SEO چیست؟
Search Engine Optimization یا به اختصار SEO، مجموعه فعالیتهایی است که در جهت بهبود عملکرد سایت و بالابردن کیفیت براساس معیارهای موتورهای جستوجو صورت میگیرد. در واقع وظیفه اصلی سئو، هدایت صحیح طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتواست تا رتبهی وب سایت افزایش یافته و صفحه مورد نظر بیشتر توسط بازدیدکنندگان دیده شود.
متون استفاده شده، سرعت سایت، لینکهای وروردی و خروجی، چیدمان مناسب ساختار سایت و… از جمله فاکتورهای تعیینکننده رتبهی سایتها، توسط موتورهای جستوجو محسوب میشوند.
چرا باید روی سئو سایت سرمایه گذاری کرد؟
همه صاحبان کسبوکارهای آنلاین، برندها، شرکتها، سازمانها،فروشگاهها و… خواستار آناند که در نتیجههای ابتدایی موتورهای جستوجو قرار گیرند. طبق آمار موجود، ۳ جايگاه اول ۵۸.۴ درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول ۳۶.۴ درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص ميدهد.
به طور کلی، سئو در بازدید و ترافیک وب سایت، ارتقاء برندیگ و افزایش رتبه تاثیر بسزایی داشته و باعث افزایش چشمگیر فروش محصولات میشود؛ پس به جرعت میتوان گفت که یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات به شمار میرود. کسب رتبه اول و یا صفحه اول در جستجوی گوگل، زمانی ممکن خواهد شد که شما سایت خود را به طور مداوم، بهینهسازی نمایید. این بهینهسازیها به نحوی میتواند به رشد و توسعه کسبوکار شما کمک کند و سایتتان را در بهترین و بالاترین ردههای جستوجوی گوگل، نگه دارد.
مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستوجو استفاده میکنند و در هر ثانیه ۶۳۰۰۰ جستوجو در گوگل انجام میشود. کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک، وارد فضای آنلاین شما میشود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفتهاید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینهی کمتری خواهد داشت.جستجو بر روی موبایل نیز طی سالهای اخیر روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است.
به آمار زیر توجه کنید:
· ۹۳ درصد از تجربههای خرید آنلاین با یک جست و جوی ساده در اینترنت شروع میشود
· ۷۵ درصد از جستوجوهای صورت گرفته در همان صفحه اول نتایج پایان مییابد
· ۶۱ درصد از کسبوکارهای دنیا، سئو و بازاریابی محتوا را مهمترین روش بازاریابی خود میدانند.
· به طور متوسط ۴۱ درصد از هزینههای بازاریابی در شرکتهای بزرگ، در فضای آنلاین خرج میشود.
وظایف اصلی سئو:
· تولید مستمر محتوای با کیفیت و اورجینال بدون کپی
· بهروزرسانی محتوای قدیمی براساس وضعیت حال و نیازهای جدید کاربران
· راضی کردن و القای حس خوب به کاربران از طریق انتقال اطلاعات
· استفاده از تکنیکهای ساده و پیچیده برای نگه داشتن بیشتر بازدیدکنندگان در وب سایت
مراحل اصلی شروع ساخت یک سایت با کیفیت با استفاده از سئو:
بهبود عوامل تکنیکال: کدنویسی زیرساخت وب سایت شماست چون زبانی است که میتوان با استفاده از آن با موتورهای جست وجو صحبت کرد. بهینه سازی سایت برای خزش راحتتر موتورهای جستجو از طریق بهینهسازی کدها، ساخت نقشهی سایت، افزایش سرعت، بالابردن امنیت و… صورت میگیرد.
تعیین استراتژی: سازماندهی محتوای وب سایت بر اساس موضوع و شناخت دقیق از مخاطب و تحلیل رقبا. با بهینه سازی وب سایت بر اساس موضوعات و همینطور کلمات کلیدیهای مرتبط، میتوان رتبه خوبی کسب کرد.
تولید محتوا بر اساس اصول: تولید محتوا علاوه بر توجه به مخاطب، نیازمند شناخت دقیق از الگوریتمهای موتورهای جست وجو برای بررسی و درک آن است. سایتهای بسیاری وجود دارند که صفحات آنها پر از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم استفاده از این الگوریتمها موفقیتی کسب نمیکنند. رعایت استانداردهای نگارشی، توجه به مفهوم کلیدی، استفاده از عبارات هم خانواده و توصیفی، استفاده صحیح از تگهای هدینگ و پاسخ گویی به سوالات کاربران از مواردی هستند که هنگام تهیه محتوا باید به آن توجه کرد.
لینک سازی: هرچه قدر تعداد لینکهایی که مخاطب را به سایت شما ارجاع میدهند افزایش یابد، کاربران بیشتری با سایت شما آشنا شده و از آن بازدید میکنند. به تدریج گوگل نیز متوجه زحماتی که شما بر روی ایجاد محتوا میگنید خواهد شد و رتبه سایت را بهبود میبخشد. لینکسازی به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم میشود. لینکسازی داخلی موجب میشود که گوگل درک درستی از ساختار سایت و ارتباط موضوعی صفحات داشته باشد و لینکسازی خارجی ارزش و اعتبار هر صفحه در فضای اینترنت را مشخص میکند.
تحلیل و آنالیز: در این مرحله باید نتایج بدست آمده از مراحل قبلی را تحلیل کرده و با استفاده از اطلاعات آماری، استراتژیهای خود را بهینه کرد.