هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از فناوری های جدید دنیای کسب و کار، به طور چشمگیری در حال توسعه و رشد است و باعث ایجاد چالش های جدید و بی نظیری در صنایع مختلف شده است. با این حال، با توجه به توانایی های بسیاری که هوش مصنوعی در اختیار دارد، بسیاری از کسب و کار های کوچک نیز به دنبال این هستند که از این فناوری بهره مند شوند. در این مقاله، به معرفی 10 هوش مصنوعی مفید برای کسب و کار های کوچک خواهیم پرداخت.
هوش محتوایی اطلاعاتی را در مورد مخاطب هدف ارائه میدهد
هوش مصنوعی باعث ایجاد هوش محتوایی شده است؛ یک زمینه بازاریابی که برای بهینهسازی محتوا و پیشبینی اثربخشی آن به فناوری متکی است. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند با استفاده از لحن و سبک بازاریابی شما محتوا تولید کنند و تبلیغات ایجاد کنند. آنها میتوانند محتوا را برای مخاطبان مختلف شخصیسازی کنند و اطمینان حاصل کنند که حول محور رفتار کاربران شما و آنچه که آنها از آن لذت میبرند متمرکز شده است.
به عنوان مثال، پلتفرم بازاریابی محتوایی BuzzSumo به بازاریابان کمک میکند درک کنند که چه محتوایی میتواند اثربخش باشد. این ابزار نمونههایی از محتوای با عملکرد بالا را ارائه میدهد، دادههای مشتری را تجزیه و تحلیل میکند و نظرات آنان را ردیابی میکند.
مزیت اصلی هوش محتوایی این است که به شما بینشی میدهد تا از یک فرآیند آزمون و خطای طولانی جلوگیری کنید. به عنوان مثال، هوش محتوا میتواند به شناسایی موثرترین کلمات کلیدی کمک کند و سرفصلهایی را پیشنهاد کند که با مخاطبان شما تعامل مناسب برقرار شود.
هوش مصنوعی در عملیاتهای فناوری اطلاعات (IT Operations)
عملیاتهای IT، یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار است. این مورد که به عنوان AIOps هم شناخته میشود، اولین تجربه بسیاری از سازمانها در زمینه اجرای هوش مصنوعی بوده است. اصطلاح AIOps به عنوان “کاربرد یادگیری ماشین و علم داده در مشکلات عملیات IT” تعریف میشود. هوش مصنوعی معمولا برای تجزیه و تحلیل خطای پرونده ورود به سیستم IT، با عملکردهای مدیریت سیستمهای IT و اتوماسیون بسیاری از فرایندهای معمول استفاده میشود. استفاده از AIOps باعث میشود که تیم فناوری اطلاعات، مشکلات احتمالی را پیش از خراب شدن سیستم IT برطرف کند. هر چقدر سیستمهای فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مشاغل پیچیدهتر میشوند، نقش AIOps برای بهبود عملکرد و خدمات سیستم بیشتر میشود.
پیشنهاد ما به شما:هوش مصنوعی چه کمکی به مدیران می کند؟
سوالات اساسی قبل از اجرای هوش مصنوعی در کسب و کار
قبل از اینکه کار خود را با هوش مصنوعی آغاز کنید، باید به عنوان یک مدیر یک سری سوالات را از خودتان بپرسید. در این صورت راه برایتان واضحتر میشود و بهتر میتوانید اوضاع را کنترل کنید. این سوالات را در ادامه آوردهایم.
- میخواهید چه مشکلی را با AI حل کنید؟
مشکل خود را تعریف کنید. از خودتان بپرسید شرکت به دنبال چه چیزی است؟ آیا هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین میتواند آن را حل کند؟ آیا مشخص است که سیستمهای هوش مصنوعی در چه مواردی کاربرد دارند؟
- برنامه شرکت برای تبدیل هوش مصنوعی به یک فرصت چیست؟
برنامهریزی شرکت شما برای حل مشکل و پیادهسازی راهحل چیست؟ در این مرحله باید بدانید چگونه مسئله را در یک روند یادگیری خودکار قرار دهید. پیادهسازی راهحل باید به گونهای باشد که از هر نوع کندی یا از دست دادن ارزش در طی فرآیند تحول جلوگیری شود.
