استراتژی محتوای خود را در یک فایل نوشتاری، مستند کنید. این فایل میتواند محل بسیار خوبی برای نوشتن قوانین کلی برند تجاری و سَبک کاری شما باشد.
با توجه به حجم کاریِ استراتژیِ خود میتوانید برگه ای ایجاد کنید و در آن به نویسندگان وبسایت خود یادآور شوید در چه قسمتهایی بهتر است نام برندتان را پر رنگ کنند، در چه جایی از علائم نگارشی مناسب استفاده کنند و همواره به یاد داشته باشند که لحنِ متن باید به گفتار نزدیک باشد.
همچنین، این فایلهای راهنما می توانند نمونه ای از یک استراتژی کامل باشند که در آن به نحوۀ استفاده از نام برندها و علائم تجاری اشاره شده است. در واقع در این نوع دستورالعمل، همه چیز از نحوۀ برخورد با مخاطبان تا نگارش صحیحِ مطالبِ وبلاگ نشان داده شده است.
به شما توصیه میکنیم در این فایلِ راهنما تنها نکات و موارد مهمی را که نیاز دارید یادداشت کنید. اگر روزی تمام کارمندان شما از دفتر کارتان استعفا دهند، آیا برایتان مهم است که نویسندگان بعدی که استخدام میکنید به علائم تجاری شما احترام بگذارند؟ مسلماً بله.
آیا کسی اهمیت میدهد شما ترجیح میدهید به جای کلمه «بلیت»، واژۀ «بلیط» را استفاده کنید؟ مطمئناً استفاده از یکی از این دو واژه نه تنها به شما، بلکه به نوع تجارت و مشتریانتان نیز بستگی دارد.
چگونه استراتژی محتوا خود را مستند کنید
یک استراتژی بازاریابی محتوا باید مانند یک دفترچه راهنما قابل فهم و مختصر باشد. در این استراتژی میبایست همۀ احتمالات و اساس استراتژی خود را توضیح دهید. اما این توضیحات باید به شکلی باشند که همۀ افراد (به خصوص نویسندگان و استراتژیست های تازه کار) یک ماهِ کامل را صرف خواندن استراتژی محتوای شما نکنند. همچنین، همۀ این توضیحات باید ساده و مختصر باشند تا خوانندگان پس از مطالعه، متوجه موضوع کلی آن شوند.
نکتۀ:
خلاصه ای از استراتژی بازاریابی محتوای خود ایجاد کنید. این کار به شما کمک میکند تا استراتژی خود را راحتتر با تصمیمگیرندگان شرکت در میان بگذارید. یکی دیگر از مزایای خلاصهنویسی استراتژی این است که اگر در حین روند کار سوالی برایتان پیش بیاید می توانید برای یافتن پاسخ سریعاً به آن مراجعه کنید.
شاید مهم ترین قسمتِ موجود در مستند سازیِ «استراتژی بازاریابی محتوا» این است که محتوای اسناد شما باید انعطاف پذیر باشند. ویژگی انعطاف پذیریِ محتوا زمانی به شما کمک می کند که متوجه می شوید یکی از اهداف انتخابی تان، غیر قابل دست یابی است. در اینجاست که باید تصمیم بگیرید آیا می خواهید این هدف را پشتیبانی کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید یا اینکه می خواهید نقش محتوای خود را مجدداً ارزیابی کنید؟
تا زمانی که بتوانید استراتژی خود را به راحتی بروزرسانی کرده و در دسترس کارکنان خود قرار دهید، فرقی نمیکند از Google Doc یا هر نرم افزار دیگری برای نوشتن آن استفاده میکنید.
