در دنیای کسبوکار امروز تفاوتی ندارد هدف نهاییتان چه چیزی است. چه به دنبال کار میگردید، چه کسبوکار خود را تبلیغ میکنید و چه از تخصص خود برای کسب درآمد استفاده میکنید، باید تحت عنوان یک برند فعالیت داشته باشید. برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ یکی از کاربردیترین استراتژیهای بازاریابی است که از قضا در زمینه بازاریابی آنلاین کاربرد بهمراتب بیشتری دارد. درواقع این برند شخصی است که به شما کمک میکند تا راه صعود به موفقیت را سریعتر طی کنید؛ اما چیزی که در اینجا قابلتوجه است این است که برای ساختن یک برند شخصی به چیزی فراتر از محبوبیت نیاز دارید. درحقیقت برند شما چیزی است که از طریق آن مشتریان شما را میشناسند و بهنوعی در بین سایر کسبوکارهای مشابه شما را متمایز میدانند. میتوان گفت که شما به دنبال هر نتیجهای از کسبوکار خود باشید، با ساخت یک برند شخصی بهسادگی میتوانید به آن دست یابید. اگر شما بتوانید برند شخصی خود را به مشتریان بشناسانید و به زبان عامیانه آن را بر سر زبانها بیاندازید، میشود گفت که تقریباً اصلیترین بخش از مسیر موفقیت را طی کردهاید.
ساخت برند شخصی چیست
اگر صاحب تخصص، مهارت یا دانش خاصی هستید می توانید با راه اندازی سایت شخصی و اتصال آن به یک درگاه پرداخت اینترنتی، فروش خدمات خود را آغاز کنید. اما این، همه کار نیست. شما نیاز به ساخت برند شخصی جذاب و موثر دارید. برندسازی شخصی (personal branding) از بسیاری جهات شبیه ساخت یک برند تجاری است. همان طور که برند یک شرکت به معرفی هویت و ارزش های آن به مشتریان و متمایز شدن از رقبا کمک می کند، ساخت برند شخصی نیز همین کار را برای افراد انجام می دهد و به ایجاد هویت منحصر به فرد و ارائه ارزش ویژه آنها به کارفرمایان و مشتریان احتمالی کمک می کند. برندسازی شخصی در واقع داستان خاص شماست. این داستان می تواند نقش مهمی در ایجاد یا تقویت حرفه شما داشته باشد. برند شخصی باید نقاط قوت شما را برجسته کند، شهرت و اعتماد ایجاد کند و ویژگی های منحصر به فردی را که برای حرفه خود به ارمغان می آورید، نشان دهد. برای ساخت برند شخصی باید اقداماتی را انجام دهید و نکات و اصولی را رعایت کنید. در ادامه به مراحل ساخت برند شخصی می پردازیم.
عناصر اصلی پرسونال برندینگ را بشناسید
اولین گام از مراحل ساخت برند شخصی این است که عناصر اصلی برندسازی شخصی را که در ادامه توضیح می دهیم، بشناسید.
• چشم انداز برند شما: می خواهید با چه چیزی شناخته شوید؟ اگر می خواهید به عنوان متخصص جهانی در زمینه خاصی شناخته شوید، آن چه خواهد بود؟
• رسالت برند شما: چرا می خواهید یک نام تجاری شخصی بسازید؟ آرمان شما چیست؟ می خواهید روی چه کسی تأثیر بگذارید؟ می خواهید به چه چیز و چه جایگاهی برسید؟
• پیام برند شما: پیام کلیدی که می خواهید به گوش مخاطبان خود برسانید، چیست؟ می خواهید چه پیامی را به طور مداوم در محتوا و بازاریابی خود ارائه کنید؟ اگر فقط بتوانید یک توصیه به مخاطبان خود بدهید، این توصیه چه خواهد بود؟
• شخصیت برند شما: برخی از خصوصیات و ویژگی های شخصی شما چیست که می توانید آن را در برند خود لحاظ کنید؟ آیا می خواهید شما را بسیار شیک و حرفه ای، یا شاید دمدمی و ماجراجو تلقی کنند؟
اگر میخواهید یک برند شخصی خوب در اینترنت بسازید، به هفت گامی که در ادامه میآیند توجه کنید. ایجاد یک برند شخصی یکی از گامهای مهم در کسبوکار است و اگر شما بهعنوان مدیر، کارآفرین یا کارمند علاقهای به آن ندارید، احتمالا به معنای این است که زیادی احتیاط میکنید.
