«بازاریابی دیجیتال» (Digital Marketing)، نوعی بازاریابی برای محصولات و خدمات متنوع به حساب میآید که در آن از فناوریهای دیجیتال استفاده میشود. این نوع بازاریابی اغلب در فضای اینترنت صورت میگیرد. افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند همیشه به دنبال روشهایی هستند که میزان بازدیدهای وبسایت خود و فروش محصولاتشان را افزایش دهند. روشهای زیادی برای این کار وجود دارد. در این مقاله، شما را با مفهوم بازاریابی دیجیتال، اهمیت و انواع مختلف آن آشنا خواهیم کرد. در نهایت، میتوانید با شناخت روشهای مختلف این نوع بازاریابی و به کارگیری آنها،استراتژی بازاریابی کسب و کار را بهبود بخشید.
ارتباط بین انسان و وسایل الکترونیکی، روز به روز در حال افزایش است. در واقع، در برخی از کشورها، کاربران بیش از 11 ساعت از فعالیتهای روزانه خود را به تعامل با دستگاههای الکترونیکی اختصاص میدهند. در آیندهای نزدیک، استفاده از این وسایل در تمام فعالیتهای روزانه انسان نقش خواهد داشت. از اینرو، اهمیت و تأثیر بازاریابی دیجیتال روز به روز افزایش مییابد. نادیده گرفتن این موضوع، جذب مشتریان بیشتر را برایتان تقریباً غیرممکن و در نتیجه، کسب و کار شما از دیگر رقبا عقب میماند. در ادامه، به معرفی انواع بازاریابی دیجیتال میپردازیم. شما میتوانید با توجه به صنعت، کسب و کار و مشتریان خود، بهترین روشهای بازاریابی دیجیتال را انتخاب کنید و از این روشها برای رشد و توسعه کارتان بهره بگیرید.
پنج نوع تکنیک بازاریابی دیجیتال
1. سئو
بله سئو. سئو را دیگر همه میشناسند. سئو را میتوان شامل تکنیکهایی که باعث افزایش رتبه سایت میشوند، تعریف کرد؛ اما در سال 2021چه تغییراتی در سئو به وجود میآید و چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم نتیجه بهتری را بگیریم.
- در سال 2023 انتظار میرود که شرکت ها 41 درصد بودجه خودشان را به بخش سئو در بازاریابی دیجیتال اختصاص دهند که این مقدار به در سال 2023 به 45 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
- 82 درصد متخصصان ادعا میکنند که سئو هنوز هم برای سایت مؤثر هستند و آن 12 درصد هم احتمالاً قدرت سئو هنوز آشنا نشدند.
- 61 درصد بازاریابان بیان میکنند که فقط خود بهبود تکنیک سئو میتواند عامل موفقیت سایت در سال 2018 باشد.
- 72 درصد متخصصان بیان کردند که اثرگذارترین بخش سئو، همان تولید محتوا است که خود آن هم یکی از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال است.
سئو علمی و دانشی است که هیچگاه نمیمیرد. ممکن است تکنیکهایی که برای آن استفاده میشود، تغییر کند ولی برای بهینهسازی سایت باید از نکات سئو استفاده کنیم. درواقع مهمترین بخش بازاریابی دیجیتال همین سئو است. سئو یک تکنیک خالی و تک نیست که کسی ادعای یادگیری کامل آن را داشته باشد یا اینکه بیان کند که دیگر تکنیک سئو قدیمی شده است. سئو همانطور که در بالا بیان کردیم، شامل تکنیکهایی است که به شما در بهینهسازی سایت کمک میکند؛ حال این تکنیکها هرکدام ممکن است درزمانی اوج باشند و درزمانی دیگر از بین بروند.
نکاتی برای سئو در سال 2023
- تجربه کاربری مهمترین بخشی است که باید برای سئو در سال 2023 در نظر بگیرید.
- باشد، ازنظر سئو بیشترین آسیب را خواهد دید.
- سرعت سایت خود را تا میتوانید افزایش دهید و از مواردی که باعث کاهش آن میشوند نیز خودداری کنید.
- از کلمات کلیدی بهصورت عبارتی باید در متن خود استفاده کنید.
