به جرأت میتوان گفت توانایی تجزیه و تحلیل، ضروریترین مهارت لازم برای بازاریابی محسوب میشود. اهمیت شناخت بازار در شغل بازاریابی به قدری بدیهی است که نیاز به توضیح و تأکید اضافهای ندارد. اما ممکن است برای شما سؤال باشد که منظور از توانایی تحلیل چیست و با کسب چه مهارتهایی میتوانید قدرت تجزیه و تحلیل خود را افزایش دهید؟
زمانی که آگهیهای استخدام و جذب نیروی همکار در حوزههای مختلف بازاریابی را بررسی میکنید، به احتمال زیاد به مهارتهایی همچون تفکر خلاق، انعطافپذیری و قدرت حل مسئله برخوردهاید.
در این مطلب، تعریف سادهای از توانایی تجزیه و تحلیل و مجموعه مهارتهای مرتبط با آن ارائه خواهد شد. سپس کاربرد هر یک از این مهارتها در حوزههای مختلف بازاریابی شرح داده شده و توصیههایی برای تقویت توانایی تجزیه و تحلیل ارائه خواهد شد. همچنین در پایان، نکات مفیدی برای اضافه کردن مهارت لازم برای بازاریابی در رزومه مطرح خواهد شد.
احتمالاً حداقل یک بار حل کردن مکعب روبیک را امتحان کرده باشید. در این صورت حتماً میدانید برای اینکه بتوانید رنگها را به درستی با هم مچ کنید، نیاز به قدرت حل مسئله، استدلال منطقی، درک روابط علت و معلولی و در نهایت شناسایی الگوها دارید.
حل یک مکعب روبیک، با طی سلسله گامهای منطقی، یک مثال معروف و روزمره از بهکارگیری مهارتهای تجزیه و تحلیل برای حل مسئله محسوب میشود.
در بازار کار فعلی، از هر ۴ شغل، حداقل یک شغل مستلزم داشتن مهارتهای مرتبط با تحلیل است. بسیاری از شرکتها، به دنبال استخدام نیروهایی هستند که قدرت تحلیل بالایی دارند.
زیرا این موضوع نشان میدهد که فرد مورد نظر از توانایی استدلال منطقی و استفاده از دادهها برای تصمیمگیری آگاهانه برخوردار است. توانایی تجزیه و تحلیل، در فهرست مهارتهای مورد نیاز برای کار در قرن ۲۱ در ردههای بسیار بالایی قرار دارد.
توانایی شناخت مسئله و پیدا کردن راهحل مناسب، یک مهارت ضروری برای افزایش بهرهوری در شغل بازاریابی محسوب میشود. این موضوع به این معنی است که شما باید تمامی جزئیات یک مسئله یا مشکل را به دقت زیر نظر داشته و کاملاً آن را درک کنید.
این توانایی به شما کمک میکند تا ترندها را شناسایی کنید، سلسله مراحل انجام یک کار را طراحی کنید، و در نهایت راهکار نوآورانهای پیشنهاد کنید. به همین دلیل مهم است که بدانید چرا مهارتهای تجزیه و تحلیل شانس موفقیت شغلی شما را بالا میبرند و چگونه باید این مهارت لازم برای بازاریابی را در خودتان پرورش دهید.
تفاوت مهارتهای آنالیز حرفهای با توانایی تجزیه و تحلیل
یکی از نکات مهمی که بهتر است در این مطلب به آن اشاره شود، تفاوت مهارت تجزیه و تحلیل به صورت عمومی با دانش حرفهای تحلیل بازار است. برخی مشاغل در حوزهٔ بازاریابی، همچون تحلیلگر تحقیقات بازاریابی (Market research analyst)، مستلزم کسب دانش آنالیز حرفهای هستند.
مهارتهای تجزیه و تحلیل عمومی، جزء مهارتهای فردی محسوب میشوند. در حالیکه آنالیز حرفهای، نیازمند کسب دانش تخصصی بوده و یکی از مهارتهای فنی به حساب میآید.