۱- هویت خود را مشخص کنید
برای داشتن یک برند شخصی خوب پیش از همه باید بدانید یا تعیین کنید که چه کسی میخواهید باشید؛ مثلا باید تعیین کنید که صدای چه گروهی از افراد خواهید بود، چه سبکی خواهید داشت و چه چیزهایی برایتان اهمیت خواهند داشت. مهمتر از همه باید تعیین کنید مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند.
این کار ضروری است. اگر نتوانید این گام را بردارید و تعیین کنید که میخواهید چه کسی باشید، شما نخواهید توانست هیچ گام دیگری بردارید. به این فکر کنید که دوست دارید دیگران چگونه و برای چه چیزی شما را به یاد بیاورند.
۲- حضور خود در شبکههای اجتماعی را متناسب به هویت برند خود تنظیم کنید
باید هر چیز نامربوط به هویتی را که میخواهید، پاک کنید. مثلا اگر میخواهید در اینستاگرام فعال باشید، هر عکسی مربوط به غذاها و وعدههایی را که میخورید باید پاک کنید. از همه مهمتر باید توصیفی را که از خود زیر نام شما میآید، بازنگری کنید.
هر چیزی از عکس پروفایل تا عکسهای کاور و تمامی پستها و عکسهایی که منتشر میکنید باید بازتابی از هویتی باشند که میخواهید داشته باشید. نباید از آن منحرف شوید. البته چنین حرفی بدین معنی نیست که یک تصویر غیرواقعی از خود ارائه دهید؛ بلکه بدین معنی است که فقط واقعیتهایی را نمایش دهید که تناسبی با هویت موردنظر شما داشته باشند.
اینها عناصر ضروری ساخت یک برند شخصی قوی در اجتماع هستند؛ اما منتشر کردن چیزی که ربطی به هویت برند شما ندارد، غیرحرفهای، بیتجربگی و بیهدفی به نظر خواهد آمد. اگر میخواهید یک نماد باشید، دیگر جایی برای عکس ناهار وجود ندارد.
همچنین برای اینکه به یک نماد تبدیل شود، فقط فعالیت در یک شبکه اجتماعی کافی نیست. شما باید تصویر مشابه و قدرتمندی را در دیگر شبکههای اجتماعی خصوصا شبکههای اجتماعی جدیتر مثل لینکدین داشته باشید.
۳- یک وبسایت شخصی لازم دارید
وبسایت شرکت شما کافی نیست. داشتن یک وبسایت شخصی با اینکه کار میبرد، اما ضروری است. لزوم داشتن وبسایت شخصی به چند دلیل است.اولین دلیل این است که شما یک محل اصلی لازم دارید تا افراد بتوانند در مورد شما چیزهایی یاد بگیرند.دلیل دوم این است که وبسایت شخصی یک منبع اطلاعاتی موثق خصوصا برای خبرگزاریها است. چنین منبع اطلاعات موثقی برای کارآفرینان، سلبریتیها و حتی اهالی سیاست برای اینکه درباره خود، ایدهها، اهداف و طرحهایشان بنویسند، ضروری است.دلیل سوم این است که برای داشتن یک برند شخصی قوی همچنین لازم است هنگامیکه کسی نامتان را در موتورهای جستجو تایپ میکند، وبسایت شما اولین نتیجه باشد.هرچه اطلاعات آنلاین بیشتری از شما در شبکههای اجتماعی، وبسایت شخصی، مطالب اینترنتی و مقالههای خبری وجود داشته باشد، شانس اینکه وبسایت شما اولین نتیجه جستجوی نامتان در گوگل باشد، بیشتر است.
