بازاریابی تأثیرگذار ، امروزه به نسبت قبل بسیار بیشتر از بازاریابی تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده میشود. بسیاری از برندهای بزرگ با علم به عالی بودن این نوع بازاریابی به کرات از آن استفاده کرده و حقا که پاسخ خوبی هم گرفتهاند. بازاریابی تأثیرگذار برای آنانی که آشنایی با آن ندارند بهطور ساده به معنی استفاده از اشخاص مشهور جهت معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات یک کسب و کار است.
این نوع بازاریابی، صرفاً برند و محصولات و خدمات یک برند را در برابر انبوهی از انسانها قرار نمیدهد، بلکه این حسن را نیز دارد که برند از نفوذِ شخصِ مشهور در انسانها استفاده کرده و محصولات و خدمات خود را با اطمینانی بیشتر به مردم بفروشد.
گفته میشود بر طبق آمار، بیش از ۹۰ درصد از مردم گفتهاند که به توصیهی یک فرد تأثیر گذار برای خرید یک محصول اعتماد میکنند. افزو اما، آمار حکایت از آن دارند که حدود ۸۰ درصد بازاریابان، از بازاریابی تأثیرگذار راضی هستند و توانستهاند در این نوع بازاریابی نرخ بازگشت سرمایهی خوبی را تجربه کنند.
فارغ از این موارد، مطالعات یک مؤسسه با نام Topinfluence که در این زمینه فعالیت دارد نشان از آن دارند که:
نرخ بازگشت سرمایهی بازاریابی تأثیر گذار ۱۱ برابر نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی سنتی است.
به ازای هر ۱۰۰۰ Impression یا بازدید در شبکههای اجتماعی، ۲۸۵ دلار افزایش فروش ایجاد خواهد شد.
با این حال، متقاعد کردن افراد تأثیرگذار جهت همکاری با شما خیلی کار آسانی نیست. در این نوشتار به نکاتی که میتوانند در این راستا به کار آیند پرداخته خواهد شد. اما پیش از آن بیایید ببینیم که از میان افراد تأثیر گذار کدامشان برای این کار مناسبتر است؟
نکات مهم بازاریابی و فروش
- بازار و مشتریهای بالقوهی خود را آنطور که واقعاً هستند ببینید
ازجمله نکات فروش و بازاریابی که اهمیت زیادی هم دارد، این است که به واقعیات موجود توجه کنید، نه آنطور که دوست دارید یا آرزو میکنید. لازم است که استراتژیهایتان بر اساس نگاهی عینی به مشتریهای هدف و بازاری که در آن فعالیت میکنید، ایجاد شود. بسیاری از کسبوکارها مرتکب این اشتباه میشوند که ابتدا بر روی خدماتی که ارائه میدهند، متمرکز میشوند. بر اساس بررسیهای انجام شده شرکتهایی که به طور منظم بر روی گروههای مشتریهای هدف خود تمرکز میکنند، سریعتر رشد کرده و سود بیشتری را نسبت به بقیه دریافت میکنند. انجام این کار درک روشنی از اولویتها، نیازهای مشتری، فرآیند خرید آنها، چشمانداز رقبا، نحوهی درک برندتان و مزایای حاصل از وفاداری مشتریانتان به دست میدهد. به کمک این اطلاعات ارزشمند تا حد زیادی ریسک را کاهش داده و استراتژی بسیار موثرتری را به کار میگیرید.
- اهداف کسبوکارتان را مشخص کنید
از دیگر نکات فروش و بازاریابی این است که به طور دقیق بدانید اهداف کسبوکارتان چیست و چه ارزشی را ارائه میدهد. انجام این کار نشان میدهد که در استراتژیتان باید چه مواردی را در نظر بگیرید و در حین اجرا چگونه آن را ارزیابی کنید.
- منابع فعلیتان را ارزیابی کنید
اگر منابع لازم برای اجرای برنامههایتان در اختیار نداشته باشید، حتی بهترین استراتژیهای بازاریابی و فروش هم بینتیجه خواهد بود. به همین علت از جمله نکات مهم فروش و بازاریابی این است که بدانید:
پرسنلتان چه استعدادها و قابلیتهایی دارند؟
این افراد چه سطح از تحصیلات و دورههای آموزشی را گذراندهاند؟
آیا فروشندگانتان مهارت و دانش مورد نیاز را دارند؟
آیا تیم بازاریابی بینشی گسترده و کارآمد در ارتباط با اقداماتی که باید به کار بگیرید، دارد؟
از نظر ابزارهای لازم برای بازاریابی و فروش در چه وضعیتی قرار دارید؟
تجربه مشتری را شخصیسازی کنید
بر اساس بررسیهای انجام شده شخصیسازی تجربه مشتری باعث افزایش فروش آنلاین میشود. بازاریابان با شخصیسازی وبسایت؛ فروش را تا 20 درصد افزایش میدهند. روشهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال میتوانید محصولاتی را که بیشتر مورد ترجیح مشتریها است پیشنهاد دهید یا اینکه ایمیلی را با نام خودشان ارسال کنید. البته شخصیسازی تنها به این موارد محدود نیست بلکه ارائهی محتوای مرتبط را هم در برمیگیرد. مشتری بالقوه وقتی صفحهای از وبلاگ یا ایمیلی از طرف کسبوکارتان را میخواند باید احساس کند که: «این مطلب دقیقاً برای من نوشته شده است!» به همین علت شخصیسازی از جمله نکات فروش و بازاریابی و راهی برای ایجاد روابط بهتر با مشتریهای هدف است.