یک آنالیزور باید آموزش تخصصی در حوزهٔ تحلیل گوگل آنالیتیکس و کار با نرمافزارهای آماری دیده باشد. همچنین مهارتهایی نظیر گردآوری دادهها و ارائه حرفهای یافتهها به کارفرما برای بسیاری از مشاغل آنالیز بازاریابی ضروری هستند.
اما آنچه در این مطلب مورد توجه ماست، دانش تخصصی آنالیز داده نیست. بلکه مهارتهای فردی و عمومی است که هر فردی باید به تناسب شغل خود از آن بهره ببرد.
تجزیه و تحلیل یا تفکر انتقادی؟
پیش از معرفی انواع مهارتهای مرتبط با آنالیز و تحلیل، بهتر است تفاوت مهارتهای تجزیه و تحلیل (analytical skills) را با تفکر انتقادی (critical thinking) بررسی و بیان کنیم. تجزیه و تحلیل فرآیندی است که طی آن فرد با به کارگیری تفکر منطقی به یافتن الگوها میپردازد، ایدههای مختلف را مطرح میکند و دادههای موجود را تجزیه میکند.
بنابراین تصمیم نهایی، بر اساس اطلاعات موجود اتخاذ میشود. یکی از مهارتهای ضروری مورد نیاز در فرآیند تجزیه و تحلیل، تفکر انتقادی است. به احتمال زیاد، شما بیشتر از آنچه که متوجه باشید در زندگی خود از تفکر انتقادی بهره میگیرید. به عنوان مثال:
- زمانی که مطلبی را از زبان کسی میشنوید، از او میپرسید که اطلاعات ارائه شده بر اساس دادههای حقیقی هستند یا تنها نظر شخصی آن فرد
- مشکلات را به ابعاد مختلف تقسیم میکنید تا علتهای پشت آن را پیدا کنید
- به جای اتکا به حس ششم، از دادههای موجود برای تجزیه و تحلیل استفاده میکنید
- تصمیمات مشخص و منطقی و هدفمند اتخاذ میکنید
آن دسته از کارشناسان بازاریابی که تفکر انتقادی قدرتمندی دارند، معمولاً قضاوت منطقیتر و معقولتری داشته و برای هر تصمیم خود به خوبی فکر میکنند. آنها از حقایق و استدلالهای منطقی برای پشتیبانی افکار خود بهره میگیرند. این کار به تصمیمگیری هوشمندانه منجر شده و موفقیت مجموعهٔ کاری آنها را افزایش میدهد.
مهم ترین مهارت هایی که به عنوان بازاریاب باید آنها را کسب کنید:
1- بازاریابی درآمد محور
بازاریاب هایی که میتونن محرک سود و درآمد باشن، در این حرفه رشد خواهند کرد. چون اکثر مدیران باور دارن که بازاریاب ها از اهداف تجاری شرکتها جدا شدن. بررسی جدید انجامشده توسط گروه بازاریابی Fournaise هم به این موضوع اشارهکرده. 78 درصد از مدیران اجرایی بهطور اشتباه فکر میکنن که بازاریابی بر روی ایجاد رشد درآمدی متمرکز نیست و 80 درصد از مدیران اجرایی باور دارن که بازاریابها از اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت جدا شدن.
بازاریابهایی که بتونن تلاش خودشونو به بهبود درآمد مرتبط کنن، در چنین محیطی رشد کرده و جزو بازاریاب های موفق قرار میگیرن.
2- بازار رو بشناسین.
موفقیت یک سازمان به توانایی اون در درک بازار هدف بستگی داره. بازاریابی که بتونه بفهمه مشتریان و رقباشون چه کاری انجام میدن و بعلاوه بتونه این موضوع را بهطور مؤثری هم بیان کنه، دارای یکی دیگر از مهارتهای بازاریابی است.
