دیجیتال مارکتینگ تبلیغاتی است که از طریق کانالهای دیجیتال به دست افراد میرسد.کانالهای مانند: شبکههای اجتماعی، اپلیکیشنهای موبایل، ایمیل، وبسایتها، موتورهای جستجو و… یا به صورت سادهتر میتوان گفت: دیجیتال مارکتینگ هر نوعی از بازاریابی کالا و خدمات است که با استفاده از دستگاههای الکترونیکی انجام میشود، حتی دستگاههایی مانند رادیو و تلویزیون که از اینترنت نیز استفاده نمیکنند شامل بازاریابی آفلاین می شوند.به همین دلیل است که میتوان گفت دیجیتال مارکتینگ قبل از قرن ۲۱ نیز وجود داشته است و فقط محدود به بازاریابی محتوایی، سئو یا شبکههای اجتماعی نیست. دیجیتال مارکتینگ میتواند هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین انجام شود. و هر دوی اینها برای انجام صحیح استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک کسبوکار اهمیت دارند.
چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
حتما شما هم تبلیغات بیلبوردی را در خیابانها مشاهده کردهاید.شاید فکر کرده باشید که چقدر نسبت به قبل توجهتان به این بیلبوردها کمتر شده است. حتی هنگامی که سوار اتوموبیل یا اتوبوس هستید نیز سرگرم گوشی خود هستید. (یا شاید مشغول تماشای ویدئوی در LCDهای کوچک اتوموبیل خود یا اتوبوس هستید.) نگاهها و توجه افراد به سوی دستگاههای دیجیتال است. به همین دلیل است که دیجیتال مارکتینگ از اهمیت خاصی برخوردار است. از این به بعد که سوار تاکسی یا اتوبوس شدید به رفتار افراد و استفاده آنها از وسایل دیجیتال بیشتر دقت کنید. در دنیایی که حتی ۹ درصد از رانندگانش نیز هنگام رانندگی مشغول کار با تلفن همراه هستند چطور میتوان دیگر به بیلبوردها امیدوار بود؟اکنون افراد، بسیاری از ساعات زندگی خود را در دنیای دیجیتال گذرانده و در حال استفاده از دستگاههای دیجیتالی هستند. به عنوان مثال آمریکاییها به صورت میانگین بیش از ۱۱ ساعت را در طول روز در حال استفاده از وسایل الکترونیک هستند. این وسایل الکترونیک بر خلاف بیلبوردها در خانه افراد نیز حضور دارند و به همین دلیل دیجیتال مارکتینگ رشد بسیار خوبی داشته است. بیایید در ادامه این مقاله با هم نگاهی کلی به فضای دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم.
دیجیتال مارکتینگ در یک نگاه
دو ستون اصلی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی آفلاین و بازایابی آنلاین است.
در زیر نگاهی گذرا به قسمتهای مختلف بازاریابی آنلاین خواهیم انداخت. ۷ دسته بزرگ بازاریابی آنلاین عبارتاند از:
- سئو یا بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO)
- بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
- بازاریابی محتوایی
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- تبلیغات کلیکی
- همکاری در فروش
- ایمیل مارکتینگ
بازایابی آفلاین (Offline Marketing) چیست؟
هر نوع آگهی و تبلیغی که خارج از محیط اینترنت منتشر شود را بازاریابی آفلاین مینامند. این نوع بازاریابی کاملاً مشابه با بازاریابی سنتی است که پیش از روی کار آمدن آنلاین مارکتینگ مورد استفاده کسبوکارها قرار میگرفت. این نوع بازاریابی، برای جلب توجه مردم، نیازی به اینترنت ندارد.
از جمله مزایای بازایابی آفلاین، میتوان به روشهای تبلیغاتی بسیار متنوع آن اشاره کرد که از طریق آنهای میتوانید بدون نیاز به کامپیوتر یا اینترنت به مخاطبان دسترسی داشته باشید. استفاده از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، بیلبوردها، آگهیهای کاغذی و … از جمله روشهای متنوع بازاریابی آفلاین هستند. البته این نوع تبلیغات سنتی، برخلاف برخی روشهای آنلاین که منجر به خرید فوری میشوند، تنها برای جلب توجه مشتریان بالقوه است. از جمله معایب این روش، میتوان به هزینهبر و زمانبر بودن، نیاز به حضور و فعالیت فیزیکی کارمندان در حین اجرا و نداشتن قابلیت اندازهگیری و دنبال کردن (track) تبلیغات اشاره کرد. در حالی که با استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ، میتوان از طریق دنبال کردن نتایج و بهینهسازی آنها، از تاثیرگذار بودن تبلیغات و هزینههای انجام شده در راه تبلیغات، اطمینان حاصل کرد.
بازاریابی آفلاین نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است؟
امروزه، با روی کار آمدن بازاریابی آنلاین، شیوه استفاده از بازاریابی آفلاین نیز تغییرات چشمگیری کرده است. بازاریابی آفلاین مانند گذشته مورد استقبال قرار نمیگیرد. این بازاریابی، به نوعی در رقابت با رسانههای آنلاین هستند و یا تکمیلکننده آنها محسوب میشوند. در زمان گذشته، تنها راه تبلیغات، استفاده از شیوههای سنتی مرسوم مانند چاپ آگهی در روزنامهها، مجلات، بروشورها، خبرنامهها، استفاده از کارتهای ویزیت، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات در سمینارها، رخدادها و … بود. در واقع، کسبوکارها برای ارتقا کسبوکار خود ناچار به استفاده از استراتژی آفلاین بودند.
