جهت فهم بهتر موضوع هر پستی در شبکه های اجتماعی، نوشتن کپشن مناسب، بسیار کمک کننده است. اما دلیل دیگر و شاید مهمتر آن، این مسئله میباشد که کپشنهای نوشته شده توسط شما، نشاندهنده هویت برندتان است در نتیجه لازم است در نوشتن و انتشار آنها دقت کافی را به خرج دهید. یک کپشن اینستاگرام خوب و با کیفیت میتواند در جذب مخاطبین شما تاثیر زیادی داشته باشد و توجه و تعامل آنها نسبت به محتوای شما را چند برابر کند. به طور کلی کپشنهای حرفهای در اینستاگرام، جهت لذتبخشتر کردن مشاهده محتوای بصری، بیان نکات جالب و نکات مهم درباره عکس یا ویدیو مورد استفاده قرار گرفته، اطلاعت تکمیلی درباره محتوا را به مخاطب میدهند، از هشتگ های مرتبط با پست و پر بازدید روز استفاده میکنند و در انتها کاربر را ترغیب به انجام اکشنی میکنند که میتواند لایک، به اشتراک گذاری محتوا و دیگر موارد باشد.
کپشن (CAPTION) چیست؟
شاید این سوال ساده به نظر برسد و خیلیها جواب آن را بدانند. در واقع بیشترین تعریف کپشن در اینستاگرام مصداق پیدا میکند و کاربران از این اصطلاح در پستهای اینستاگرامی استفاده میکنند. اما در شبکههای اجتماعی دیگر نیز از آن استفاده میشود.
گاهی عکسها و ویدیوها نمیتوانند به تنهایی در شبکههای اجتماعی حرف مورد نظر ما را بزنند و کپشن در واقع همان متنی است که زیر آنها منتشر میکنیم تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم. اما همین متن به ظاهر ساده و چند خطی گاهی چنان ما را دچار چالش میکند که شاید ساعتها برای نوشتن آن زمان بگذاریم تا بتوانیم مخاطبمان را درگیر کنیم. در ترجمه فارسی به کپشن، نگاره هم گفته میشود اما استفاده از عبارت «کپشن» مرسومتر است.
اکنون که می دانید کپشن چیست میخواهیم درباره ویژگی هایی که کپشن شما باید دارا باشد صحبت کنیم:
ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام جذاب و تاثیرگذار
1. از جمله اول کپشن اینستاگرام نهایت استفاده را ببرید
اینستاگرام کپشن شما را بعد از سه تا چهار خط کوتاه می کند، بنابراین جزئیات مهم را در ابتدا قرار دهید. فقط اولین جمله در فید کاربر دیده میشود، بنابراین مطمئن شوید که این جمله، قانعکننده است یا سؤالی میپرسد. دعوت به اقدام را آخر کپشن قرار ندهید.با دو خط ابتدایی کپشن اینستاگرام خود مانند بازاریابی در هر رسانه دیگری رفتار کنید. برای خواننده قلاب بیندازید!
2. دعوت برای اقدام یا پرسیدن یک سوال در کپشن
هر پست باید هدف و نیتی داشته باشد، بنابراین هر یک را با هدف خاص خود هدایت کنید و بگذارید آن هدف دعوت به عمل را انجام دهد. می خواهید دنبال کنندگان چه کاری انجام دهند:
- از وب سایت شما بازدید کنند؟
- یک محصول خاص را بخرند؟
- پست را با دوستان به اشتراک بگذارند؟
- خرید تبلیغاتی؟
- وارد یک مسابقه با جایزه شوند؟
- عکس بگیرند و با استفاده از یک هشتگ مشخص به اشتراک بگذارند؟ (این یک راه عالی برای جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربر است.)
نکته کلیدی، تشویق مشارکت برای ایجاد حس گفتگو است. این کار، همچنین راهی برای همراه شدن با الگوریتم اینستاگرام است که تعامل را معیاری برای ارائه پست های شما به دنبال کنندگان به حساب می آورد. تشویق تعامل، همچنین احتمال اینکه پست شما در فیدهای سایر کاربران به عنوان یک «اکانت توصیه شده» ظاهر شود را افزایش می دهد.
3. اضافه کردن ارزش به کپشن اینستاگرام
پورتنوی میگوید: «نکات و ترفندها یا هر نوع اطلاعاتی را برای کمک به آموزش یا اطلاعرسانی برای افزایش ارزش افزوده پست اینستاگرام خود ارائه دهید.» افزودن ارزش به کپشن اینستاگرام به کاربر کمک می کند و احتمال اشتراک گذاری و نشانک گذاری پست را بیشتر می کند.
