تبلیغات یکی از مهمترین بخشها در برندسازی یک کسبوکار است و در تمام مراحل رشد آن کاربرد دارد. در سالهای اخیر تبلیغات در شبکههای اجتماعی نسبت به تبلیغ در فضاهای فیزیکی طرفداران بیشتری پیدا کرده و اهمیت بالاتری دارد. تبلیغات در تلگرام یکی از زیرمجموعههای بازاریابی رسانه های اجتماعی است که در این مقاله به صورت کامل درباره آن توضیح خواهیم داد. زمانی که تلگرام در سال ۹۴ فیلتر شد، بسیاری از افراد تصور میکردند عمر آن در ایران به پایان رسیده، اما مردم ترجیح دادند به جای ترک تلگرام از فیلترشکن و پروکسی استفاده کنند. بعد از مدتی اکثر کاربران دوباره به تلگرام برگشتند و از آن به عنوان یک پیامرسان و شبکهاجتماعی استفاده کردند. وفاداری مردم نسبت به یک پلتفرم جزو مزیتهای یک پلتفرم مناسب برای تبلیغات است. در این مقاله چند و چون کمپین تبلیغاتی در تلگرام را بررسی میکنیم و نحوه اجرای آن را توضیح خواهیم داد.
پیشنهاد ما به شما: چگونه یک تبلیغ موفق در اینستاگرام بسازیم؟
تبلیغات مفید و موثر و پیشرفت در کسب و کار
قبل از این که بخواهیم راجع به روش تبلیغ در تلگرام بدانیم، خالی از لطف نیست اشارهای به تبلیغات موثر کنیم. در واقع تبلیغات موثر و مفید یکی از مهمترین موارد در هر کسب و کاری به شمار میآید. این موضوع به قدری مهم بوده که حتی تمام دانشگاههای معتبر دنیا در مورد شیوههای درست تبلیغات و بازاریابی، تاکید بسیار زیادی میکنند.
در واقع بسته به نوع کسب و کار یا معرفی محصول، میتوان از روشهای متعددی برای تبلیغات استفاده کرد. برای مثال، ممکن است یک رستوران کنار جادهای، با تبلیغات بیلبورد بتواند نتیجه خوبی بگیرد و یک لباسفروشی از طریق تبلیغات در فضای مجازی. اما فضای مجازی به قدری قدرتمند است که هر نوع تبلیغاتی در آن میتواند بسیار مفید و موثر واقع شود. امروزه پلتفرمهای بسیار قدرتمندی نظیر اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و… وجود دارند که میتوان از طریق تبلیغات در این بسترها، به نتایج عالی رسید. صرف هزینه برای تبلیغات مفید، به نوعی سرمایهگذاری محسوب میشود. چرا که شما از طریق این تبلیغات، نه تنها همان هزینهای اولیهتان را برداشت خواهید کرد، بلکه سودهای زیادی هم نصیبتان خواهد شد. از آنجایی که آمار بازدیدکنندگان در این پلتفرمها بسیار زیاد است، تبلیغات در این بسترها هم میتواند سود زیادی داشته باشد. اگر گوشی خودتان را هم بررسی کنید، متوجه وجود یکی از این سه اپلیکیشن در آن خواهید شد. پس میتوانیم روش تبلیغ در تلگرام را یاد گرفته و از آن سودهای عالی کسب کنیم.
تیلیغ در تلگرام به روشهای متفاوتی انجام میشود. در ادامه 5 روش اساسی تبلیغ در تلگرام را بررسی میکنم تا شما بتوانید بهترین تبلیغ را متناسب با کسبوکار خود انجام دهید.
-
-
تبلیغات بازدیدی تلگرام
یکی از مهمترین و بهترین روشهای تبلیغات در تلگرام همین روش تبلیغات بازدیدی در تلگرام است، چراکه اساسا تلگرام بر اساس بازدید پیش میرود. منظور من از بازدید در تلگرام چیست؟
حتما برایتان پیش آمده است که مطلبی را از یک کانال برای شخصی فوروارد کنید. در این حالت شما یک آیکن چشم کوچک پایین پست میبینید و یک عدد کنارش. این عدد نشاندهندۀ بازدید از آن پست یا تعداد افرادی است که آن پست را دیدهاند.
