چارچوبی در حوزه اهداف و کانالهای این حوزه مرسوم است به نام چارچوب (RACE (Reach-Act-Convert-Engage. در هریک از این مراحل، اهداف و کانالها و روشها بازاریابی متفاوت خواهد بود.
- در بخش reach هدف جذب مشتریان یا آشنایی اولیه آنها با خدمات است. در این بخش از بازاریابیهای آفلاین یا آنلاین میتوان استفاده کرد.
- در بخش Act هدف آن است که مشتری اولین خرید خود را انجام دهد و به قولی فعال سازی شود. در این بخش میتوان از شبکههای اجتماعی، صفحات فرود، بازاریابی مجدد، ایمیل مارکتینگ یا… استفاده کرد.
- در بخش Convert هدف آن است که مشتری به یک خریدار پرتکرار تبدیل شود که برای هر شرکتی میزان مختلفی از فروش، معنی فروش پر تکرار است. از ریتارگتینگ، CRO، UGC، شخصیسازی، ایمیل مارکتینگ و… میتوان در این بخش استفاده کرد.
- در نهایت در بخش Engage هدف آن است که مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شود و یا این که اگر تکرار خریدهای او کم شده یا مدتی است خریدی نداشته مجدداً او را وفادار کنیم. در این بخش نیز شخصیسازیهای اتوماتیک، برنامههای وفادارسازی، سیستمهای CRM و… از تاکتیکهای مرسوم است.
آیا دیجیتال مارکتینگ یک تقاضای پیوسته و مداوم در بازار است؟
بازاریابان دیجیتال و به ویژه کارشناسان بازاریابی آنلاین، به این میزان گسترده استفاده از اینترنت باید توجه کنند. چرا که هرچقدر دسترسی به فضای آنلاین راحتتر شود، تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر میشود. هم اکنون بیش از نیمی از مردم جهان، یک کاربر آنلاین هستند و فعالیتهای خود را از طریق گوشیهای هوشمند یا لپتاپ انجام میدهند. به همین دلیل سازمانها بیش از گذشته برای سودآوری، به دنبال توسعه فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود هستند.
مخاطبان بازارهای اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، استفاده بسیاری از اینترنت دارند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (۱۳۹۷)، بیش از ۷۲ میلیون و ۹۴۱ نفر در ایران از اینترنت استفاده کرده و ضریب نفوذ آن به حدود ۸۹ درصد رسیده است. سال به سال با توسعه فناوریهای مرتبط در ایران، شاهد افزایش کاربران در فضای وب هستیم.
انواع بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:
الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین
ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین
اگر نمیدونی دیجیتال مارکتینگ چیه بیا اینجا
الف) بازاریابی دیجیتال آفلاین:
برخی از فعالیت های بازاریابی سنتی گاها می تواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و کارایی بیشتری داشته باشند. برخی از آنها عبارتند از:
بازاریابی محیطی ارتقاء یافته (بازاریابی و تبلیغات محیطی که به صورت الکترونیکی و دیجیتالی انجام شده باشند)
بازاریابی رادیویی / رادیو مارکتینگ / Radio marketing
بازاریابی تلویزیونی / تلویزیون مارکتینگ / TV marketing
بازاریابی تلفنی / تلفن مارکتینگ / Telemarketing / Telephone marketing
ب) بازاریابی دیجیتال آنلاین:
در این نوع از بازاریابی با استفاده از اینترنت و سایر ابزارهای دیجیتال، با سرعت بیشتر و دقیق تری می توان با مشتریان ارتباط برقرار نمود.
برخی از انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:
بستر و پلتفرم وب
طراحی وب سایت
آنالیز و تحلیل داده
بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتینگ
بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ
بازاریابی از طریق تولید محتوا (نوشتاری، صوتی و تصویری)
تبلیغات در شبکه ها و رسانه های اجتماعی (تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات تلگرام و…)
مدیریت شبکه ها و رسانه های اجتماعی و تحلیل آنها
ارسال پوش نوتیفیکیشن
انتشار رپورتاژ آگهی و انجام روابط عمومی الکترونیک
کوتاه کننده لینک
صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing pages)
چت آنلاین
کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر UGC
تبلیغات دیجیتال (تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و تبلیغات در گوگل ادز یا گوگل ادوردز)
استراتژی بازاریابی دیجیتال یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ
هر کسب و کاری برای ورود مقتدرانه به دنیای آنلاین، یقینا نیاز به استراتژی بازاریابی دیجیتال دارد (دیجیتال مارکتینگ صرفا به کسب و کارهای آنلاین خلاصه نمی شود و کسب و کارهای سنتی نیز می توانند وارد دنیای آنلاین شوند). هدفمند عمل کردن در بازاریابی دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور کور کورانه و چشم بسته نمی توان وارد این حوزه شد و نمی توان تنها با پرداخت هزینه به شرکت های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ به موفقیت رسید لذا، شناسایی ویژگی ها و خدمات کسب و کار، شناخت و آنالیز بازار و رقبا، تعیین اهداف در بازه های زمانی مشخص، بررسی روش ورود به فضای رقابت، رقابت کردن و…؛ نمونه هایی از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت، طرح ها و سیاست های کاری هستند که می بایست پیش از ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) توسط تصمیم گیران یک کسب و کار لیست شوند و مورد بررسی قرار گیرند، بنابراین تهیه و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ شفاف و دقیق و حرفه ای از واجبات هر کسب و کار است!