- آیا شرکت به راهحل موقت یا دائمی هوش مصنوعی نیاز دارد؟
فناوریهای هوش مصنوعی باید بخشی از مشاغل اصلی شرکت شوند و با تغییر ذهنیت تیم مدیریت همراه باشند. آیا از مدل هوش مصنوعی برای “اقدامی خاص” استفاده میکنید یا برای “فرآیندهای روزانه شرکت”؟ با توجه به پاسخ خودتان یک محصول سفارشی، یک راهحل استاندارد یا یک سرویس موقت خریداری کنید.
- آیا شرکت دادههای لازم برای تغذیه مدل هوش مصنوعی در کسب و کار را دارد؟
کیفیت مدل AI به کیفیت و کمیت دادههای موجود در شرکت بستگی دارد. باید بپرسید که آیا شرکتتان اطلاعات کافی دارد؟ آیا منابع دادهای که هوش مصنوعی استفاده میکند، قابل اعتماد هستند؟ آیا این شرکت معماری داده قوی دارد؟ بهتر است چارچوبی محکم از اهداف و KPI (شاخصهای کلیدی عملکرد) داشته باشید.
پیشنهاد ما به شما:هوش مصنوعی هایی که در خدمت بازاریابان هستند
- آیا این دادهها دیجیتالی شدهاند؟ نقش هوش مصنوعی در crm
آیا دادههای ذخیره شده در سیستمهای دیجیتال را در اختیار دارید؟ دادهها باید در ابزارهای دیجیتالی مختلف (مانند CRM ،ERP و SCADAS) یا در پایگاه دادهها، پروندههای CSV و Excel، متمرکز، سازمانیافته و یکپارچه شوند تا مدیریت درستی انجام شود. در غیر این صورت دیجیتالی شدن و استفاده از هوش مصنوعی این دادهها مدتها طول میکشد و گاهی اوقات یک سرمایهگذاری غیر قابل حل است.
- آیا شرکت منابع لازم برای اجرای هوش مصنوعی در کسب و کار را دارد؟
شرکت شما باید در مورد منابع لازم در سطح سرمایههای انسانی و مالی برای جذب تغییرات، واقعبین باشد. باید بدانید متخصص هوش مصنوعی را از کجا پیدا کنید و بودجه شرکت برای دستیابی به مدل ML را محاسبه کنید. بهتر است با یک تیم فنی که شرکت، توسعهدهنده و دانشمند داده را بشناسد، کار کنید.
- عواقب ناشی از عدم موفقیت هوش مصنوعی چیست؟
مدلهای هوش مصنوعی از طریق الگوریتمهای بسیار پیچیده و همبستگی آماری کار میکنند؛ اما همیشه یک خطا وجود دارد. آیا هوش مصنوعی در فرآیندی با تنوع بالا و میزان دقت کم یا برعکس پیادهسازی میشود؟ در صورت عدم موفقیت چه خطراتی وجود خواهد داشت و چه میزان سرمایه از دست میرود؟
- هوش مصنوعی چگونه با استراتژی کلی شرکت ادغام میشود؟
شرکت چگونه IA را با فرآیندها و افراد ادغام میکند؟ آیا نقاط عطفی برای برخورد IA با فرآیندها وجود دارد؟
هوش مصنوعی نباید به عنوان یک فناوری مستقل اجرا شود؛ بلکه به عنوان یک راهحل یکپارچه برای به حداکثر رساندن بهرهوری با همه حوزههای شرکت استفاده میشود. شرکت باید از خود بپرسد که آیا مدل هوش مصنوعی میتواند با بقیه بخشها کار کند و چه مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید؟
- این تغییر چه تاثیری بر کارمندان شرکت میگذارد؟
باید ببینید که IA و خودکار کردن فعالیتهایی که هماکنون توسط کارگران انجام میشود، چقدر بر روند کار تاثیر میگذارد؟ باید توجه کنید که ممکن است کارگران نسبت به تغییر بسیار بدبین باشند و شرکت باید راهحلهای اخلاقی برای اینکه ارزش و انگیزه خود را از دست ندهند، پیدا کند
- بازده مورد انتظار برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در کسب و کار چیست؟
چه مدت طول میکشد تا سرمایه شرکت بازیابی شود؟ هزینههای شرکت با اجرای هوش مصنوعی چقدر کاهش مییابد؟ ادغام مدلهای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در صنعت، به معنی هزینه و در نتیجه یک سرمایهگذاری مهم است. به همین دلیل باید برآورد واقع بینانهای برای تعیین پارامترهای بازده سرمایهگذاری انجام شود. برای اجرای این طرح باید شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) احتمالی تعیین شود؛ به طوری که بتوان بازده را اندازهگیری کرد و ارزشی که مدل هوش مصنوعی برای شرکت میآورد را محاسبه کرد.