نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا این موضوع به تازگی در دنیای کسب و کارهای اینترنتی و سنتی اینقدر پراهمیت شده است؟ اجازه دهید با یک مثال به جواب این سؤال بپردازیم:
تصور کنید که شما به تازگی و پس از طراحی سایت فروشگاهی خود، تصمیم گرفته اید، به دنیای فروش آنلاین محصولات الکترونیکی وارد شوید. قصد شما فروش موبایل به صورت آنلاین است، اما از همان ابتدا و با جستجوی عبارتهای کلیدی مربوط به این محصول در گوگل مانند:
- خرید موبایل
- خرید گوشی
- موبایل LG
- و …
با رقبای بسیار بزرگی مانند دیجیکالا، mobile.ir و دیجی آنلاین روبرو میشوید. چطور میخواهید با این سایتهای قدرتمند، که هر کدام ماهانه صدها میلیون تومان برای بازاریابی محصولات و برند خود هزینه میکنند، رقابت کنید؟ و اصلا چطور در میان آنها از بازار فروش محصولات الکترونیکی و موبایل سود مالی به دست آورید؟ جواب این است: نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای!
انواع نیچ مارکتینگ
یکی از اصلی ترین اهداف نیچ مارکتینگ، فروش محصول به یک بازار هدف خاص و کاهش رقابت با رقبای بزرگ است. برای رسیدن به این هدف، راههای زیادی وجود دارد؛ انواع راههای نیچ مارکتینگ :
۱. نیچ مارکت بر اساس منطقه خاص
یکی از روش های نیچ مارکتینگ این است که به جای تمرکز به کل کشور، بر یک استان، شهر یا منطقه مشخص متمرکز می شود. این نوع از نیچ مارکتینگ کسب و کارها سعی می کنند خدماتی که برای یک منطقه برآورده نشده است را به طور کامل برآورده کنند؛ یا خدمات جدیدی برای آن ها فراهم کنند. معمولاً در این نوع از نیچ مارکتینگ، رشد بیشتری را شاهد هستیم.
۲. نیچ مارکتینگ برای یک محصول خاص
نوعی دیگر از نیچ مارکتینگ، تمرکز بر محصولی خاص است. این روش برای کسب مشتری، بسیار عالی است. می توانید محصولاتی با ویژگی های منحصر به فرد جدیدی را تولید و ارائه کنید. به عنوان مثال قاب های گوشی با زمینه تیم های پرسپولیس و استقلال.
۳. نیچ مارکتینگ براساس جنسیت یا سن
این نوع از نیچ مارکتینگ می تواند به خوبی بازدهی داشته باشد. به جای تمرکز بر روی تمامی سنین با هر جنستی، می توانید بر سن خاص یا جنسیت خاصی تمرکز و خدمات خود را ارائه کنید. به عنوان مثال قاب های گوشی مخصوص دختران نوجوان.
۴. نیچ مارکتینگ براساس قیمت
نوع دیگری از نیچ مارکت نیز وجود دارد که آن، تمرکز بر روی قیمت است. کسب و کارهایی هستند که فقط بر روی تولید محصولات برای افراد پردرآمد تمرکز میکنند و برخی دیگر نیز تمرکز خود را بر روی محصولات ارزانتر میگذارند. هر کدام از کسب و کارها، بازار هدف خود را دارند. در این نوع نیچ مارکتینگ، محصولاتی با قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین ارائه میشود.
مزایای نیچ مارکت چیست؟
بخشی از یک نیچ مارکت بودن مزایای زیادی دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که کسبوکارها همیشه سعی در تعیین یک USP یا پیشنهاد فروش منحصربهفرد (Unique Selling Proposition) دارند که جایگاهشان در نیچ مارکت را مشخص میکند. برخی از مزایای نیچ مارکت عبارتند از:
رقابت (Competition): اگر کسبوکار شما در یک نیچ مارکت قرار بگیرد، با رقابت کمتری مواجه میشود. به این علت که با تخصصیتر شدن کسبوکارها احتمال اینکه سایر کسبوکارها رقیبانی مستقیم برای آنها بهشمار آیند، کمتر است.
تمرکز (Focus): بخشی از یک نیچ مارکت بودن به این معنی است که میتوانید بر مناسب ساختن عرضهی محصولات و یا خدمات نیچ خود برای گروهی خاص از افراد تمرکز کنید. اما از طرفی، داشتن تعداد بیشتر مخاطب هدف که از لحاظ جمعیتشناختی (Demographics) و روانشناختی (Psychographics) خیلی متفاوتاند، به آن معناست که باید آن چیزی را که به آنها میفروشید، با هر کدامشان سازگار و در واقع شخصیسازی کنید.
تخصص (Expertise): کسبوکارهایی که به ارائهی خدمات در انواع نیش مارکت میپردازند در عرضهی محصولات و خدمات خود باتجربهتر خواهند بود. آنها همچنین بهتر درک میکنند که مخاطبانشان چه کسانی هستند و کسبوکارشان چگونه میتواند برای آنها ارزش ایجاد کند. این کسب تخصص، جذب مخاطبانِ خارج از نیش مارکت شما را سخت میکند، اما افزایش وفاداری به برند (Brand Loyalty) را در مدتزمانی کوتاه، سادهتر میسازد.