تبلیغات بازدیدی به این صورت است که شما تبلیغ خود را (که میتواند ویدیو، عکس، وبسایت شما یا هر محتوای دیگر) را در چند کانال پربازدید قرار میدهید. معمولاً کانال های منتشر کننده تبلیغات بازدیدی، از نظر تعداد اعضا در حدی متوسط قرار دارند. شما میتوانید چند کانال مرتبط با زمینۀ فعالیت خود و تبلیغتان پیدا کنید و تبلیغ خود را در این کانالها به نمایش بگذارید.
چند مزیت مهم تبلیغات بازدیدی موارد زیر است:
هزینه تبلیغات شما هدفمند مصرف میشود: در این روش شما بر اساس تعداد بازدیدی که از تبلیغ شما انچام میشود، هزینه میپردازید. در واقع تمام هزینه شما بابت دیده شدن تبلیغتان است و هیچ هزینه اضافی نمیپردازید. مثلا اگر شما در روزنامه تبلیغ کنید اصلا مشخص نیست چه تعدادی تبلیغ شما را میبینند اما این روش کاملا هدفمند است.
اصلا مهم نیست چقدر پول تبلیغات دارید: حتی اگر بودجۀ اندکی برای تبلیغاتتان دارید، یا الان شرایطتان مناسب نیست، میتوانید از تبلیغات بازدیدی استفاده کنید، چراکه میتوانید به همان تعداد بازدیدی که میتوانید هزینه کنید و این انعطافپذیری فوقالعاده است. برای مثال تبلیغات بیلبوردی بسیار هزینههای گزافی دارند و شاید اگر این تلگرام عزیز نبود هیچگاه یک کسبوکار کوچک اما خوشفکر نمیتوانست آنطور که باید خودش را به مخاطبان معرفی کند. و حالا وقت این است که بگوییم، تلگرام! مرسی که هستی
هیچچیز مانند مطمئن بودن لذتبخش نیست: در این روش شما خودتان میتوانید ببینید دقیقا چه تعداد تبلیغ شما دیده شده است و از بازدید فیک و چیزهایی از این قبیل خبری نیست. برای برخی از آدمها این مطمئن بودن از هر چیز دیگری مهمتر است و احتمالا فوقالعاده خوشحالشان خواهد کرد.
- و باز هزینه تبلیغات شما هدفمند است: تلگرام از این جهت فوقالعاده است، چراکه اینجا هم مانند بالا شما کاملا هدفمند هزینۀ تبلیغات خود را میپردازید و هزینۀ شما به ازای هر کلیک محاسبه میشود. البته در این روش دقت کنید که تبلیغ خود را به یک سامانه مطمئن بسپارید، چرا که اگر نظارت درستی روی این نوع تبلیغ انجام نشود، ممکن است کلیکهای غیر واقعی بر روی تبلیغتان انجام شود.
- و باز متناسب با جیبتان میتوانید تبلیغ کنید: در اینجا هم شما متناسب با هزینهای که در نظر دارید میتوانید تعداد کلیک خود را مشخص کنید. عموما در اکثر سامانهها این هزینه از 200 تومان شروع میشود تا هر مقداری که بخواهید.
- تبلیغات کلیکی برای تبلیغ وبسایت یا اپلیکیشن فوقالعاده است: این تبلیغ عموما برای افزایش اعضای کانال مناسب نیست، چراکه با کلیک بر روی تبلیغ کاربر از تلگرام خارج شده و بعدا دوباره بازخواهد گشت اما برای تبلیغات یک وبسایت یا معرفی یک اپلیکیشن فوقالعاده بازدهی بالایی دارد.
تبلیغات کلیکی در تلگرام
یک روش دیگر تبلیغات تلگرام تبلیغات کلیکی در تلگرام است. شما برای پیادهسازی این روش تبلیغاتی حتما به سامانههای تبلیغات در تلگرام نیاز دارید. روش تبلیغات کلیکی در تلگرام به این صورت است که شما تبلیغ خود را به کانالهایی که موضوعاتی مرتبط با فعالیت شما دارند میدهید و تنها به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات شما میشود، هزینه میپردازید. اما مزیتهای این روش تبلیغاتی چیست؟
-
تبلیغات ثابت و ساعتی تلگرام در کانالهای بزرگ تلگرام
در این روش شما یک مبلغ به کانالهای تلگرام یا هر سامانهای که تبلیغات تلگرام شما را انجام میدهد، میپردازید و به ازای آن تبلیغات شما برای 12 یا 24 ساعت در کانال های مختلف منتشر خواهد شد. اگر قصد دارید تبلیغات 12 ساعته انجام دهید، حتما دقت کنید که چه ساعتی را برای اینکار انتخاب میکنید. چراکه هم میتوانید 12 ساعته روز و هم 12 ساعت شب را انتخاب کنید. مزیتهای این روش عبارتند از:- برای برندینگ شما فوقالعاده است: از آنجایی که این کانالها اعتبار زیادی دارند، کاربران نیز به محتوای منتشر شده از این کانالها به راحتی اعتماد میکنند و همین به شما نیز اعتبار ویژهای میبخشد و همین اعتبار تاثیر فوقالعادهای بر برندینگ شما دارد.