- حضور در شبکههای اجتماعی متناسب با کسبوکار و حضور مداوم در آنها (امروزه ارتباطات فقط از طریق شبکههای اجتماعی صورت میگیرد.)
- بک لینک یا لینک بیلدینگ را جدی بگیرید. از سایتهای معتبر مخصوصاً شبکههای اجتماعی سعی کنید لینکهای مفید دریافت کنید.
2. بازاریابی شبکههای اجتماعی
ارتباطات امروزه سریعتر از گذشته شده است و آن هم به لطف وجود موبایل و تبلت و حضور برنامههای شبکههای اجتماعی در آنها است. هدف شما جذب کاربر بیشتر است و چه محیطی بهتر از شبکههای اجتماعی که امروزه به یکی از اصول بازاریابی دیجیتال تبدیلشده است.
- 22 درصد جمعیت دنیا از فیس بوک استفاده میکنند.
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی هرساله رو به گسترش است و جالب است که بدانید تبلیغات در فیس بوک در سال 2017، 74 درصد افزایش پیدا کرد.
- تخمین زده میشود که درسال 2023 ویدئو مهمترین و پربازدیدیترین محتوا شبکههای اجتماعی شود و باعث افزایش 80 درصد ترافیک بازدیدکننده میشود.
شبکههای اجتماعی بهعنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی دیجیتالی استفاده میشود. مهمترین مزیت شبکههای اجتماعی را میتوان در گستردگی آن تعریف کرد یعنی اینکه تفاوتی ندارد که کسبوکار شما چیست؛ هر نوع کسبوکاری که داشته باشید، میتوانید از این شبکهها استفاده کنید. البته باید اصول و قواعد فعالیت در هرکدام را بدانید و بهدرستی به کار ببرید.
نکاتی برای موفقیت در سال 2023
- مخاطبان خود را بهدرستی بشناسید. آنها دستهبندی کنید و برای دسته محتوای مخصوص ایجاد نمایید.
- انواع فرمتهای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی را بشناسید.
- لازم نیست که در تمامی نوع تولید محتوا فعالیت کنید. برای اینکه بتوانید در بازاریابی دیجیتال موفق باشید، یک نوع را انتخاب کرده و در آن قوی فعالیت کنید.
- محتوا ارزشمند تولید کنید. وقت کاربران هرساله محدودتر میشوند و آنها ترجیح میدهند که مطالب کوتاه اما مفیدی را مطالعه کنند.
3. بازاریابی محتوا
از هر ابزاری که در بازاریابی دیجیتال استفاده میکنید، باید محتوا را در نظر بگیرید. بازاریابی محتوا یعنی شناخت روشها و تکنیکهای توزیع محتوا را باید جز اصول کاری خود قرار دهید. محتوایی که نوشته میشود ولی درجایی نشر نشود و کسی نبیند، چه ارزشی دارد؟
- امروزه بازاریابی محتوا سه برابر دیگر تکنیکها برای شما ورودی کاربر میآورد و 62 درصد هزینه بازاریابی شما را کاهش میدهد.
- تقریباً جوانان 18 تا 19 ساله بیشتر از همه به دنبال اطلاعات و محتوای خود هستند.
- کسبوکارهای کوچک با محتوا، تقریباً 126 درصد بیشتر از همکاران خود که محتوایی در سایت یا شبکههای خود قرار نمیدهند، کاربر جذب میکنند.
هر نوع کسبوکار دارید و در بستر اینترنت و فضای دیجیتال فعالیت میکنید، محتوا مهمترین و ارزانترین روش برای گسترش فعالیت شما است.
نکات بازاریابی دیجیتالی در بخش محتوا در سال 2023
- قبل از اینکه شروع به نوشتن در هر حوزهای را کنید، اطلاعات و دانش خود را در آن زمینه افزایش دهید.
- هیچگاه در نوشتن محتوا عجله نکنید
- کلمات کلیدی را در مکانهای درست به کار ببرید. از به کار بردن زیاد آنها خودداری کنید.
- تمامی انواع محتواها را در متن خود به کار ببرید، مخصوصاً اگر قصد تولید محتوا آموزشی را داشته باشید.
