اشتباهات سئو در وب فارسی زیاد دیده میشود. برخی از آنها توسط سئوکارهایی انجام میشود که یک بار با علم seo آشنا شده و دیگر برای بروزرسانی اطلاعات خودشان اقدام نکرده اند و برخی دیگر توسط وبمسترانی که seo را صرفا در چند مقاله یاد گرفته و حالا در حال پیاده سازی آن روی سایت خود هستند.میدانید، مشکل اینجاست که اشتباهات سئو، گاها قابل بررسی نیستند! یعنی شخصی که وب سایت خودش را دچار چند ایراد بزرگ سئو می کند و به صفحات اول نمی رسد، این موضوع را نه به اشتباهاتی که در سئو مرتکب شده، بلکه به سختی کلمات کلیدی کسب و کارش مربوط می داند.در هر حال، با توجه به سابقه چند ساله ای که در ارائه خدمات سئو سایت داشته ایم، قصد داریم به شما چند تا از رایج ترین اشتباهات سئویی که مخاطبانمان انجام داده اند را معرفی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله با اشتباهات رایج سئو سایت خود آشنا شده و آنها را رفع کنید.
در سئو سایت نیز چنین است. در سال های اخیر یک سری از اقدامات مطمئناً اشتباه محسوب می شوند و شما نباید آنها را مرتکب شوید و اگر به سرتان بزند که آنها را تجربه کنید، قطعا پیامدهای بدی در انتظار شما خواهند بود. در ادامه به بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است در سئو سایت مرتکب شوید، می پردازیم.
چندین اشتباه رایج وجود دارد که افراد در سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) مرتکب می شوند. برخی از آنها عبارتند از:
- پر کردن کلمات کلیدی: استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی به شیوه ای غیر طبیعی می تواند منجر به جریمه موتورهای جستجو شود. استفاده استراتژیک از کلمات کلیدی و اطمینان از جریان طبیعی آنها در محتوا بسیار مهم است.
- نادیده گرفتن تجربه کاربر: تمرکز صرفاً بر بهینه سازی برای موتورهای جستجو و نادیده گرفتن تجربه کاربر می تواند منجر به نرخ پرش بالا و تبدیل پایین شود. ایجاد وب سایتی که کاربرپسند باشد، به راحتی قابل پیمایش باشد و محتوای ارزشمندی ارائه دهد، بسیار مهم است.
- نادیده گرفتن بهینه سازی موبایل: با افزایش استفاده از دستگاه های تلفن همراه، داشتن یک طراحی وب سایت واکنش گرا و سازگار با اندازه های مختلف صفحه ضروری است. نادیده گرفتن بهینه سازی موبایل می تواند منجر به تجربه کاربری ضعیف و رتبه بندی جستجوی پایین تر شود.
- نداشتن محتوای با کیفیت: ایجاد محتوای نازک یا تکراری بدون ارائه هیچ ارزشی به کاربران می تواند به تلاش های سئوی شما آسیب برساند. تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت، اصلی و آموزنده که کاربران را درگیر می کند و آنها را به ماندن در وب سایت شما تشویق می کند، مهم است.
- نادیده گرفتن سئو فنی: جنبه های فنی مانند سرعت سایت، قابلیت خزیدن، نقشه های سایت XML و داده های ساخت یافته نقش مهمی در سئو دارند. نادیده گرفتن این عناصر فنی می تواند مانع از ایندکس صحیح وب سایت شما توسط ربات های موتور جستجو شود.
- نادیده گرفتن سئوی محلی: اگر یک کسب و کار محلی دارید، نادیده گرفتن شیوه های سئوی محلی مانند بهینه سازی برای کلمات کلیدی محلی، ادعای فهرست کسب و کار من در Google، و دریافت نظرات مثبت می تواند دید شما را در نتایج جستجوی محلی محدود کند.
- نادیده گرفتن لینک سازی: ساخت بک لینک با کیفیت بالا از وب سایت های معتبر یکی از جنبه های مهم سئو است. بی توجهی به ساخت لینک یا درگیر شدن در تکنیک های کلاه سیاه مانند خرید لینک می تواند بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر منفی بگذارد.
- نظارت نکردن بر تجزیه و تحلیل: عدم ردیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics می تواند مانع از درک استراتژی هایی شود که کار می کنند یا نیاز به بهبود دارند.