- طیف مخاطبان شما به شدت گسترده است: این کانالها اعضای زیادی دارند، بنابرین تبلیغ شما توسط طیف وسیعی از مخاطبان دیده میشود و همین دیدهشدن در برندینگ و فروش شما تاثیر به سزایی دارد.
- خودتان انتخاب میکنید که چه زمان تبلیغ شما دیدهشود: تصور کنید زمینۀ فعالیت شما فروش فیلم و سریال است. بنابرین طیف مخاطبان شما عموما جوانان عشق فیلم هستند. این عزیزان عموما جوانان شببیداری هستند که روزها تا لنگ ظهر خواب هستند (برخلاف من). بنابرین بهترین زمان تبلیغ برای مخاطبان شما 12 ساعت شب است و این فوقالعاده است که شما بتوانید بر اساس مخاطبان خود ساعت مناسب تبلیغ خود را ارائه دهید.
و اما هزینۀ این نوع تبلیغات ثابت اصلاً مشخص نیست و عوامل زیادی در تعیین این هزینه دخیل است؛ مثلا تعداد اعضای کانال، موضوع کانال و میزان هدفمند بودن تبلیغات و … اما حدوداً قیمت این نوع تبلیغات در یک کانال معمولی از 20 هزار تومان شروع می شود. -
افزایش تعداد اعضای کانال یا خرید ممبر (member) تلگرام
البته این روش را نمیتوان مستقیما یک روش تبلیغاتی دانست، چراکه افزایش اعضای کانال شما عموما به معنای افزایش فروش شما نیست. اما اگر شما برای کسبوکار خود یک کانال راهاندازی کنید و برای کانال خود محتوای مناسب، خلاق و آموزنده تولید کنید، افزایش تعداد اعضای کانال کمک زیادی به فروش و دیدهشدن کانال شما میکند. با اینکه افراد زیادی به این روش علاقهمندند من این روش را به شما توصیه نمیکنم.
-
تبلیغات توسط افراد تاثیر گذار یا Influencer marketing
این روش یکی از مطرحترین و موثرترین روشهای تبلیغات در تمام دنیاست. این روش از یک اصل سنتی تبلیغات پیروی میکند.تا به حال به این فکر کردهاید که چرا در بیلبوردهای چرم مشهد از بهرام رادان به عنوان مدل استفاده میشود؟ یا برند شانل از نیکول کیدمن برای تبلیغات برند خود استفاده میکند؟همۀ اینها به این دلیل است که اینها افراد تاثیرگذاری در جامعه هستند. افراد زیادی دنبالهروی این افراد هستند و با تبلیغ یک برند افراد زیادی به سمت آن گرایش پیدا میکنند. معادل آنلاین این تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار است. این روش برای برندسازی و کسبوکار شما مثل معجزه عمل میکند. شما میتوانید افراد تاثیرگذار زمینۀ فعالیتتان را پیدا کنید و تبلیغاتتان را به آنها بسپارید.در تلگرام شما می توانید در کانال تلگرام افراد مطرح و تاثیرگذاری که توانسته اند تعداد اعضای زیادی را جذب کنند، تبلیغ خود را منتشر کنید و حتی از خود آنها هم برای واقعی تر شدن هر چه بیشتر این تبلیغ و کاهش جنبه تبلیغاتی آن کمک بگیرید.البته، همانطور که شما هم می دانید، این روش پر هزینه ترین روش تبلیغاتی در تلگرام است و شما باید آماده باشید تا یک هزینه چند میلیونی را صرف شناخته شدن برند خود کنید. پس بهتر است برندهای کوچک برای شروع تبلیغات خود، به سراغ این روش نروند.
-