4. بازاریابی محتوا
«بازاریابی محتوا» (Content Marketing)، روشی است که در آن شما میتوانید با تولید محتوای باکیفیت برای کاربران خود، فروش بیشتری را به دست آورید. محتوای مورد نظر را میتوان در هر پلتفرم اینترنتی ایجاد کرد. ارسال پیام در توییتر، آپلود ویدیو در یوتیوب و نوشتن مطالب مختلف در وبسایت، از مصادیق بازاریابی محتوا هستند. این روش دارای کارایی بسیار خوبی است چراکه محتوای شما را با روشهای دیگری از قبیل بازاریابی سئو و شبکههای اجتماعی ادغام میکند و در نتیجه، بهرهوری کار افزایش مییابد.
برای اجرای صحیح بازاریابی محتوا، توجه به چند نکته ضروری است. پیش از تولید محتوا حتماً کاربران نهایی خود را در نظر بگیرید. به این منظور باید نوع مخاطبان و علایق آنها را شناسایی کنید. این مسئله، حوزه موضوعات انتخابی را برایتان مشخص خواهد کرد. به علاوه، زبان و اصطلاحات مورد استفاده مخاطبان خود را در هنگام جستجوهای اینترنتی مد نظر داشته باشید. استفاده از این اطلاعات و به کارگیری کلمات کلیدی مناسب، سئوی شما را بهبود میبخشد.
پیشنهاد ما برای شما:بازاریابی سئو یا سئو مارکتینگ
5. بازاریابی پورسانتی
«بازاریابی پورسانتی» (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش، روشی است که در آن به ازای جذب هر مشتری، مبلغی به فرد جذبکننده پرداخت میشود. این نوع بازاریابی مانند استخدام کارمند برای فروش محصولات یا خدمات یک شرکت و پرداخت پورسانت به ازای هر فروش است. در بازاریابی پورسانتی، تنها برای فروشهای صورت گرفته پول پرداخت میشود و هیچگونه پیش پرداختی به فرد تبلیغکننده تعلق نمیگیرد. بسیاری از وبلاگ نویسان یا وبسایتهای فروش اینترنتی از این نوع بازاریابی استفاده میکنند.
نکته قابل توجه در بازاریابی پورسانتی این است که باید پیش از جذب افراد قوانین و مقررات مشخصی را بین طرفین مشخص کنید. فروشندگان، معرف برند شما هستند و همیشه باید شعار برندتان را به گوش مشتریان برسانند. از اینرو، کلمات بخصوصی که میخواهید فروشندگان از آنها استفاده کنند را در اختیارشان قرار دهید. به علاوه، حتماً باید یک قرارداد کاری نیز برای افراد علاقهمند به همکاری در فروش تهیه کنید.
6. بازاریابی تأثیرگذار
یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی دیجیتال، «بازاریابی تأثیرگذار» (Influencer Marketing) است. در این روش، از افراد مشهور یا دارای دنبال کنندههای زیاد در شبکههای مجازی برای جذب کاربران بیشتر و بهبود فروش محصولات استفاده میشود. بازاریابی تأثیرگذار، در کانالهای شبکههای مجازی (اینستاگرام، تلگرام و غیره) از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال، شرکتهای مختلف با استخدام کاربران پرطرفدار و مشهور اینستاگرام، از آنها میخواهند که با ارسال چند تصویر، محصولات یا خدمات مشخصی را تبلیغ کنند.
در برخی از مواقع، شرکتها کنترل حسابهای کاربری خود در فضای مجازی را برای یک مدت مشخص (معمولاً یک روز) به افراد تأثیرگذار میسپارند. این افراد، نظر کاربران را به کانالهای شما در شبکههای اجتماعی جلب میکنند. در نتیجه، تعداد دنبال کنندههای جدید و بازدید کانالها افزایش مییابد. توجه کنید که همیشه باید پیش از انتخاب یک فرد تأثیرگذار و شروع همکاری، به خوبی تحقیق کافی را انجام دهید. شما میتوانید با استفاده از «Google Analytics» از صحت تعداد دنبال کنندههای فرد مورد نظر و جعلی نبودن حسابهای کاربری او اطمینان حاصل کنید.