هوش مصنوعی؛ از ابزار دستیار صوتی سیری شرکت اپل گرفته تا خودروهای اتوماتیک تسلا، میتواند ظرف مدت کوتاهی حتی بازیهای ویدیویی را یاد بگیرد، این تکنولوژی صنایع را یکی پس از دیگری متحول میکند. هدف بعدی هوش مصنوعی در سالهای آینده، حوزه بازاریابی دیجیتال است که در حال حاضر در مرحله تحول پویا میباشد. هوش مصنوعی دارای پتانسیل عظیمی در زمینه بازاریابی دیجیتال است.
هوش مصنوعی با کمک رسانههای اجتماعی و انبوه داده های شناخته و ناشناخته و در پی آن جستجوهای اینترنتی، دارای پتانسیل بالایی در زمینه بازاریابی دیجیتال است. استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه تجربه بهتر در زمینه مشتری، تجزیه و تحلیل پیشگویانه و بازاریابی هدفمند قطعا بازده زیادی از سرمایه را برای بازاریابی فراهم خواهد کرد.
هوش مصنوعی چیست؟
شاید بهتر باشد پیش از هر چیزی با هوش مصنوعی آشنا شویم. شناخت کامل هوش مصنوعی میتواند به ما کمک کند تا درک بهتری از قابلیتهای آن داشته و به چگونگی استفاده از آن در کسب و کار خود پی ببریم. اگر بخواهیم یک تاریخچه مختصر از هوش مصنوعی بیان کنیم، لازم است به دهه ۱۷۰۰ میلادی برگردیم. جایی که فلاسفه به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا میتوان به وجود انسان ماشینی، سیستمهای مصنوعی و خودکار فکر کرد یا خیر؟
اما این سوال که آیا ماشینها میتوانند فکر کنند؟ نخستین بار توسط آلن تورینگ در سال ۷۰ مطرح شد. هوش مصنوعی از آن سالها تا به امروز با پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظهای روبرو شده است. به گونهای که صنایع زیادی را تحت تاثیر و دستخوش تغییرات قرار داده است. هوش مصنوعی میتواند با جمع آوری دادهها و اطلاعات و با بهره گیری از برخی کدها و سخت افزارهای خاص، مفاهیم را در اختیار دستگاههای دیجیتالی قرار داده و کمک کند تا این دستگاهها همانند انسان فکر یا عمل کنند.
رابطه بین هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال
در طول سالهای گذشته، بازاریابان در وارد کردن هوش مصنوعی در استراتژیهای خود تردید داشتند؛ اما در این سالها شاهد اعتماد قابلتوجهی به هوش مصنوعی از سوی بازاریابان با توجه به کاربرد آن بودهایم. این مساله به دلیل کاهش یافتن ابهام در رابطه با نتایج و به همان اندازه بدست آوردن سود بیشتر میباشد.
هوش مصنوعی باعث شد که حضورش در طول سالهای جاری از طریق فرآیندهای مکمل مانند دادههای انبوه، اینترنت و یادگیری ماشینی، احساس شود. اما اینها تنها اجزایی هستند که در نهایت به بروز توانایی کامل هوش مصنوعی کمک خواهند کرد. در سالهای آتی، تغییرات و تاثیر ناشی از کاربرد هوش مصنوعی بسیار بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.
بیایید ببینیم که هوش مصنوعی احتمالا در سال آتی بازاریابی دیجیتال را تحتتاثیر قرار خواهد داد یا خیر. در زیر برخی از حوزههای احتمالی که هوش مصنوعی میتواند بازاریابی دیجیتال را بهبود بخشد، آورده شده است. این فرصت ها تنها در مرحله جوانه زدن هستند اما در سالهای آینده می توان اثبات کرد که هوش مصنوعی گشاینده مسیر بازاریابی دیجیتال است.
کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و کسب و کارهای امروزی بر هیچ کسی پوشیده نیست. صنعت روباتیک، بهداشت، مسافرت و حمل و نقل، امنیت و نظارت، بازاریابیهای دیجیتالی و… از جمله مهمترین مواردی هستند که رد پایی از هوش مصنوعی در آنها دیده میشود. دیجیتال مارکتینگ هم که این روزها یک پایه اصلی و مهم در کسب و کارهای اینترنتی است از کاربردها و مزایای استفاده از هوش مصنوعی بیبهره نمانده است.
در بازاریابی دیجیتالی مهمترین مولفه جمع آوری و پردازش حجم زیادی از دادهها و اطلاعات به صورت بهینه و سازمان دهی شده است که این کار را میتوان به هوش مصنوعی سپرد. با انجام این وظیفه از سوی هوش مصنوعی، نیروهای انسانی وقت بیشتری برای سازماندهی و بهینهسازی استراتژیهای جدید خود دارند. اما کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ به همین جا ختم نمیشود. قابلیتهای هوش مصنوعی گستره وسیعی از فعالیتها در دیجیتال مارکتینگ را در بر میگیرد که در ادامه به چند نمونه از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
بهبود تجربه کاربری
هوش مصنوعی این توانایی را دارد که اطلاعات مختلف از منابع مختلف را جمع آوری و پردازش کند. این پردازش به شکلی کاملا موثر انجام میشود، به گونهای که اطلاعات استخراج شده در نهایت به شکلی در اختیار کاربران قرار میگیرند که بیشترین تاثیر را روی آنها داشته باشند. به عنوان مثال هوش مصنوعی میتواند در پلتفرمهایی همچون اینستاگرام رفتار کاربران را بررسی کرده و متناسب با آن، پیشنهادهایی بدهد که مورد علاقه آنهاست.
اگر کمی برنامههای توییتر، فیسبوک، آمازون و… را بررسی کنید. چنین موردی را میتوانید به خوبی در آن حس کنید. فناوری به کار رفته در این برنامهها در واقع یکی از شاخههای هوش مصنوعی است. این فناوری، یادگیری ماشین نام دارد که میتواند فعالیت کاربران را تحت نظر داشته و بر اساس علاقمندی آنها مواردی را پیشنهاد دهد. این مورد قطعا در جلب نظر مخاطبین تاثیر زیادی خواهد داشت.
تبلیغات هدفمند و موثر
تبلیغات و بازاریابی همیشه جزء جدایی ناپذیر از صنعت دیجیتال مارکتینگ هستند و بدون آنها، عملا هیچ کسب و کاری نمیتواند پویایی خود را حفظ کند. هوش مصنوعی به این مقوله نیز ورود کرده و تاثیرات مهمی بر روند بازاریابی تبلیغاتی گذاشته است. هوش مصنوعی از پلتفرمها و برنامههای خاصی تحت عنوان پلتفرمهای مدیریت داده استفاده میکند که میتوان به کمک آنها، دادههای بزرگ را به خوبی تحلیل کرد.
این یک اتفاق مهم برای شرکتهای بزرگ تبلیغاتی است. آنها میتوانند در کمترین زمان ممکن و بدون فوت وقت، دادههای مورد نیاز خود را برای تبلیغات آماده و به مشتریان ارائه کنند. این دادههای تبلیغاتی علاوه بر اینکه به سرعت در دسترس قرار میگیرند، از نظر کیفیت محتوا و بصری برای کاربران بسیار جذاب و گیرا هستند. به عنوان مثال، وقتی شما زمان خود را صرف گشت و گذار در برخی از سایتهای خاص میکنید، گوگل این رفتار را تحت نظر داشته و بهترین تبلیغات و محصولات را به شما معرفی میکند.
