چگونه در اولین برخورد با مشتری روی آنها تاثیر بگذاریم و او را جذب کنیم تا بتوانیم تصویر ذهنی خوبی از کسب و کار برای آنها بسازیم؟ با دکتر ویز همراه باشید. وقتی به عنوان یک کسب و کار جدید شروع به فعالیت میکنیم، هیجان و انتظارات ما از برخورد اول با مشتریان بینظیر است. برخورد اول بسیار مهم است. زیرا شما را متمایز میکند و امکان برقراری یک ارتباط قوی و پایدار را با مشتری را فراهم میکند. در آن لحظه میتوانید صمیمانه با احساساتی خوب و با توجه به نیازهایشان از مشتری خود مراقبت کنید و ارتباطی معنادار و ماندگار برقرار کنید. هر برخورد اول، فرصتی برای شماست تا خلق یک تجربه مثبت برای مشتری خود به وجود آورید. در ادامه این مقاله با شما هستیم تا درباره اولین برخورد با مشتری بیشتر بگوییم.
چرا اولین برخورد شما با مشتری مهم است؟
اولین تماس با مشتری به چند دلیل مهم است زیرا:
- برداشت های اولیه: تعامل اولیه لحن را برای کل تجربه مشتری تعیین می کند. این تصور مشتری از کسب و کار شما را شکل می دهد و می تواند بر تصمیم آنها برای ادامه تعامل با شما یا جستجوی گزینه های جایگزین تأثیر بگذارد.
- ایجاد اعتماد: اولین تماس مثبت به ایجاد اعتماد بین شما و مشتری کمک می کند. اعتماد برای ایجاد روابط بلندمدت و تکرار تجارت بسیار مهم است.
- رضایت مشتری: اولین تماس روان و دلپذیر می تواند به رضایت مشتری کمک کند. زمانی که مشتریان از همان ابتدا احساس ارزشمندی می کنند و به خوبی از آنها مراقبت می شود، به احتمال زیاد تجربه کلی مثبتی خواهند داشت.
- حل مشکل: اولین تماس اغلب شامل رسیدگی به نیازهای مشتری یا حل هر گونه مشکلی است که ممکن است داشته باشد. مدیریت موثر این موارد از همان ابتدا می تواند از عوارض بیشتر جلوگیری کند و تعهد شما را به خدمات مشتری نشان دهد.
- نمایندگی برند: اولین تماس فرصتی برای به نمایش گذاشتن ارزش های برند، حرفه ای بودن و تخصص شماست. این به شما این امکان را می دهد که خود را از رقبا متمایز کنید و اثری ماندگار بر جای بگذارید که با هویت برند شما همسو باشد.
به طور کلی، اولین تماس با یک مشتری زمینه را برای تعاملات آتی فراهم می کند، بر درک آنها از کسب و کار شما تأثیر می گذارد و نقش مهمی در شکل دادن به تجربه کلی آنها ایفا می کند.
ارسال یک پیام خوشآمدگویی با متن خوب، میتواند آغاز یک سفر مشتری موفق باشد. خیلی مهم است که در همان بدو ورود و آشنایی مشتری با برندتان تاثیر خوبی رویش بگذارید. اهمیت پیام خوشآمدگویی به مشتریان، به خاطر همین تاثیر اولیه است. این برخورد اول و حسی که مشتری دارد، مدتها در ذهنش باقی میماند و تغییرش کار آسانی نیست. حتی اگر بهترین محصول با بهترین کیفیت را هم ارائه دهید، اما همان اول کار مشتری حس خوبی نسبت به برندتان نداشته باشد، متقاعد کردنش خیلی طول میکشد. کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید و از ابزارهای درست استفاده کنید. یک پیام خوشآمدگویی با متن زیبا و شخصی بنویسید و تاثیرش را در جذب مشتری و رضایت او ببینید. ایمیلها خوشآمدگویی هم بیشتر از سایر ایمیلها خوانده میشوند.
