ایمیل مارکتینگ چیست؟
براساس آمارها، حدود 4.37 میلیارد نفر در سراسر جهان از سرویس ایمیل استفاده میکنند. پیشبینیها نشان میدهند که این رقم تا سال 2025 به 4.59 میلیارد کاربر برسد!همچنین، طبق آخرین آمارها، 69% از بازاریابان از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات و توزیع محتوای خود در فضای وب استفاده میکنند. همه این آمارها اهمیت بازاریابی ایمیلی را نشان میدهند. با توجه به این آمارها آشنایی با ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و استفاده درست از این شیوه بازاریابی میتواند مخاطبان زیادی را به سمت یک کسبوکار هدایت کند.در این مقاله پس از معرفی کامل ایمیل مارکتینگ، 7 حقیقت جالب درباره این ابزار بازاریابی را مطرح میکنیم. به شما قول میدهیم پس از مطالعه این مطلب با یکی از بهترین روشهای تبلیغات و ارتباط با مشتریان آشنا خواهید شد.
بازاریابی ایمیلی چیست؟ کانال ارتباطی مستقیم با مشتری
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یک راه و کانال ارتباطی مستقیم و کاربردی برای برقراری ارتباط هدفمند با مشتریان است. به بیان ساده، به استفاده از ابزار ایمیل برای ارسال پیامهای تبلیغاتی یا تعاملی به مشتریان بهمنظور تبلیغ یک محصول یا خدمت، جذب مشتری جدید یا تعامل با مشتریان قبلی، بازاریابی ایمیلی گفته میشود.کسبوکارهای مختلف میتوانند از این ابزار در همه مراحل استراتژی مارکتینگ خود استفاده کنند. برای مثال، از بازاریابی ایمیل برای برندسازی، ترغیب مشتریان به خرید، اطلاعرسانی اخبار و بهروزرسانیها، تعامل با مشتری و بسیاری از اهداف دیگر استفاده میشود.
یک مثال ساده استفاده از ایمیل مارکتینگ، اطلاعرسانی اخبار و مقالات جدید در بخش وبلاگ است. رویکردی که ما نیز در سالیان گذشته در وبسیما از آن بهره بردهایم و نتایج شگفتانگیزش را مشاهده کردهایم.البته باید توجه داشت که استفاده از Email Marketing، برای هر کسب و کاری مناسب نیست. در واقع استراتژی بازاریابی یک بیزنس تعیین میکند که آیا باید به سراغ استفاده از ایمیل مارکتینگ رفت یا نه! پیشنهاد میکنیم پیش از ادامه مقاله حتماً سری به صفحه «استراتژی بازاریابی» وبسیما بزنید و با صفر تا صد طراحی استراتژی بازاریابی آشنا شوید.
تعریف اشتباه بازاریابی ایمیلی که در ذهن اکثر مردم نقش بستهاست:
دقت داشته باش که طبق تعریفی که از ایمیل مارکتینگ داشتیم، نباید بازاریابی ایمیلی را با ارسال انبوه ایمیلهای تبلیغاتی اشتباه بگیری! خیلی از افراد فکر میکنند بازاریابی ایمیلی یعنی همانطور که میروند میوهفروشی و چند کیلو سیب زمینی میخرند، بروند از شرکتهای تبلیغاتی یا جایی یک لیست چندهزار تایی ایمیل خریداری کنند و یک ایمیل دعوت به خرید را برای همه آنها بفرستند. و جالب اینجاست که نه آنها کاربران را میشناسند و نه کاربران، آنها را! در نهایت هم تمام آن ایمیلها رهسپار پوشه Spam میشوند و تقریبا هیچ خریدی هم اتفاق نمیافتد.
انواع مختلف بازاریابی ایمیلی
ایمیلها میتوانند برای اطلاعرسانی، تبلیغات، و یا برای هدف خاصی ارسال شوند.
ایمیلهای تبلیغاتی
از کمپینهای بازاریابی ایمیلی برای تبلیغ محصولات خاص، محتوایی مثل کتاب الکترونیک، وبینار و غیره استفاده میشود. معمولا کمپین شامل 10-3 ایمیل میشود که در چند روز یا چند هفته فرستاده میشود.
ایمیلهای تبلیغاتی یک فراخوان برای اقدام دارند؛ اقدامی که می خواهید دریافتکننده ایمیل انجام دهد. تعداد ایمیلهای تبلیغاتی به برنامهی فروش و بازاریابی شرکتتان بستگی دارد. در روزهای خاص مثل بلک فرایدی، شاید هر روز چند ایمیل تبلیغاتی بفرستید. در مواقع عادی، شاید هر چند هفته یکبار ایمیل تبلیغاتی بفرستید.
ایمیلهای اطلاعرسانی
خبرنامه
همانطور که از اسمش پیداست، خبرنامهها اخبار مربوط به کسبوکارتان را اطلاع میدهند. مثلا وقتی که ضربالعجل مشخصی رسیده، قابلیتهای جدیدی ارائه شده، یا مطالعات موردی درباره محصول تان انجام شده. هر هفته، دو هفته یکبار، یا هر ماه، خبرنامه بفرستید، که موجب میشود با مخاطبانتان در تماس باشید.
اعلامیه
ایمیل راه خوبی برای اطلاعرسانی به مشتریان درباره اعلامیههای شرکت، تغییر در خدمات و موارد این چنینی است. معمولا از ایمیل برای اطلاعرسانی یک پیام مهم استفاده میشود؛ مثل وقتی که تحویل کالا تاخیر دارد.
ایمیلهای مشارکت مجدد
یک نوع مهم بازاریابی ایمیلی، ایمیل مشارکت مجدد است. همانطور که از نامش پیداست، این نوع ایمیلها برای برقراری ارتباط مجدد با مشتریانی است که اخیرا فعال نبودهاند. یک مورد استفادهی دیگر از این نوع ایمیلها، اطلاع دادن برای تحفیف ویژه، ارسال پیام تبریک تولد و کوپن تخفیف است.
مزایای ایمیل مارکتینگ
- بازگشت سرمایه (ROI) بالا: به زبان ساده ROI یعنی در ازای خرجی که میکنید، چقدر سود میکنید. بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ را میتوان به طور دقیق محاسبه کرد. مهمتر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سالهای اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketingschools، مقایسهای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.
- ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روشهای دیگر بازاریابی ارزانتر و سریعتر است. در سادهترین حالت، فقط باید هزینههای یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین میشود.
- انعطاف پذیری: هر نوع محتوایی را میتوان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.
- قابلیت رصد رفتار مصرف کننده: با پیشرفت سرویسهای ایمیل مارکتینگ، به راحتی میتوانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمانها و شرکتهایی که در حجم بالا Email Marketing انجام میدهند، میتوانند با خرید این سرویسها از رفتار مصرفکنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.
- هدفگیری مستقیم: میتوان آدرسهای ایمیل را از کانالهای مختلفی جمعآوری کرد و آنها را در لیستهایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دستهبندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار میگیرد و ایمیلهای متناسب با نیازش را برای او میفرستید.
- به راحتی میتوان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبتنام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند. یا خبرنامه جذابی بسازید که مخاطبهای شما حاضر شوند برای دریافتش ثبتنام کنند و آن را بخوانند.