تقویم تولید محتوا یا Editorial Calendar
خلاقیت و نظم، متقابلاً منحصر بفرد نیستند. در حقیقت، آنها می توانند همدیگر را تقویت کنند.یک برنامه مستحکم کاری میتواند به شما و تیم نویسندگانتان زمان و فضای کافی را برای خلاقیت ارائه کند. اگر کار خود را به تازگی آغاز کرده اید، این مقاله ممکن است کمی برای شما گیج کننده باشد، اما زیاد نگران این موضوع نباشید. کار کردن با تقویم محتوا به شما کمک میکند از ایجاد محتوای نامناسب جلوگیری کنید، به روند تولید محتوای خود نظم ببخشید و در زمان و هزینه، صرفه جویی کنید.شما میتوانید به سادگی تقویم محتوا ایجاد کنید و نیازهای خود را با آن برطرف سازید. به خاطر داشته باشید که تقویم تولید محتوا یک سند زنده است و با به وجود آمدنِ موضوعات داغ یا استعفای یک نویسنده باید تغییر کند. انواع مختلفی از اسناد وجود دارند که برای تقویم تولید محتوا به کار می روند. شما باید نمونهای را انتخاب کنید که برای تیمتان مناسب است. سادهترین نوع تقویم محتوا، یک تقویم ساده است که شما در قسمت روزهای هفتۀ آن، عنوان مقالات را یادداشت میکنید. برای این کار پیشنهاد میکنیم از یک تقویم دیواری بزرگ و یک ماژیک استفاده کنید.
مدیریت محتوا
علاوه بر تقویم بازاریابی محتوا، مدیریت کردن محتوا نیز برای تمرکز و برنامهریزی درست در جهت تولید محتوا بسیار ضروری است. مدیریت به معنی این است که چه کسی مسئولیت محتوا را به عهده می گیرد. چه کسی عملکرد محتوا را ارزیابی میکند؟ چه کسی تازه بودن محتوا را میسنجد؟ چه کسی تصمیم به بهروزرسانی یا پاک کردن محتوای قدیمی می گیرد؟ چه کسی جریانهای کاری تیم را بهینهسازی و طراحی میکند یا سیستم مدیریت محتوا را انتخاب می کند؟ تمامی نگرانیهای مرتبط با این مسائل در دو بخش از مدیریت قرار می گیرد: مدیریت و نگهداری روزانه و استراتژی کلی. در طولانی مدت، این کار به شما کمک میکند بینش خوبی بر روی فرآیند کلی تولید محتوا داشته باشید، اما مراحل کوچکتر را به راحتی میتوانید در بین اعضای گروه تقسیم کنید.
رعایت قوانین سئو
خبر خوب این است که موتورهای جستجو، هر روزه در درک و پردازش زبان طبیعی انسانها، بهتر میشوند. بنابراین نوشتن محتوای خوب، شما را به مفهوم سئو نزدیکتر میکند. به همین خاطر، زمانی که در حال ویرایش محتوای خود هستید، بهتر است زمانی را برای بررسی سئو آن اختصاص دهید. از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در متن بپرهیزید و سعی کنید به جای استفاده بیش از حد از آنها، کلمات هم معنی را جایگزینشان کنید.
هنوز هم نکات خوب و عالی وجود دارد که میتوانید از آنها برای بهبود سئوی مقالات خود بهرمند شوید. بعد از اینکه پیشنویس مقالۀ خود را ایجاد کردید، بهتر است موارد زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای ایجاد شده، حداقل شرایط لازم برای سئو را دارد:
- از کلمات کلیدی خود در عنوان مقاله استفاده کنید.
- کلمات کلیدی خود را به صورت H2 در متن بگنجانید. شما می توانید از کلیدواژههای طولانی استفاده کنید.
- مطمئن شوید که کلمات کلیدیتان حداقل یک بار در متن تکرار شدهاند. البته باید به خاطر داشته باشید که از تکرار بیش از حد این کلمات در بدنه متن پرهیز کنید.
- از تگ Alt برای تصویر خود استفاده کنید و در آن کلمات کلیدی مناسب را به کار ببرید.