اینکه در کسب و کار به صدای مشتری تبدیل بشین، خیلی با ارزشه. بازاریاب هایی که بتونن اطلاعات کمی و کیفی رو درباره مشتریان جمع آوری کنن و این اطلاعات را به شیوهای استراتژیک به مدیران ارائه بدن، بسیار با ارزشمندند.
نکته دیگر اینکه؛ این موضوع فقط به جمع آوری اطلاعات از طریق نظرسنجیها مربوط نمیشه. مکالمات مستقیم با مشتریان معمولاً از نظرسنجیها مهمتر و با ارزشتر هستن.
3- تجربه قابل توجهی برای مشتریان ایجاد کنین.
امروزه اکثر بازاریاب های موفق تجارب قابل توجهی را برای مشتریان ایجاد میکنه. به لطف اینترنت، درحال حاضر راههای بیشتری برای تعامل بین مشتری و برند وجود داره. این تعاملات روزبهروز بهتر و غنیتر شده. ایجاد و مدیریت این تجارب از وظایف کارشناسان بازاریابی است. بازاریابهایی که قادر هستن تجربههایی منحصربهفرد برای مشتری ایجاد کنن، بسیار کمیاب اند و این مورد از مهارت های مهم بازاریابی محسوب میشه.
4- قصه گوی خوبی بشین.
بخش مهمی از ایجاد تجربهای قابلتوجه برای مشتریان، گفتن یک داستان خوبه. جلبتوجه مشتری از همیشه سختتر شده و توانایی قصه گویی یکی از مهارت های بازاریابی به شمار میره.
به همین دلیل بازاریاب هایی مثل “سِت گادین” معتقدن که داستان سرایی در رسیدن به یک بازاریابی موفق بسیار ضروریست. یکی از دلایلی که بازاریابها باید داستانسراهای خوبی باشن، اینه که مشتریان با داستانهای فوری و کوتاه بهتر ارتباط برقرار میکنن.
خیلی از کمپینهای بازاریابی موفق داستانی میگن که مشتری بهطور عاطفی با آن ارتباط برقرار میکنه. بازاریابهایی که میتونن از طریق کمپینهای بازاریابی داستانهای خوبی برای مشتری بگن، در دنیایی که جلب مشتری در اون، سخت و چالش بر انگیزه، بسیار با ارزش هستن.
5- همهچیزو امتحان کنین.
بسیاری از بازاریابها تصمیماتشونو بر اساس غرایز خودشون میگیرنن. اما باوجود اطلاعات فراوانی که در دسترسه، نیازی به این کار نیست. بازاریاب های موفق به طور مداوم همهچیز رو امتحان میکنن، مانند کمپینهای بازاریابی جدید، متن آگهیها، قیمت گذاری و… تا بهاینترتیب اطلاعات رو به نتایج تجاری تبدیل کنن.
6- هرگز از یادگیری دست نکشین
بازاریابی با توجه به رشد اینترنت و تغییرات رفتار مشتری، بهسرعت در حال تغییره. یعنی اینکه بازاریابها باید سریعتر از همیشه یاد بگیرن و مسئله ساده ای مثل یادگیری به مهارتی مهم تبدیلشده.
خوشبختانه، اطلاعات فراوانی به صورت آنلاین وجود داره که میتونه در یادگیری شیوههای جدید بازاریابی به بازاریابان کمک کنه. بسیاری از برترین بازاریابهای جهان بهطور فعال آخرین دادهها و اطلاعاتشونو در وبلاگ خودشون قرار میدن و یا در شبکههای اجتماعی منتشر میکنن.
به عنوان مثال LinkedIn یکی از ابزارهای قدرتمند موجود برای دستیابی به دانش بازاریابی است.
پیشنهاد ما به شما:فرق بازاریابی با تبلیغات چیست؟
موضوعاتی که اکنون باید یاد بگیرین عبارتاند از:
شبکههای اجتماعی، بازاریابی محتوای، دادههای کلان (big data)، و بازاریابی موبایلی.
