مدیرانی که به AI بهعنوان یک همکار نگاه میکنند، متوجه میشوند که نیازی به “رقابت با یک ماشین” نیست. در حالی که قضاوت انسان بعید به نظر میرسد خودکار باشد، ماشینهای هوشمند میتوانند کمک گستردهای به این نوع کار تزریق نمایند و، در پشتیبانی از تصمیم گیری و شبیه سازیهای دادهمحور و نیز فعالیتهای جستجو و کشف کمک کنند. در واقع، 78 درصد از مدیران بررسی شده معتقدند که آنها به مشاوره سیستمهای هوشمند در تصمیم گیری های تجاری در آینده اعتماد خواهند کرد.
یکی از شرکتهایی که در تلاش برای استفاده از این فرصتها است، Kensho Technologies، ارائهددۀ ی تحلیلهای سرمایهگذاری نسل بعدی است. سیستم آن به مدیران سرمایهگذاری اجازه میدهد تا سؤالات مربوط به سرمایه گذاری را به زبان انگلیس ساده بپرسند، مثلاً: “چه بخشها و صنایعی بهترین عملکرد را سه ماه قبل و سه ماه بعد از افزایش نرخ دارند؟” و در عرض چند دقیقه پاسخ میدهد. تصور کنید که چگونه چنین فن آوری هایی میتوانند از افراد و تیمها در ارزیابی پیامدهای تصمیمگیری و بررسی سناریوها حمایت کنند.
نه تنها AI کار مدیران را تقویت میکند، بلکه همچنین مدیران را قادر میسازد از طریق مکالمه یا سایر رابطهای بصری، با ماشینهای هوشمند ارتباط برقرار کنند. AI دستیار و مشاور آنها همیشه در دسترس خواهد بود.
می توانید مدیریت میانی را به AI بسپرید
بر اساس این نظرسنجی، مدیران در تمام سطوح، بیش از نیمی از وقت خود را صرف هماهنگی و کنترل کارهای اداری میکنند. (بهعنوان مثال یک مدیر فروشگاه معمولی یا یک سرپرستار در یک خانۀ سالمندان باید به طور مداوم برنامههای خود را به دلیل بیماری پرسنل، تعطیلات و یا ترک ناگهانی اعضا تغییر دهد.) این نوع مسئولیتها هستند که مدیران انتظار دارند AI بیشترین تأثیر را روی آنها بگذارد. و آنها درست میگویند: AI بسیاری از این وظایف را خودکار میکند.
گزارش نوشتن یک نمونۀ دیگر است. Associated Press دریافتی گزارشهای سه ماهه خود را با کمک رباتهای نرم افزاری مجهز به AI، از حدود 300 گزارش به 4400 گزارش رساند. با این کار، تکنولوژی، روزنامه نگاران را آزاد کرد تا گزارشهای تحقیقی و تفسیری بیشتری ارائه دهند. تصور کنید چنین تکنولوژیای، پیش نویس گزارش بعدی مدیریتی شما را تهید کند؛ در واقع، در حال حاضر این برای برخی از گزارشهای مدیریتی تحلیلی امکان پذیر است. اخیراً، شرکت تجزیه و تحلیل دادۀ Tableau اعلام همکاری باNarrative Science، ارائهدهندۀ ابزار تولید زبان طبیعی مستقر در شیکاگو، کردهاست. نتیجۀ همکاری، Narratives، یک افزونۀ رایگان Chrome است که به طور خودکار توضیحات نوشتاری برای گرافیک Tableau ایجاد میکند.
آیا بدون مدیر میانی هم می شود؟
نقش مدیر در شرکت چیست؟ ارائه راهبرد کلان و هماهنگی کارکنان برای بازدهی بهتر. مدیر در صدر هیات مدیره رهبری شرکت را برمیگزیند تا به شکلی تخصصی نقش نظارتی و مسئول بهرهوری بالاتر کارکنان باشد. کسی که در دورههایی نیز باید تصمیماتی تعیینکننده برای شرکت بگیرد و با خلاقیت کارآفرینی کرده و منابع جدیدی را به شرکت تزریق کند. همچنین مذاکره با مشتریان و نیروهای خارج شرکت و سخنگویی شرکت نیز بر عهده مدیر است.
خوب حال بیاییم به این لیست نگاهی بیندازیم: رهبری، نظارت، بهرهوری، کارآفرینی، مذاکره کننده، ایجاد شبکه و توانایی در جذب و تخصیص منابع مالی. چنین کسی باید مهارتهای درک انگیزه افراد و تحلیل شرایط را داشته باشد. سوال این است که آیا فناوری میتواند در آینده شرکتها را از وجود مدیر بینیاز کند؟
ابر هوشمند و هوش مصنوعی
ابر هوشمند و هوش مصنوعی فناوریهای مدرنی هستند که در چابکی و نوآوری فعالیتهای شرکتی اثرگذار هستند. هوش مصنوعی میتواند تحولاتی که معمولاً زیر نظر یکی از مدیران در شرکت اتفاق میافتد را به شکل بهینهتری اجرایی کند. آیا ما به گفته «آن کروگ» مدیر منابع انسانی شرکت تایم اکستندر (TimeXtender) با نسل تازهای از مدیران روبرو هستیم؟ آماری که کروگ در این رابطه ارائه میدهد بسیار جالب است.