اکوسیستم تأثیرگذاری
منابع تأثیرگذاران میتوانند متفاوت باشند. بازاریابان به عادت گذشته تأثیرگذارانی را مورد هدف قرار میدهند که به سادگی قابل شناسایی هستند، مانند تأثیرگذارانی که در اخبار، آنالیزهای صنفی، و مدیران سرآمد هستند. این در حالی است که در بیشترین خریدهای B2C، تأثیرگذارند میتوانند از افرادی باشند که توسط خریدار یا کارمندان خردهفروشیها شناخته شده باشند. در معاملات با ارزشتر B2C، انجمن تأثیرگذاران میتوانند بسیار گسترده و متفاوت بوده و شامل مشاوران، افرادی با سابقه سیاسی، اقتصاددانان و انجمن کاربران باشند.
تحلیلکننده فورستر، مایکل اسپیر بیان میکند، برای کسب و کارهای متوسط و کوچک، «فروشهای حوزه تکنولوژیهای اطلاعاتی از حزبهای مختلفی، مانند همپیمانهای کسب و کاری، مشاوران، بلاگرها، و فروشندگان تکنولوژی تأثیر میپذیرند.» او توصیه میکند که «لازم است دستفروشان، تأثیرگذاران را در بازار خود شناسایی کنند این مهم نیازمند آن است که یک برنامه شناسایی تأثیرگذاران جامع بوده و بایستی برای رتبهبندی میزان تأثیرگذاری تأثیرگذاران روی پروسه تصمیمگیری، یک شاخص ایجاد کنیم.»
همانطور که منابعی مختلفی برای تأثیرگذاران وجود دارد، تأثیرگذاران میتوانند همچنین نقشهای مختلفی را در زمانهای متفاوت در پروسه تصمیمگیری ایفا کنند. این ایده در بازاریابی تأثیرگذار توسط براون و هایس ایجاد شدهاست. آنها مشخص میکنند که چگونه و در چه زمانی بخشهای مختلف تأثیرگذار روی پروسه تصمیمگیری تأثیر میگذارند. این مهم در ادامه بازاریابان را قادر میسازد تا بهطور انتخابی تأثیرگذاران را بر حسب تأثیر پروفایل انفرادی آنها، مورد هدف قرار دهند.
تأثیر وبلاگنویسان روی دیگر کاربران شبکههای اجتماعی یک موضوع قابل بحث دیگری میباشد. این مبحث در کتاب «تاثیرگذاران جدید» از پاول گیلین بررسی شدهاست. براون و هایس همچنین این موضوع را مورد بحث قرار دادهاند اما کمتر به اهمیت تأثیر شبکههای اجتماعی، بهطور خاص در زمینه B2B اعتقاد دارند.
4 گام استراتژیک برای توسعه فعالیت های بازاریابی تأثیرگذار
- نوع کمپین بازاریابی تأثیرگذار را تعریف کنید:اولین کاری که باید انجام شود تعیین نوع تبلیغات بازاریابی تأثیرگذار است که به بهترین وجه متناسب با برند مورد نظر باش
- اهداف مشخصی را برای فعالیت بازاریابی تأثیرگذار ذکر کنید:مدیران برند باید اهدافی که می خواهند به آن دست پیدا کنند مشخص نمایند. اهداف یک استراتژی تبلیغات بازاریابی تأثیرگذار ممکن است متفاوت باشد، اما آنها عموماً قابل اندازه گیری هستند.
- مخاطب را برای فعالیت بازاریابی تأثیرگذار تعریف کنید:قبل از تعیین بهترین نوع تأثیرگذار، برند باید بازارهای هدف ایده آل و مرتبط برای فروش بالقوه را در نظر بگیرد. مدیران برند باید مخاطبان هدف را برای فعالیت بازاریابی تاثیرگذار مشخص نمایند.
- بهترین تأثیرگذار را استخدام کنید:پس از تصمیم گیری در مورد نوع کمپین، تعیین اهداف و معیارها و تعریف مخاطب، مرحله بعدی انتخاب تأثیرگذار مناسب با آن کمپین است. بهترین تأثیرگذار برای هدفگذاری شامل افرادی است که در حال حاضر فعال و دارای روابط و کانال های مناسب هستند. بهترین تأثیرگذار کسانی می باشند که برای ایجاد تعامل پایدار دارای مهارت هستند، بویژه افرادی که توانایی و مهارت ایجاد تعامل را دارند.