- بی حوصلگی با نتایج: سئو برای نشان دادن نتایج به زمان نیاز دارد و انتظار موفقیت آنی می تواند منجر به ناامیدی شود. داشتن انتظارات واقع بینانه و صبور بودن در هنگام اجرای استراتژی های سئو بسیار مهم است.
- عدم هماهنگی با به روز رسانی الگوریتم: الگوریتم های موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند و به روز نشدن با آخرین تغییرات می تواند منجر به شیوه های قدیمی سئو شود که ممکن است به رتبه بندی شما آسیب برساند. بسیار مهم است که در مورد به روز رسانی الگوریتم ها مطلع باشید و استراتژی های خود را بر این اساس تطبیق دهید.
حال پنج اشتباه بزرگ در سئو را میخواهیم به شما بگوییم:
1- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
عده ای فکر می کنند که الگوریتم های گوگل همان الگوریتم های 10 سال پیش هستند و می توانند با پر کردن صفحات سایت با کلمات کلیدی به رتبه های خوبی برسند اما امروزه این موضوع به یک اصل بدل شده است که نباید از کلیدواژه ها یا همان کلمات کلیدی بیش از حد در محتوای سایت استفاده کرد.
البته در مقالات قبلی هم اشاره کردیم که شما در حین تولید محتوا اصلا نباید خود را بیش از حد درگیر استفاده از کلمات کلیدی کنید. اگر در حال نگارش متنی درباره یک کلمه کلیدی هستید، کافیست به کیفیت مطلبتان توجه کنید؛ در این صورت می بینید که بهترین استانداردها را در استفاده از کلمات کلیدی رعایت کرده اید.
2- استفاده نا به جا از تگ های هدینگ (H)
با اینکه استفاده درست از تگ های H یا همان تگ های هدینگ یا هدر یک اصل ابتدایی در تولید محتوا و سئو سایت است اما هنوز در بسیاری از محتواها در این زمینه ضعف دیده می شود. برخی که انگار هیچ اعتقادی به استفاده از تگ های H ندارند و به مخاطبان خود و گوگل را کوچکترین اهمیت را می دهند. برخی دیگر نیز در ترتیب این تگ ها دچار اشتباه می شوند و به طور استاندارد و اصولی از تگ های H1 تا H6 استفاده نمی کنند.
3- عدم استفاده از تگ ها، متاتگ ها و متادیسکریپشن
یکی دیگر از اشتباهات رایج در حوزه تولید محتوا بر پایه سئو سایت، عدم استفاده از تگ ها، متاتگ ها و متادیسکریپشن است. هر کدام از این ابزار نقش پررنگی در سئو سایت ایفا می کنند و عدم استفاده از هر یک، تبعات بدی برای سایت شما به همراه خواهد داشت. پس در این زمینه حتماً کسب اطلاعات کنید و به هیچ عنوان فراموش نکنید که از تگ ها، متاتگ ها و متادیسکریپشن استفاده کنید.
4- عدم توجه به جنیه بصری محتوا
یکی از اصول مهم دیگر که شاید بیشتر جنبه روانشناختی دارد تا سئوی، استفاده از المان های بصری در جای جای سایتتان است. مغز انسان علاقه بسیاری به درک و فهم تصاویر و ویدئوها دارد تا مطالعه مقالات طولانی. پس قدرت جذابیت های بصری را فراموش نکنید و در مطالب وب سایتتان از تصاویر جذاب مثل اینفوگرافی ها و ویدئوهای دیدنی مثل موشن گرافی ها استفاده کنید و نگذارید محتوای سایتتان تنها به تعدادی کلمه و لغت محدود شود.
5- عدم استفاده از لینک سازی داخلی
مقالات بسیاری را در سطح اینترنت می بینیم که در آنها هیچ لینک داخلی یا خارجی مشاهده نمی کنیم. یکی از اشتباهات رایج در بین تازه کاران حوزه تولید محتوا و سئو سایت همین عدم استفاده از لینک های داخلی است. لینک های داخلی منظور لینک های سایر بخش های وب سایت خودتان است که باید به صورت هوشمندانه در هر صفحه قرار دهید تا مخاطب با سایت شما بیشتر آشنا شود و مطالب به درد بخورتان را مطالعه کند.