۴- سهمی در رسانه داشته باشید
حال زمانی است که سطح خود را بالاتر ببرید. شما یک هویت برای برند خود و همچنین حضور قدرتمندی در شبکههای اجتماعی و دنیای اینترنت دارید. گام بعدی این است که با حضور در رسانهها تخصص خود را بهعنوان یک رهبر فکری نمایش دهید.این حرف کمی به نظر بزرگ و ترسناک میآید اما کار سادهای است. ممکن نیست یکشبه در یک برنامه مشهور تلویزیونی دعوت شوید؛ اما میتوانید بهعنوان نویسنده مهمان در وبسایتهای مختلف مطلب منتشر کنید؛ اما چه وبسایتهایی؟شما باید ببینید که مخاطبین هدف شما کجاها را میخوانند؛ مثلا اگر میخواهید در مورد مدیریت، اقتصاد، تجارت یا کسبوکار بنویسید، آکادمی تجارتنیوز میتواند گزینه خوبی برای شما باشد.آغاز این کار هم ساده است. کافی است از آنها بخواهید تا مقالهای از شما منتشر کنند. ما در شرکت تبلیغات رسانه ای باران و خبرفوری به شما کمک می کنیم تا سهم بیشتری در فضای رسانه ای کشور داشته باشید
هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، ردپای شما در فضای آنلاین و رسانه بزرگتر میشود. هر چه بیشتر بنویسید، به وبسایتهایی که بیشتر در زمینه کاری شما مطرح هستند بیشتر نزدیک میشود.شاید روزی بتوانید در مجلات بینالمللی و معتبر همچون نیویورکر داستان خود را بازگو کنید. هر چه خوانندهها نام شما را بیشتر ببینند، بهتر است.در ضمن بعدازاینکه پستی از شما درجایی منتشر شد، باید آن را در شبکههای اجتماعی گوناگون منتشر کنید تا اعتبار شما بهعنوان یک رهبر فکری افزایش یابد. همین یک کار میتواند فرصتهای بیشتری پیش روی شما قرار دهد. این فرصتها شما را به گام بعدی هدایت میکنند.
۵- توجه رسانههای را جلب کنید
حال زمان آن است که سنگ بزرگ را بردارید. شما و نام شما یک برند است. حضور آنلاین دارید. بهعنوان فردی که در اینترنت فعال است، شما دائما تخصص و دانش خود را با مخاطبین خود به اشتراک میگذارید. گام بعدی این است که کاری کنید، مطبوعات در مورد شما حرف بزنند.انتشار دانش و تخصص خود بهعنوان یک نویسنده خوب است؛ اما اینکه کاری کنید دیگر خبرنگاران در مورد شما بنویسند از آنهم بهتر است.این نقطه اوج برندینگ یک سلبریتی است. مهم نیست که با شما درباره شرکت یا محصولتان مصاحبه میکنند یا از شما درباره موضوعی بهعنوان کارشناس سوال میپرسند، حضور درجاهایی مثل تلویزیون همان چیزی است که برند شما را بسیار توسعه میدهد.
۶- صفحه ویکیپدیا
حال که شما تمامی این مراحل را طی کردید و به یک نماد یا سلبریتی تبدیل شدید، فرصتهای جدیدی به سراغتان خواهند آمد. یکی از این فرصتها میتواند ایجاد شدن صفحه ویکیپدیا شما باشد.اینیک ابزار برندسازی مهم است؛ زیرا هنگامیکه افراد در اینترنت جستجو میکنند، این صفحه ویکیپدیا خود را نشان میدهد و اعتبار بیشتری به شما میدهد.قاعده سخت و پیچیدهای نیست. وقتی حداقل شش یا هفت خبرگزاری یا روزنامه در مورد شما مطلب مینویسند، برای ویکیپدیا مهم میشوید و در نتیجه کسی در آنجا درباره شما خواهد نوشت.
۷- در کنفرانسها و سمینارها باشید
گام نهایی داشتن یک برند شخصی قدرتمند، حضور در سمینارها است. اگر در سمینارهایی که مربوط به تخصص یا حوزه کاری شما است حاضر باشید و سخنرانی کنید، توجه زیادی جلب خواهید کرد.