هوش مصنوعی چه کمکی به ما می کند؟
هوش مصنوعی با ارائه ابزارها و تکنیک های پیشرفته برای ارتقای تجربیات مشتری، بهینه سازی کمپین ها و کسب نتایج بهتر، حوزه بازاریابی دیجیتال را متحول می کند. در اینجا چند کاربرد کلیدی هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال آورده شده است:
- تجربیات شخصی مشتری: هوش مصنوعی بازاریابان را قادر میسازد تا مقادیر زیادی از دادههای مشتری را تجزیه و تحلیل کنند و تجربیات شخصیسازی شده را در مقیاس ایجاد کنند. با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی میتواند مشتریان را بر اساس ترجیحات، رفتارها و مشخصات جمعیتی آنها تقسیمبندی کند تا محتوا، توصیهها و پیشنهادات متناسب را ارائه دهد.
- چت ربات ها و دستیاران مجازی: چت ربات ها و دستیاران مجازی مجهز به هوش مصنوعی می توانند به سوالات مشتریان رسیدگی کنند، پشتیبانی فوری ارائه دهند و در تصمیم گیری های خرید کمک کنند. این رباتهای هوشمند از پردازش زبان طبیعی (NLP) برای درک پرسشهای کاربر و ارائه پاسخهای مرتبط، بهبود تعامل و رضایت مشتری استفاده میکنند.
- تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده: الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند داده های تاریخی را برای پیش بینی روندها، رفتارها و نتایج آینده تجزیه و تحلیل کنند. این به بازاریابان کمک میکند تا در مورد بهینهسازی کمپین، استراتژیهای قیمتگذاری، توصیههای محصول، جلوگیری از ریزش و غیره تصمیمگیریهای مبتنی بر داده اتخاذ کنند.
- ایجاد محتوا: هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل الگوهای محتوای موجود و ایجاد تغییرات جدید، محتوا را به طور خودکار تولید کند. همچنین میتواند با پیشنهاد بهبودهای مبتنی بر تجزیه و تحلیل زبان، به نوشتن نسخههای تبلیغاتی جذاب یا پستهای وبلاگ کمک کند.
- تبلیغات برنامهای: پلتفرمهای تبلیغات برنامهای مبتنی بر هوش مصنوعی، خرید و فروش موجودی آگهیها را در حراجهای بلادرنگ خودکار میکنند. با تجزیه و تحلیل داده های رفتار کاربر و هدف قرار دادن بخش های خاص مخاطب با تبلیغات شخصی، بازاریابان می توانند هزینه تبلیغات خود را برای بازگشت سرمایه بهتر بهینه کنند.
- مدیریت رسانه های اجتماعی: ابزارهای هوش مصنوعی می توانند پلتفرم های رسانه های اجتماعی را برای ذکر نام تجاری، تجزیه و تحلیل احساسات، تجزیه و تحلیل رقبا، شناسایی روند، و حتی خودکار کردن برنامه های پست رسانه های اجتماعی بر اساس زمان تعامل بهینه، بررسی کنند.
- بهینه سازی جستجوی صوتی: با ظهور دستیارهای صوتی مانند سیری یا الکسا، بهینه سازی محتوا برای جستجوی صوتی برای بازاریابان دیجیتال بسیار مهم شده است. هوش مصنوعی به درک بهتر پرس و جوهای زبان طبیعی و بهینه سازی محتوا برای بهبود دید در نتایج جستجوی صوتی کمک می کند.
- بخش بندی و هدف گذاری مشتری: با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگ، الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند الگوها را شناسایی کرده و مشتریان را بر اساس ترجیحات، رفتارها و جمعیت آنها به گروه های خاصی تقسیم کنند. این به بازاریابان این امکان را میدهد تا با پیامها و پیشنهادات شخصی، مخاطبان مناسب را هدف قرار دهند.
به طور کلی، هوش مصنوعی به بازاریابان دیجیتال قدرت میدهد تا کارهای تکراری را خودکار کنند، بینشهای ارزشمندی از دادهها به دست آورند، تجارب مشتری را بهبود بخشند و استراتژیهای بازاریابی را برای نتایج بهتر بهینهسازی کنند.
کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
علاوه بر مواردی که در قسمت های قبل گفته شد، هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می تواند تاثیرات بسیاری داشته باشد. ایجاد کمپین های تبلیغاتی هوشمند، بهبود تجربه کاربری، تولید محتوای هدفمند، تارگت هوشمند مشتریان و پیش بینی ترافیک از جمله فعالیت هایی هستند که هوش مصنوعی بر آن ها تاثیر گذاشته است.
همچنین هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، برای بهبود و بهینه سازی روند بازاریابی و افزایش بازدهی استفاده می شود. این کار می تواند از طریق تحلیل داده ها انجام پذیرد. هوش مصنوعی قادر است به طور خودکار، داده های بزرگ (Big Data) را از منابع مختلف جمع آوری کرده و تحلیل کند. این داده ها می توانند شامل اطلاعات مربوط به مشتریان، رفتار آن ها، رقبا، بازار و … باشند. از این داده ها برای تشخیص الگوها، پیش بینی رفتار مشتریان و بهبود فرآیندهای بازاریابی استفاده می شود.
کمپین های تبلیغاتی هوشمند
استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی هوشمند، می تواند تاثیر مثبتی روی بازدهی و بهره وری این کمپین ها داشته باشد. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند با تحلیل داده ها و الگوریتم های پیشرفته، فرآیند تصمیم گیری در کمپین های تبلیغاتی را بهبود دهد. به این ترتیب، تبلیغات بهتر و هوشمندتری در کانال های مختلف، مانند گوگل، فیسبوک، بنرهای تبلیغاتی و … اجرا می شود.
همچنین هوش مصنوعی قادر است ایده های جدید و خلاقانه ای برای کمپین های تبلیغاتی ارائه دهد. این ایده ها می توانند از طریق بالا بردن جذابیت تبلیغات، موجب بهبود بازدهی کمپین ها شوند. ایده های ارائه شده می تواند بر اساس تحلیل اطلاعات قبلی باشد. به عنوان مثال، اینکه هر کاربر چه مدت در هر صفحه بوده است یا چه صفحاتی را می بیند، همگی می توانند نکاتی را به هوش مصنوعی بیاموزند. AI از این نکات برای ارائه ایده هایی جهت بهبود کمپین استفاده می کند.
در واقع هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات می تواند از ابتدای قیف فروش و بازاریابی و با ارائه ایده های خلاقانه کمک کننده باشد. در ادامه، به کمک تحلیل داده ها، مسیر را برای پیش رفتن کاربر در سایر مراحل قیف بازاریابی فراهم می کند تا در نهایت، کمپین تبلیغاتی بهبود یابد و نتایج بهتری حاصل شود.
بهبود تجربه کاربری
یکی دیگر از توانمندی های هوش مصنوعی، ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود تجربه کاربری در کمپین های تبلیغاتی است. این پیشنهادها می تواند مربوط به طراحی صفحات، محل قرار گرفتن دکمه های مختلف، نوع CTA و … باشد.
به عنوان مثال، یکی از کمک های هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ این است که با تحلیل داده های حاصل از کاربران، می توانید بهترین زمان نمایش تبلیغات را تعیین کنید. همچنین این ابزار می تواند پیشنهاداتی جهت بهبود متن فراخوان به اقدام (CTA) و محل قرارگیری دکمه آن ارائه دهد.
تولید محتوای هدفمند
وقتی از تکنیک تولید محتوا با هوش مصنوعی صحبت می کنیم، منظور ما، همه قالب های محتوایی است. به کمک این ابزار می توانید مطالب بلاگ را با سرعت بیشتری بنویسید، متن را به عکس تبدیل کنید و ویدئوهایی خلاقانه بسازید.
نکته قابل توجه آن است که تولید محتوا می تواند براساس داده هایی باشد که از کاربران به دست آمده و این موضوع، می تواند فرآیند تولید محتوا را هدفمندتر کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که قرار نیست هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا شود. هنوز این ابزار در حال یادگیری و تکمیل شدن است؛ به همین دلیل ممکن است اشتباهاتی داشته باشد. از این رو، کارشناسان محتوا باید صحت محتوای تولید شده توسط AI را بررسی و تایید کنند.