چند مثال پیام خوشآمدگویی به مشتریان جدید
- نکته:علامت … در متنهای زیر، جایی است که باید اسم مشتری را وارد کنید.
نکته: حتما جملات را بر اساس لحن برند خودتان بازنویسی کنید.
پیام خوشآمدگویی به مشتریان جدید
- به شرکت … خوش آمدید. اگر آدرس ایمیل یا شماره تماستون رو بذارید ظرف 24 ساعت با شما تماس میگیریم.
- از دیدنت خیلی خوشحالیم! ما برای همه مشتریهای جدید یه هدیه ویژه در نظر گرفتیم. دوست داری همین الان هدیهت رو بگیری؟
- اگر دوست داری همه محصولات و تخفیفهای ما رو بشناسی، فقط کافیه آدرس ایمیلت رو برامون بذاری. ظرف چند ثانیه همه پیشنهادهای جذابمون رو برات میفرستم!
- متن خوشآمد گویی به دنبال کنندگان ایمیل
سلام ….. عزیز،
از اینکه ما را انتخاب کردید و به یکی از همراهان ما در خبرنامه ایمیل اضافه شدید خیلی متشکریم.
ما در این خبرنامه شما را از تخفیفها و پیشنهادات ویژه خبردار میکنیم.
دیگر لازم نیست که کلی در وبسایتهای مختلف دنبال اخبار (زمینه کاریتان) بگردید. ما اخبار مهم را اینجا برایتان ارسال میکنیم.
با ما از همه چی دنیای (زمینه کاریتان) مطلع شوید.
با احترام، [امضا یا نام تجاری]
- متن خوشآمدگویی مجدد به مشتریان برگشتی
سلام! دلمون برات تنگ شده بود و یه هدیه کوچولو براتون آماده کردیم!
سلام! خیلی خوب است که شما را دوباره میبینم! برای مشتریان بازگشتی تخفیف ویژه داریم. آیا شما علاقهمندید؟
- پیام خوشآمدگویی به عضویت در خبرنامه
اگر مشتریهای جدیدتان را در خبرنامه عضو میکنید، از این پیامهای خوشآمدگویی استفاده کنید:
… عزیز، سلام
خیلی خوشحالیم که حالا عضوی از خانوادهی ما هستی. میخوایم برات خبرنامه و پیامک ارسال کنیم تا در جریان همه پیشنهادهای جذاب قرار بگیری! پس هر سهشنبه، راس ساعت 8، منتظرمون باش
ما دوست داریم که پیشمون باشی، ولی اگه دوست نداری که برات پیام بفرستیم، روی لینک زیر کلیک کن تا اشتراکت رو لغو کنی
نحوه استقبال از مشتریان
در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای خوشامدگویی به مشتریان و ایجاد یک تجربه خرید به یاد ماندنی دنبال کنید:
۱. حرفه ای لباس بپوشید
لباس پوشیدن حرفه ای بسیار مهم است تا مشتریان بدانند که به شغل خود اهمیت می دهید. به عنوان یک صندوقدار، احتمالاً اولین چهره ای خواهید بود که مشتریان هنگام ورود به فروشگاه می بینند. برای ایجاد یک تاثیر اولیه مثبت، محافظه کارانه و حرفه ای لباس بپوشید. اگر شرکت شما کد لباس یا خط مشی یکنواختی دارد، مطمئن شوید که از آن پیروی می کنید تا به ایجاد یک تصور ثابت کمک کنید. این می تواند حواس پرتی را از بین ببرد تا مشتریان در تصمیم خود برای خرید با شما اطمینان داشته باشند.