روش های آفلاین دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی آفلاین نه تنها به تقویت آگاهی از برند کمک میکند فروش محصولات و خدمات شما را نیز افزایش میدهد. شما برای موفقیت در بازار پرچالش امروز باید اهداف کسب و کارتان را با نوع روش بازاریابی تطبیق دهید. در ادامه به انواع روش های آفلاین دیجیتال مارکتینگ اشاره میکنیم:
- شبکه سازی
ارتباطات چهره به چهره هنوز هم یک شکل ارزشمند از شبکه سازی هستند که میتوانند به افزایش ترافیک در فضای آنلاین کمک کنند. اگر بتوانید برندتان را به صورت فیزیکی به مخاطبان خود نشان دهید، حس عمیقتری در آنها ایجاد میکنید. شبکه سازی به معنای ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان هدف است. برای مثال، اگر تجهیزات پزشکی میفروشید، مخاطبان هدف شما شرکت های B2B هستند. شما میتوانید با این شرکتها در انجمنها، سمینارها، کنفرانسها، نمایشگاهها و رویدادهای حضوری ارتباط بگیرید.
- تعاملات گفتاری
گفتگو کردن و صحبت حضوری یک فرصت بازاریابی فوق العاده است. طبق نظر کارشناسان، تعاملات گفتاری دومین راه محبوب برای مجاب کردن مشتریان هدف است. گفتگو همچنین راهی عالی برای ایجاد اعتبار برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری در بازار است. مهمترین مثال برای رهبران فکری، افراد انگیزشی هستند. همچنین بسیاری از شرکتها، ویزیتورهای خود را به سطح شهر میفرستند تا به صورت حضوری مشتریان را هدف قرار دهند. اما تعاملات گفتاری به تخصص، مهارت و روانشناسی نیاز دارد و اگر به درستی اجرا نشود، تصویر برند را مخدوش میکند.
- بازاریابی پیامکی
از آنجایی که بازاریابی پیامکی یک روش مدرن محسوب میشود، اغلب مردم فکر میکنند که پیامک جزء روشهای بازاریابی آنلاین است. با این حال، اس م اس یک عنصر آفلاین در وجود خود دارد؛ شما با اجازه کاربر از او شماره تماسش را میگیرید. زمانی که شما از مغازه پوشاک محصولی را خریداری میکنید، فروشنده از مشتری درخواست شماره تماس میکند. در مرحله بعدی، شما حتی بدون نیاز به اینترنت میتوانید به مخاطبان خود پیامک ارسال کنید. به طور کلی، بازاریابی پیامکی جایگزین بسیار کارآمدی برای ایمیل و رسانههای اجتماعی است زیرا 98 درصد از پیامهای متنی در عرض 3 دقیقه پس از دریافت توسط گیرندگان خوانده میشود.
- انتشارات چاپی
نشریات چاپی هنوز جایگاه ارزشمندی در بازاریابی آفلاین دارند. به دست آوردن جایگاههای مرتبط در مجلات به افزایش دیده شدن برند شما و نشان دادن تخصصتان کمک میکند. آثار چاپی را به عنوان بخشی از استراتژی وبلاگ نویس خود در نظر بگیرید. همانطور در وبسایت خود مقالات مختلف منتشر میکنید که حاوی اطلاعات متنی و تصویری هستند، آثار چاپی را با رویکرد عکس محور ارائه دهید. همچنین نشریاتی را انتخاب کنید که به مخاطبان هدف شما مرتبط هستند و منبع اطلاعاتی معتبری محسوب میشوند. در صورت امکان، لینک وبسایت یا یک کد QR در تبلیغات چاپی قرار دهید تا مخاطبان را به صفحات وبسایت یا شبکههای اجتماعی خود ارجاع دهید.
- پست مستقیم
پست مستقیم یکی از قدیمیترین تکنیکهای بازاریابی در عصر دیجیتال است. اگرچه پست مستقیم از بازاریابی آنلاین پرهزینهتر است اما همچنان میتواند ابزاری مؤثر برای تولید سرنخ باشد. ارسال کارت پستال و کارت تخفیف به درب منزل میتواند هر مخاطبی را هیجان زده کند. درواقع، برخی افراد هستند که ارسالهای پستی را به روشهای ارتباطی آنلاین ترجیح میدهند. حتی این امکان را دارید برای تشکر از وفاداری مشتریان خود، هدایای خاصی را به درب خانه آنها ارسال کنید.
- تماسهای سرد
تماسهای تلفنی شخصیتر از ایمیلها هستند و نیاز به پاسخ فوری دارند و ممکن است هم خوب و هم بد باشند. فقط باید به دلایل مشخصی با مخاطبان خود تماس بگیرید و مراقب زمان دریافت تماس نیز باشید. بدین دلیل که تماسهای سرد برای بسیاری از مخاطبان یک جنبه مزاحمتآمیز تلقی میشوند. نکته مهم دیگر در این نوع از تماسها، داشتن لحن مثبت و گفتار مناسب است. مخاطبی که در پشت تلفن است، به لحن صدای شما توجه دارد و قدرت کلمات شما را میسنجند. بنابراین به مهارتهای گفتاری قوی نیاز دارید تا بتوانید مخاطبی که چهره شما را نمیبیند را به انجام کار خاصی مجاب کنید.