مهمترین چیزی که وظایف مدیر محتوا در یک مجموعه را تعیین میکند، نوع سازمان طرف همکاری و قراردادی است که بین این فرد و مجموعه بسته میشود؛ اما در حالت کلی وظایفی که بر عهدهی این شخص قرار داده میشوند و در حوزهی اختیارات وی جای میگیرند، به شرح زیر هستند:
-
تدوین استراتژی محتوای مناسب
شاید بتوان گفت که اولین و مهمترین وظیفهای که یک مدیر محتوا بر عهده دارد، تدوین استراتژی محتوایی است؛ چراکه بدون داشتن یک استراتژی مناسب و عمل بر اساس آن، هیچ تلاشی به نتیجهی دلخواه نخواهد رسید. مدیر محتوا وظیفه دارد با بررسی و شناخت نیاز مخاطبان و در نظرگرفتن اهداف مجموعه، نقشهی راه مناسبی برای برآورده کردن نیازها و اهداف هر دو گروه تدوین کند. این فرد بر اساس دادهها و اطلاعاتی که از بررسی این دو گروه بهدست میآورد، اقدام به برنامهریزی برای تولید محتوای مورد نیاز میکند.
به عبارت بهتر میتوان گفت که مدیر محتوا به برنامهریزی برای انجام کلیهی فعالیتهایی میپردازد که یک برند یا مجموعه را در ارتباط بهتر و نزدیکتری با مخاطبان خود قرار دهد و با اینکار، مجموعه را به اهداف مورد نظر خود میرساند. ارائهی محتوای مناسب به مخاطبان، با در نظرگرفتن نیازها و خواستههای آنان، مهمترین اقدامی است که هر مدیر محتوا در این بخش از وظایف خود انجام میدهد.
-
برنامهریزی و هماهنگی برای تولید محتوا
همانطور که گفتیم، حضور در زمان مناسب و ارائهی محتوای مفید به مخاطبان در بهترین زمان ممکن، از جمله کارهایی است که یک مدیر محتوا انجام میدهد. این برنامهریزی و اولویتبندی، بر اساس دادههایی که این فرد در نتیجهی تحقیقات خود و بررسی نیازهای مخاطبان و شرایط حاکم بر بازار جمعآوری کرده است، تعیین میشود. به جرات میتوان گفت که ارتباط بهموقع با مخاطبان، درست به اندازهی ارائهی محتوای خوب به آنان اهمیت دارد و نقش بسیار مهمی نیز در موفقیت هر کسبوکاری ایفا میکند؛ بنابراین تلاشهای مدیر محتوا در این زمینه و هماهنگیهای انجام شده توسط وی، تاثیر مستقیمی در موفقیت یک برند ایفا خواهد کرد.
پیشنهاد ما به شما: اگر درباره ویژگی های مدیران میانی میخوای بدونی بیا اینجا
-
تولید محتوا
یکی دیگر از وظایفی که مدیران محتوا در هر سازمانی برعهده دارند، ایجاد محتوای مناسب است که البته این موضوع همیشه به معنای تولید مستقیم محتوا توسط خود این افراد نیست؛ چراکه در برخی از مجموعههای بزرگ که از حجم فعالیت اینترنتی بالایی برخوردار هستند، تیمی از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا نیز در مجموعه حضور دارند و کار تولید محتوا بر عهدهی آنها قرار دارد. در این شرایط، مدیر محتوا وظیفه دارد تا با نظارت بر کار این گروه و تعیین وظایف لازم برای آنان، روند تولید محتوا را مدیریت کند و از تولید به موقع محتوای مناسب مطمئن شود.
در برخی از موارد نیز مدیر محتوا، شخصا وظیفهی تولید محتوا را برعهده دارد و موظف است تا بر اساس استراتژیها و نیازهای تعیین شده، محتواهای مورد نیاز را برای مجموعه تولید کند. بهطور کلی باید این نکته را بدانید که تولید محتوا یکی از آن دسته وظایفی است که انجامدادن یا ندادن آن توسط خود مدیر محتوا، بر اساس انتظارات کارفرما از این فرد و قراردادی که بین او و مجموعه امضا شده است، تعیین میشود و نمیتوان تعریف واحدی در این زمینه برای تمامی مدیران محتوا ارائه کرد.
-
ویرایش و بهینهسازی محتوای تولید شده
گفتیم که در برخی از مجموعه ها، مدیر محتوا شخصا وظیفهی تولید محتوای لازم را بر عهده ندارد و بهجای اینکار، بر تیمی که مسئول تولید محتوای مورد نیاز هستند، نظارت میکند. در این موارد، مدیر محتوا وظیفه دارد تا محتوایی که این افراد تولید کردهاند را مورد بررسی قرار داده و کار بهینهسازی و ویرایش آنها را انجام دهد. محتوای تولید شده ممکن است در فرمتهای مختلفی به دست یک مدیر محتوا برسند و این فرد موظف است تا با بررسی دقیق تمامی این فرمتها، بهترین و مناسبترین شکل محتوا را برای ارائه به مخاطبان، آماده و پردازش کند.
-
بهروزرسانی محتواهای منتشر شده در سیستم مدیریت محتوا
بخشی از وظایف مدیر محتوا در هر سازمانی، مربوط به بهروزرسانی محتواهایی است که قبلا منتشر شدهاند. محتواهای منتشر شده در وبسایت، هر چند وقت یکبار نیاز دارند تا بهروزرسانی شوند و این مورد یکی از وظایف دیگر مدیر محتوا بهشمار میرود. اینکار نیز مانند تولید محتوا ممکن است توسط خود مدیر محتوا یا تیمی که وی مدیریت آنها را بر عهده دارد انجام شود.
-
نظارت بر نظرات و دیدگاههای نوشته شده در وبسایت
کاربران مختلفی ممکن است محتوای منتشر شده در وبسایت را مطالعه و نظرات مختلفی نیز در رابطه با آن ارائه کنند. این نظرات تا جایی که مخالف اهداف و قوانین مجموعه نباشد هیچ مشکلی ایجاد نمیکند؛ اما اگر هرگونه مغایرتی با این قوانین داشته باشند، میتوانند به یکی از موانع اصلی و مهم برای رسیدن به اهداف سازمان تبدیل شوند. به همین دلیل نیز، مدیر محتوا باید بر تمامی این موارد نظارت دقیق داشته باشد و آنها را مدیریت کند تا ضمن جلوگیری از بروز مشکل برای سازمان، راه رسیدن به اهداف تجاری را نیز هموار سازد.