چیست؟ معمولا افراد در این مدت زمان اقدام به خرید میکنند. از طرفی ممکن است که پیامک هدیه گرانبهای خرید از فروشگاه زنجیرهای نظر شما را به خود جلب کند. شما در تمامی موارد یک ترس واحد خواهید داشت و آن هم ترس جاماندن از این فرصت تکرار نشدنی است.
ما در این مقاله به شما تکنیکی را آموزش خواهیم داد که ممکن است سبد خرید شما را در ماه 15 درصد کوچکتر کند. در این صورت شما میتوانید سرمایه و پول خود را در مکان مناسبتری سرمایه گذاری کنید. به یاد داشته باشید که امروزه تمام تلاش شما باید بر این باشد که خرید خود را بهینه کنید.
تاریخچه فومو ( Fear Of Missing Out )
اگر بخواهیم به صورت کاربردی و دقیق به بررسی تکنیک فومو در بازاریابی بپردازیم باید به زمانهای بسیار دور سفر کنیم. به صورت کلی هر انسانی از بر اساس 3 عامل به مبادله و یا خرید میپردازد. این سه عامل عبارتند از احساس نیاز، ترس و طمع. هر فروشندهای نیز بواسطه تحریک این سه احساس فروش خود را کامل کرده است. اگر شما به صورت دقیق اندکی با خود خلوت کنید و 5 خرید آخر خود را بررسی کنید. قطعا به علت یکی از این 3 دلیل خرید خود را انجام دادهاید.
در سال 1996 یک استراتژیست بازاریابی با توجه به این سه عامل اقدام به طراحی یک استراتژی فروش کرد که باعث یک فروش انفجاری شد. علت این موضوع بود که در وهله اول شبکههای مجازی به تازگی جای خود را در میان مردم باز کرده بودند. در وهله دوم کسی از این تکنیک به صورت سازماندهی شده استفاده نمیکرد. با توجه به این عوامل او توانست یک استراتژی بسیار موفق در زمینه بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ ثبت کند. البته به یاد داشته باشید که امروزه این تکنیک شاید به اندازه گذشته دور خود موفق نباشد.
علت این موضوع هم این است که افراد تا حدودی با آن آشنا شدهاند و شما برای موفقیت نیازمند خلاقیت بالایی میباشید. باید توجه داشته باشید که درحال حاضر نیز شرکتها و کمپانیهای بزرگ خرده فروشی و عمده فروشی از تکنیک استفاده میکنند. در نتیجه شما نیز میتوانید از این تکنیک به خوبی استفاده کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را از ویژگیهای جذاب تکنیک فومو در بازاریابی شکه کنیم.
تکنیک فومو در بازاریابی ( Fear Of Missing out ) چیست؟
اگر بخواهیم به صورت خلاصه و جوامع تکنیک فومو در بازاریابی بیان کنیم. به هر عامل و دلیلی که احساس جاماندن در مخاطبین و مشتریان شما ایجاد کند، تکنیک فومو در بازاریابی میگویند. این تکنیک مختص دیجیتال مارکتینگ و یا فروش آفلاین نیست. بلکه این تکنیک در بازارهای مالی نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در نتیجه شما با توجه به این موارد باید به اهمیت آن پی ببرید. استراتژیستهای بازاریابی قصد دارند بواسطه این تکنیک در شما ترس جاماندن از فرصت تکرار نشدنی پیش رو را زنده کنند.