4. در نوشتن کپشن مثل یک انسان بنویسید نه ربات
اصالت از هر چیزی مهم تر است. در محتوا و کپشن ها، خود واقعی تان باشید و همانطور که صحبت می کنید بنویسید. در عین حال که می توانید استراتژیک و هدفمند باشید، همچنان می توانید با کاربر مثل یک دوست و به طور طبیعی و دوستانه رفتار کنید.
5. کپشن های اینستاگرام خود را در یک پلتفرم جداگانه پیش نویس کنید
اگر کپشن های خود را روی پلتفرم دیگری بنویسید، به احتمال زیاد استراتژیک و بدون حواسپرتی فکر میکنید. کارتر میگوید: «اگر هنگام نوشتن کپشن اینستاگرام برای کسبوکارم خودم را از تلفن دور نگه دارم، ذهن روشنتری دارم. برنامهی من نوشتن روی دسکتاپ است، بنابراین میتوانم مجموعهای از کپشن ها را بنویسم، برگردم و آنها را ویرایش کنم و برای پست کردنشان برنامه ریزی کنم. به این ترتیب، به دور از تبلیغات و پیام های تلفن، با هوشیاری و با در نظر گرفتن اهداف بازاریابی خود، می نویسم.»
به یاد داشته باشید، هنگام تهیه پیش نویس، اهداف کمپین و تعامل خود را در نقطه کانونی کپشن اینستاگرام خود نگه دارید. سعی کنید چند ایده جایگزین برای کپشن خود داشته باشید، زیرا اولین چیزی که می نویسید لزوما بهترین نخواهد بود. اجازه دهید خلاقیت شما نفس بکشد و از این فرآیند لذت ببرید.
6.در نوشتن کپشن اینستاگرام داستان سرایی کنید
از خنثی بودن خودداری کنید – شخصیت و چاشنی را به زیرنویسهای خود اضافه کنید. کارتر میگوید: «من سعی میکنم دو تا سه کلمه، عبارت، یا حکایت حسی اضافه کنم که تصویری را ترسیم میکند. بنابراین در نوشتن کپشن اینستاگرام، لمس، طعم، صدا، تصویر و احساس را توصیف کنید و آن را مشخص کنید. فقط نگویید «چی توز.» بگویید «برگه های ذرت سرخ شده در روغن ذرت سالم و غوطهور در ادویه جات خوشمزه و تازه».
7.در کپشن اینستاگرام از ایموجی ها استفاده کنید
شکلکها را روی متن بپاشید تا طعم بیشتری به آن اضافه کنید و کپشنهایتان را متحرک کنید. ایموجیهای مربوطه که در انتهای جملات یا پاراگرافها قرار میگیرند، میتوانند بهعنوان «صفحه کتاب» عمل کنند و از نظر زیباییشناسی، بخش های طولانی متن را از هم جدا کنند.
ایموجی ها همچنین راهی عالی برای دعوت خوانندگان به انجام یک اقدام خاص مانند کلیک کردن روی پیوند در بیو هستند. اما اگر از آنها استفاده میکنید، مطمئن شوید که با لحن برند شما همخوانی دارند. نباید با مجموعهای از ایموجیها زیادهروی کنید، مخصوصاً در همان عنوان یا اوایل کپشن.
اگر روی هویت برند و لحن صدای خود کار میکنید و نوشتن کپشن اینستاگرام را به یک فریلنسر برون سپاری میکنید، مجموعهای از ایموجیها را تعیین کنید که برای تداوم و ثبات برند مفید هستند. شما به کدام ایموجیها برای پیوند در بیو پیامک یا جلب توجه به متن در کپشن نیاز یا علاقه دارید؟
8.طول کپشن اینستاگرام را در نظر بگیرید
مانند بسیاری از استراتژیهای بازاریابی، در نوشتن کپشن اینستاگرام هم اولویت، با کیفیت است تا کمیت. کپشن اینستاگرام می تواند کوتاه و سریع باشد یا طولانی تر و عمیق تر.طبق گفته پورتنوی، در مورد نوشتن کپشن هیچ طول درست یا غلطی وجود ندارد. او میگوید: «اگر پست شما ارزش افزوده داشته باشد یا جالب باشد، مردم آن را خواهند خواند. با این حال، اگر شک دارید که یک پست خیلی طولانی است یا خیر، بهتر است کوتاه نوشتن را انتخاب کنید.»