آیا تیمها میتوانند خود را مدیریت کنند؟
جواب کرگ به این سوال مثبت است. مدیریت آینده باید بیش از این انعطاف پذیر، ترقیخواه و نوآور باشد و خودآگاهی و هوش احساسی خود را تقویت کند. در این مسیر رهبری تیمها باید به مسیری برسید که از افراد خودشان مدیریت خود را برعهده بگیرند و در مسیر پیش بروند. به عبارتی در آینده با استفاده از ابزارهای فنی چون هوش مصنوعی و همچنین تقویت هوش احساسی افراد و خودآگاهی، رهبری و مدیریت گروهها به کنار خواد رفت.
تیمهای خودمختار که هر یک مسوولیتی در رهبری فنی، مدیریت، برنامهریزی، اجرا و تولید برعهده دارند. چنین کاری بدون نظارت و دخالت ردههای میانی انجام خواهد گرفت. این کار مزایای بسیاری دارد: از یک سو توانمندسازی اشخاص برای خودمدیریتی و برعهده گرفتن مسوولیت و دیگری افزایش روحیه برای رسیدن به هدف و نتیجه مشترک است. کارکنانی که میخواهند پا را فراتر گذاشته و مدیریت و خود و شرکت خود را بسازند.
تغییر مسیر سرمایهداری
این گفته کرگ در راستای سخن آلن دوباتن فیلسوف سوئیسی- انگلیسی است که در جمع تعدادی از کارآفرینان و دارندگان کسب و کارهای موفق گفت: «سرمایهداری تا کنون در برآورده کردن نیازهای ابتدایی بسیار موفق بوده است. همان نیازهایی که در کف هرم مازلو به آن اشاره شده. نیازهایی مانند خوراک و پوشاک و مسکن در سطحی بالاتر امنیت.» البته دوباتن میداند این نیازها نیز برای همه برآورده نشده بلکه تنها بخشی از مردم این نیازها را با کیفیت بالاتر دریافت کردند. او ادامه میدهد: «اما سرمایهداری باید از این پس به راس هرم مازلو نگاه کند. نیازهای اجتماعی، نیاز به احترام و از همه مهمتر خودشکوفایی»
پیش بینی کرگ با استفاده از هوش مصنوعی و ابر هوشمند درواقع به سمت بهرهمندی از فناوری و با دیدگاه سرمایهدارانه به سمت خودشکوفایی کارکنان است. در این میان البته کارمندانی این محیط انطباق بیشتری مییابند که با فرهنگ کاری جدید همخوانی بیشتری داشته باشند.
فرهنگ سازمانی خودمختار از جمله لازمههای کاری است که کارکنان در ابتدای امر باید نسبت به آن آگاه باشند. این فرهنگ سازمامی با کارآموزی نیز عمق خواهد یافت. به نظر میرسد گروهها مدیریت انسانی در آینده روشهای خلاقانهتری برای استخدام افراد بایستی تدبیر کنند.
معرفی ابزار هوش مصنوعی برای مدیران میانی تا بتوانند کسب و کار را بهتر مدیریت کنند
- ADEPT
ADEPT آزمایشگاه تحقیقاتی و محصول یادگیری یک ماشین است، این یک ابزار برای تجزیه و تحلیل داده شرکت ها، مدل سازی پیش بینی کننده و گزارش دهی خودکار می باشد.
Adept با جریانهای کاری و سیستمهای فعلی شما منطبق می شود، و از تکنیکهای پیشرفته یادگیری ماشین برای ارائه پیشبینی ها و دیدگاه های دقیق خود استفاده خواهد کرد.
ADEPT با توجه به امکانات مختلفی که نسبت به اهداف سازمانی شما ارائه می کند، قیمت گذاری متفاوتی دارد.
- Quillbot
اگر یک محتوا نویس هستید این ابزار هوشمند دقیقاً برای شماست. Quillbot یک ابزار کمکی نوشتن با هوش مصنوعی است، که امکان باز نویسی، خلاصه نویسی و بهبود محتوا را برای تان فراهم می کند.
این ابزار پیشنهاداتی برای ساختار جمله، سبک نوشتار ارائه می دهد و از تکنیک های خود جهت یافتن اشتباه املایی و گرامری استفاده می کند.
دانش آموزان، نویسندگان و مجموعه های تولید محتوا که به دنبال افزایش کیفیت محتوا هستند، می توانند از این هوش مصنوعی کار آمد بهره ببرند.
- Covarient
هوش مصنوعی Covarient از الگوریتمهای مخصوص خود برای آموزش هرگونه ربات جهت سازگاری با مشاغل و شرایط جدید استفاده میکند.
همچنین از قابلیت های دیگر این ابزار سیستم تشخیص اشیاء بصری و انعطاف پذیری برای مدیریت برنامه های مختلف روباتیک می باشد.
- Bard
دستیار نوشتن Bard که اخیراً توسط گوگل معرفی شده، از هوش مصنوعی برای ارائه ابزار هایی افزایش سازمان دهی، ثبات و سبک محتوا استفاده می کند.
بارد در حال حاضر فقط برای آزمایش کنندگان بتا قابل دسترس است، و امکان پلتفرم چت با هوش مصنوعی، توانایی پردازش زبان طبیعی، سازگاری با وب سایت ها و برنامه های پیام رسانی را به کاربر ارئه می دهد.
- ChatGPT
ChatGPT در حال حاضر به عنوان معروف ترین و بهترین ابزار هوش مصنوعی در کسب و کار ها شناخته می شود. این ابزار یک دستیار تعامل است، که به سؤالات کاربران با اطلاعات شخصی خود پاسخ می دهد.
ChatGPT یک ابزار فوق العاده و رایگان است، که بدون محدودیت کلمه به سوالات کاربر با اطلاعات مناسب و کامل خود پاسخ می دهد.