کریگ روزنبرگ، متخصص در حوزه بازاریابی، اهمیت یادگیری مداوم رو به این شکل بیان میکنه: « تا آنجایی که میتونین یاد بگیرین. بازاریابیای که شما در دانشگاه و یا در کتابها یاد میگیرین بسیار با بازاریابی واقعی فرق داره. شما باید وبلاگها و مقالات متنوع رو مطالعه کنین، در آموزشهای آنلاین و آفلاین شرکت کنین تا مهارتهای بازاریابی خودتونو ارتقا بدین. حتی مدیران بازاریابی نیز زمان زیادی را صرف یادگیری بازاریابی میکنن. شما هیچوقت بهاندازه کافی نمیدونین.»
7- در هنگام تصمیم گیری از دادههای مشتری استفاده کنین
در حال حاضر بازاریابها به حجم عظیمی از اطلاعات دسترسی دارن. درنتیجه، کمپینها نیز قادرن مشتریان خودشونو بسیار بهتر و بیشتر از گذشته درک کنن. در سالهای آینده، تقاضا برای بازاریابهایی که یاد گرفتن چگونه دادههای مشتری را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنن، بسیار افزایش خواهد یافت.
چه این دادهها، فقط برای درک بهتر بازار مورداستفاده قرار بگیره و چه برای ایجاد کمپینهای بازاریابی کارآمدتر و بهینهتر، بسیاری از کارفرمایان به دنبال افرادی هستن که بتونن از این اطلاعات استفاده کنن. داشتن زمینهی آماری و درک ابزارهای تحلیلی، مهارتهای مفیدی در این زمینه هستن. فراموش نکنید که برخی از مهمترین دادههای مشتری از گفتگوهای رودررو با مشتریان بهدست میاد.
8- یک تکنولوژیست بازاریابی بشین
پیشبینیشده که در سالهای پیش رو، بازاریابان بیشتر وقت خودشونو صرف تکنولوژی میکنن. یعنی اینکه بازاریابهایی که کاربران حرفهای برنامهها و سیستمهای بازاریابی رایج هستن، بهشدت رشد خواهند کرد. البته این موضوع به این معنا نیست که شما حتماً باید برای رسیدن به موفقیت یک مهندس باشین. اما باید بتونین بهعنوان یک کاربر تجاری از این برنامهها استفاده کنین.
تکنولوژیهای بازاریابی که معمولاً استفاده میشن عبارتاند از: سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، اتوماسیون بازاریابی، بازاریابی ایمیلی، تجزیه و تحلیل بازاریابی، و مجموعهای در حال ظهور از تکنولوژیهای بازاریابی آنلاین.
9- کارهای خودتونو بر اساس یک برنامه مدیریت کنین
بازاریاب موفق از برنامههای زمان بندی شده استفاده میکنه تا مطمئن بشه کارهاش رو بهموقع و بهطور کامل انجام میده. بسیاری از فعالیتهای سازمانها مهلت و ضربالاجل زمانی دارن. مثلاً، کمپینهای بازاریابی تاریخهای شروع و راهاندازی دارن که تمام افرادی که روی اون کمپین کار می کنن، بر روی این تاریخها متمرکز باشن. بازاریابهای خوب از برنامه ریزی رو بهعقب استفاده و برنامهای رو ایجاد میکنن تا بتونن کارهای خودشونو انجام بدن. همچنین به تاریخهای راه اندازی و ارائه مقید هستن، و هر کاری میکنن تا مطمئن بشن طرح خودشونو بهموقع ارائه خواهند داد.
10- یاد بگیرید که چگونه بنویسید.
یکی دیگه از مهارت های بازاریابی، مهارت نوشتنه. بسیاری از بازاریابها اهمیت نوشتن رو دستکم میگیرن، اما مهارت نوشتن (کپی رایت) یکی از مهمترین مهارتهاییه که یک بازاریاب میتونه داشته باشه.