بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار، اپلیکیشن ها و سایت هایی هستند که بیشترین سازگاری را با نوع شغل، برند و یا کسب و کار شما دارند. با وجود تعداد زیاد اپلیکیشن ها و سایت هایی که سالانه به عنوان شبکه های اجتماعی معرفی شده و آغاز به کار می کنند، پیدا کردن بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار شما، که ارزش اختصاص زمان و هزینه کردن را داشته باشد، روز به روز سخت تر می شود.
رسانه های اجتماعی قطعا یکی از مهم ترین بخش های تبلیغات آنلاین امروزه هستند. هیچ استراتژی یا کمپین تبلیغاتی بدون تبلیغات و بازاریابی رسانه های اجتماعی موفق نخواهد بود. به نظر شما بهترین شبکه های اجتماعی برای تبلیغات کدام ها هستند؟ سایت های دیجیتال مارکتینگ در تبلیغات رسانه های اجتماعی تخصص دارند. آنها در کنار شما هستند و از بهترین و جدیدترین منابع استفاده میکنند و از استراتژیهای تبلیغاتی موفق رسانههای اجتماعی که در سراسر جهان به اثبات رسیدهاند، استفاده میکنند. آنها علاوه بر تدوین استراتژی و طراحی کمپین، مناسب ترین صفحات و کانال ها را بر اساس روابط کاری شما برای تبلیغات موثر در اینستاگرام و تلگرام انتخاب کرده و بهترین استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی را در اختیار شما قرار می دهند.
هدف کسب و کار شما از حضور در شبکه اجتماعی چیست؟
قبل از شروع بازاریابی شبکههای اجتماعی، ابتدا هدف خود را مشخص کنید. برای مثال ممکن است هدف شما تنها دیده شدن و معرفی محصولات باشد. دریافت نظرات مشتریان درباره خدمات پس از فروش و تعامل با آنها پیرامون کیفیت محصولات نیز میتواند یکی دیگر از اهداف شما باشد. هر چند هدف اکثر کسبوکارها از حضور در شبکه اجتماعی فروش مستقیم محصولات است اما باید توجه داشت که برای رسیدن به این هدف باید مدل کسبوکار، مخاطبان و پتانسیل شبکه اجتماعی را نیز در نظر داشته باشید. همراه با هم انواع شبکههای اجتماعی و مخاطبان آن ها را بررسی می کنیم تا ببینیم کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است.
تلگرام:
بدون شک اکثر ایرانیها عاشق تلگرام هستند. شبکهای که حتی فیلتر شدن آن هم نتوانست از محبوبیت آن کم کند. تلگرام مناسب کسب وکارهای B2C و گاها B2B است. شما میتوانید یک کانال تلگرامی برای اطلاعرسانی و تعامل مستقیم با مشتریان خود داشته باشید و یا حتی برای فروش محصولات خود از آن استفاده کنید. هرچند تلگرام برای فروش محصولات طراحی نشده است اما ویژگیهای کاربری راحت و تعداد بالای کاربران ایرانی، آن را تبدیل به مکان مناسبی برای اطلاعرسانی و فروش محصولات برای کسبوکارها کرده است. رنج حدودی مخاطبان تلگرام از ۱۰ سال تا ۵۵ سال است.
کسب و کارهای مناسب تلگرام
مد و زیبایی، سلامتی، اتومبیل، کسب و کارهای مربوط به اطلاعرسانی، تفریح و سرگرمی و…
اینستاگرام
بعد از تلگرام، محبوبترین شبکه اجتماعی ایرانیان اینستاگرام است. شبکه اجتماعی که ابتدا کار خود را با به اشتراک گذاری تصاویر شروع کرد و با قابلیت استوری و IGTV مخاطبان خود را افزایش داد. نتایج بررسی صفحههای پرمخاطب ایرانیان نشان میدهد که یکی از اصلیترین هدفهای مخاطبان اینستاگرام، سرگرمی و خرید کردن است.
در نتیجه شبکهاجتماعی اینستاگرام میتواند محل مناسبی برای حضور کسب و کارهای B2C و گاها B2B باشد. هرچند تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه ممکن است برای کسب وکارهای کوچک در ابتدا کمی هزینه داشته باشد ولی با افزایش تعداد مخاطبان این هزینه جبران خواهد شد. اینستاگرام محل مناسبی برای فروش محصولات، علاقهمند کردن مخاطبان به محصول و ارتباط و تعامل با مشتریان است.
محدوده سنی کاربران اینستاگرام در ایران از ۱۸ سال تا ۳۵ سال است که اکثر آن را خانمها تشکیل میدهند.
کسب و کارهای مناسب اینستاگرام
گردشگری، مد و زیبایی، سلامتی، هنر و صنایع دستی، رستوران ها و کسب و کارهای مربوط به غذا، عکاسی، کسب و کارهای مربوط سرگرمی و … است
فیسبوک
گر مخاطبان شما خارج از ایران هستند، بدون شک فیس بوک با بیش از ۱ میلیون کاربر روزانه فعال، بهترین گزینه برای حضور شماست. شما در فیس بوک میتوانید کسب و کار و محصولات خود را معرفی کنید، با کاربران خود تعامل داشته باشید و با تبلیغات هدفمند تعداد آنها افزایش دهید.
فیس بوک مناسب کسب و کارهای B2C و گاها B2B است و محدوده سنی کاربران آن بین ۲۵ تا ۵۵ سال است.
کسب و کارهای مناسب فیسبوک
گردشگری، مد و فشن، اتومبیل، فروشگاه های اینترنتی، سلامتی و … است.
توییتر
توییتر شبکه اجتماعی است که سرعت انتقال محتوا در آن بالاست. در نتیجه شبکه اجتماعی مناسبی برای دنبال کردن اخبار سیاسی است. اما توییتر برای چه چیز دیگری مناسب است؟ خدمات مشتریان. مخاطبان توییتر به طور معمول اگر از کالا و خدماتی که دریافت میکنند بسیار ناراضی و یا راضی باشند، آن را توییت میکنند.
هرچند تعداد مخاطبان توییتر در ایران پایینتر از شبکه های اجتماعی دیگر است اما جنس مخاطبان آن کمی متفاوت است. بنابراین اگر در کسب و کار شما خدمات مشتریان و خدمات پس از فروش اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد ما فعالیت در توییتر است زیرا مرکز مهمی برای بزرگنماییهای کاری و ارائه خلاقیت است.
کسب و کارهای مناسب توییتر
توییتر مناسب کسب وکارهای B2C و گاها B2B است و محدوده سنی کاربران آن از ۱۸ سال تا ۲۹ سال است.
لینکدین
کسب و کارهای مناسب لینکدین
یکی از مناسبترین شبکه اجتماعی برای کسب و کارهای B2B لینکدین است. نتایج نشان میدهد ۴ نفر از هر ۵ نفر اعضای لینکدین، تصمیمات مهم شرکتها را به عهده دارند و قدرت خرید آنها دو برابر مخاطبان وب است.
لینکدین به شما کمک میکند تا با تولید محتواهای آموزشی بتوانید جایگاه خوبی برای کسب و کار خودتان در بازار بسازید و خود را تبدیل به رهبری قابل اعتماد کنید. محدوده سنی اکثر کاربران لینکدین از ۳۰ سال تا ۴۹ سال است.