۲. صمیمی باشید
با ورود مشتریان به فروشگاه، با لبخندی دوستانه از آنها استقبال کنید. این امر به مشتریان نشان می دهد که از آنها استقبال می کنند و بر تجربه خرید کلی آنها تأثیر مثبت می گذارد. یک رفتار دوستانه می تواند این احتمال را افزایش دهد که مشتریان در صورت نیاز به کمک به شما مراجعه کنند. مهم است که نسبت به مشتریان محترمانه و همدل باقی بمانید، حتی اگر محیط فروشگاه سریع و شلوغ باشد. رفتار دوستانه و اختصاص زمان به هر مشتری می تواند تجربه و رضایت آنها را بهبود بخشد.
۳. مشتریان را به سرعت به رسمیت بشناسید
مشتریان را سریعاً تأیید کنید تا به آنها نشان دهید که آماده کمک هستید و از حضور آنها در فروشگاه خوشحال هستید. اگر روی پروژهای کار میکنید یا معامله دیگری را تکمیل میکنید، همچنان سعی کنید مشتریان جدید را در اسرع وقت شناسایی کنید تا بدانند از آنها استقبال میشود و برایشان ارزش قائل هستند.
۴. تماس چشمی برقرار کنید
برای اینکه به مشتریان نشان دهید که درگیر هستید و آماده کمک هستید، هنگام ورود به فروشگاه با آنها تماس چشمی برقرار کنید. برقراری ارتباط چشمی می تواند ارتباط برقرار کند و به مشتریان اجازه دهد تا بدانند شما از حضور آنها آگاه هستید. سعی کنید به خریدهای مستقل مشتریان توجه کنید، زیرا ممکن است به جای اینکه مستقیماً به شما مراجعه کنند، زمانی که به کمک نیاز دارند با شما تماس چشمی برقرار کنند.
۵. سوال بپرسید
اگر مشتری به کمک نیاز دارد، در مورد اینکه به دنبال چه چیزی و چرایی است، سؤال بپرسید. درک ترجیحات مشتری می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام محصول برای آنها بهترین است. در اینجا چند نمونه هستند:
“آیا برای یک رویداد یا پروژه خاص آماده می شوید؟”
“چند وقت یکبار از چنین مواردی استفاده می کنید؟”
“آیا از احساس این مواد راضی هستید؟”
“آیا می خواهید چند گزینه جایگزین برای مقایسه انتخاب کنم؟”
“آیا رنگ یا سبک خاصی وجود دارد که معمولا ترجیح می دهید؟”
“آیا به هر یک از تبلیغات فصلی ما علاقه دارید؟”
۶. وقت خود را صرف کنید
مهم است که به محض ورود مشتریان به فروشگاه خوشامدگویی کنید، اما ممکن است بخواهید به خریداران قبل از نزدیک شدن به آنها، مدتی فرصت دهید تا مرور کنند. این می تواند به مشتری فرصت دهد تا قبل از ارائه کمک، محصولات شما را به طور مستقل بررسی کند.
۷. ترجیحات مشتری را به خاطر بسپارید
اگر مشتریان مرتباً از فروشگاه شما بازدید می کنند، سعی کنید ترجیحات آنها را به خاطر بسپارید تا هر بار که از در عبور می کنند احساس حمایت کنند. به خاطر سپردن جزئیات در مورد تعاملات گذشته با مشتریان می تواند آنها را تشویق به ادامه خرید در فروشگاه شما کند. همچنین میتواند تجربه خرید را برای مشتریان سریعتر و کارآمدتر کند، اگر با ترجیحات آنها آشنا باشید.
۸. نشان دادن مشتریان به محصولات
اگر مشتری در مورد کالا سوالی دارد، او را به سمت محصولات مورد علاقه راهنمایی کنید. به مشتریان نشان دهید کجا میتوانند چیزی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و سؤالات بعدی را بپرسید تا بینش بیشتری در مورد نیازهای آنها به دست آورید. برای مثال، اگر به مشتریان علاقه مند به صرفه جویی در پول یا یافتن یک معامله تبلیغاتی هستند، به این فکر کنید که گزینه های مختلف کالا را به مشتریان نشان دهید.