هوش مصنوعی با حضور پررنگ خود به یکباره تحول عظیمی را در جهان به پا کرد. از کمک به طراحی های داخلی تا کمک به صنایع و ورود و خروج هوشمند گرفته تا عکس ها و فیلم هایی که با کمک هوش مصنوعی ساخته می شود و تشخیص فیک بودن آنا دشوار است. اما تا کنون ابزار هوش مصنوعی را بشتر برای نیروهای اجرایی در سازمان ها و نهادها گفته به ما گفته اند، سوال اینجاست که آیا این ابزار به مدیرن نیز خدمت رسانی می کند یا خیر؟ در این مقاله خدماتی که مدیران میتوانند از هوش مصنوعی دریافت کنند تا مدیریت بهتری در حیطه کاری خود داشته باشند را به شما می گوییم.
تعریف هوش مصنوعی در مدیریت:
مدیریت، هوش مصنوعی را بعنوان هضم کننده اعداد و جانشین عملیات دفتری شناخته است، در بعضی از سازمانها نظیر بانکها این کاربرد خیلی آشکار وقابل مشاهده است و منافع ناشی از تبدیل عملیات دستی به کامپیوتری نسبتا محسوس است به نحوی که مدیران با چنین کاربردهایی احساس آسایش می کنند. ولی به دلایل زیر استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای کمک به مدیران در برنامه ریزی، نظارت و تصمیم گیری استراتژیک براحتی مقبول نیفتاده است.
اول آنکه مدیران از قبل نمیدانند که چه اطلاعاتی را برای تحقق مسئولیتهایشان لازم دارند و این باعث دشوار شدن طراحی هوش مصنوعی می شود (نوشتن نرم افزارهای تخصصی). ورود و معرفی سیستمی که اطلاعات بیشتری فراهم می کند به معنای آنست که مدیران باید به سبک های متفاوتی خو بگیرند، یعنی با برخوردی تحلیلی تر با تصمیم گیری مواجه شوند. لکن همه مدیران با قدرت تغییر سبک مدیریت خود را ندارند یا فاقد آمادگی لازم هستند عامل دیگر آنست که هنر مدلسازی از شرکت و محیط آن کندتر از آنچه که انتظار می رفت حرکت کرده و توسعه یافته است؛ چرا که مدیران مدلها را بسیار غیر واقعی یافته اند و اطمینان خود را به آنها از دست داده اند و دیگر آنکه بسیاری از مدیران درک نکرده اند که در مدلسازی چه می گذرد ولی به هر حال بر اثر تجربه، مدیران و مدلهابسیار ارتقاء یافته اند.
علیرغم وجود این مشکلات استفاده از نرم افزارهای تخصصی، کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت برای کمک به مدیران در امر برنامه ریزی استراتژیک، نظارت و تصمیم گیری به سرعت افزایش می یابد. مدیران در یافته اند که کامپیوتر و متعلقات و زیر مجموعه های آن، آنان را قادر می سازد تا سریعا شقوق مختلفی از برنامه ریزی – کوتاه مدت یا بلند مدت – را مورد مطالعه قرار دهند و وقتی می بینند رقبا با موفقیت از مدلسازی بهره می گیرند آنها نیز بخاطر بقاء عکس العمل نشان می دهند. قدرت هوش مصنوعی در پیگیری میلیونها مبادله و عملیات و گزارش انحرافات از معیارها، موجب شده که استفاده از آن یک ضرورت تلقی گردد مدیریت در قبال صاحبان شرکت، مسئول استفاده بهینه از منابع است خرید و راهبری یک سیستم مستلزم مخارج زیادی است. مدیریت نباید مرعوب جذبه و هجوم مصطلحات متخصصین کامپیوتر و عوامل بازرگانی گردد. این از مسئولیتهای اصلی مدیریت است که به اندازه کافی درباره سیستمهای کامپیوتری آموزش ببینند و بتوانند با طرح سوالات کاوشگرانه شقوق دیگری را طلب کند و ضمنا توجیه اقتصادی و غیر اقتصادی را برای خرید تجیهزات و استخدام کارکنان مطرح سازد. همچنین مدیران باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت بیش از هر زمان دیگر مشخص گردد.
مزایای هوش مصنوعی در مدیریت سازمانها و کسب و کارها
با کمک هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی یا کسب و کارتان میتوانید از مزایای زیر بهره مند شوید.
- قیمت گذاری هوشمند
امروزه از هوش مصنوعی برای قیمت گذاری به صورت پیشرفته استفاده میشود. زیرا انتخاب قیمت مناسب برای یک محصول یا برخی خدمات برای اکثر مشاغل کار سختی است. برای محاسبهی قیمت یک محصول به تعدادی داده نیاز است. از جمله آنها میتوان به «فعالیت مصرف کننده»، «قیمتهای تعیین شده توسط رقبا»، «هزینههای تولید»، «نظرات مشتریان»، «تمایل مشتری به پرداخت هزینه» و … اشاره کرد.
- پیشنهادات سفارشی
معمولا میتوان برای فروش محصول یا برخی خدمات یک پیشنهاد ویژه طراحی کرد و به مشتری نشان داد. recommendation engine یکی از عوامل مهم برای افزایش فروش و درآمد به حساب میآید. شما میتوانید به کمک پیشنهادات یا recommendation های هوش مصنوعی محصولاتی را به مشتریان پیشنهاد دهید که احتمال میدهید به دنبال خریدِ آن هستند. نتفلیکس، آمازون و … از هوش مصنوعی برای سفارشی کردن پیشنهادهای خود به مشتریان استفاده میکنند.
- استخدام خودکار
یافتن افراد مناسب برای یک سازمان یا یک شرکت از میان مجموعهای از متقاضیان چالشی مهم در منابع انسانی به حساب میآید. بسیاری از کسب و کارها در انجام آن مشکل دارند. غربالگری متقاضیان به کمک هوش مصنوعی بسیار سادهتر انجام میشود. استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه موجب صرفه جویی در زمان و هزینهها میشود.
- پشتیبانی از مشتریان
خدمات رسانی به مشتریان از نظر بازاریابی اهمیت زیادی دارد. اگر کار پشتیبانی و پاسخ دهی به امور مشتریان را به هوش مصنوعی بسپارید میتوانید در زمان و هزینهها صرفه جویی کنید. رباتهای مخصوص چت پاسخ سوالات مفید و رایج را در اختیار مشتریان قرار میدهند. سپس آنها را به سمت برقراری ارتباط با مدیرانی هدایت میکنند تا آنها بتوانند به سادگی سوالات خود را از آنها بپرسند.
- بهبود امنیت
وجود یک باگ امنیتی در کد میتواند مشکلات سایبری فراوانی را برای کاربران ایجاد کند. این مشکل به کمک هوش مصنوعی قابل مدیریت و پیشگیری است.
- انجام آنالیز به صورت آنلاین
یکی از ارزشمندترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی این است که میتوان حجم عظیمی از دادهها را فوری پردازش کرد. این استراتژی مدیران شرکتها و سازمانها را قادر میسازد تا با حفظ موقعیت رقابتی خود با سایر شرکتها و سازمانهای مشابه تصمیمهای مهم بگیرند و سریعتر از آنها اقدام کنند.