همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یک روش بازاریابی مدرن است که از حدود 20 سال پیش به دنیا معرفی شد. اگر همین الان با خواندن جمله قبل به این فکر کردید که وای! بازاریابی! و یاد ساعتهای طولانی صحبت کردن تلفنی یا تبلیغ محصول به صورت حضوری در شرکتها و خانهها و … افتادید، صبر کنید؛ این بازاریابی، آن بازاریابی نیست! این روش بازاریابی، نه نیازی به صحبت کردن دارد و نه رفت و آمد. فقط کافی است از اینترنت و شبکههای اجتماعی سر در بیاورید و البته به روزی چند ساعت پشت کامپیوتر نشستن علاقه داشته باشید. در ادامه این مطلب قرار است به شما بگوییم افیلیت مارکتینگ که در فارسی به سیستم همکاری در فروش می گوییم، چیست؟ چطور کار میکند؟ و نقاط مثبت و منفی آن کدامند؟
معرفها یا همان افیلیتها چه کسانی میتوانند باشند؟
قبل از همه چیز این را بگویم که به افیلیت (معرف)، منتشرکننده (یا Publisher) هم میگوییم. فرقی ندارد که افیلیت یک فرد یا یک سازمان رسمی باشد. کاری که این افراد یا سازمانها میکنند این است که محصولات یا خدمات مجموعه دیگری را با تولید محتوای جذاب برای کاربرانشان تبلیغ میکنند.
یک فوت کوزهگری: اگر قرار است افیلیت مارکتینگ را شروع کنید، حتماً سعی کنید محتوایی که روی وبسایتان است با خدمات یا محصولات وبسایت صاحب خدمات در یک حوزه باشد. یعنی چه؟ یعنی اگر وبسایت شما در مورد ابزار کوهنوردی است و میخواهید لوازم شنا تبلیغ کنید، احتمال زیاد نتیجه چندانی نخواهید گرفت.
وقتی محصولاتی که تبلیغ میکنید با محتوای خودتان همراستا باشد، کاربران اعتماد بیشتری به شما میکنند چون این تصور برایشان پیش میآید که شما در این زمینه شخص قابل اعتماد و باتجربهای هستید.
بازرگان (یا سازنده اثر) کیست؟
محصول یا خدماتی که توسط افیلیت تبلیغ میشود باید یک خالق و سازنده داشته باشد، درست است؟ در واژگان تخصصی افیلیت مارکتینگ، از کلمه «بازرگان» (به انگلیسی Merchant) یا همان سازنده برای اشاره به این شخص یا مجموعه استفاده میکنیم. بازرگانها به افراد یا مجموعههایی که برای برندشان خریدار پیدا میکنند، یک درصد مشخصی سود میدهند.
افیلیت معامله کاملاً برد- برد است، هم محصول سازنده اثر فروش میرود و هم تبلیغ کننده بدون داشتن محصول، تولید و هرینه، سود خودش را خواهد گرفت.
یک نمونه خیلی ساده و سودآور از افیلیت مارکتینگ، همین وبسایت نوین است که دارید مطالعه میکنید. اینجا ما دورههای آموزشی خیلی مفیدی در آکادمی نوین داریم و به عنوان سازنده (یا بازرگان) این اثرها، حاضریم به افرادی که در فروش آنها کمک میکنند سود خوبی بدهیم.
مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ
ممکن است وسوسه شده باشید که در اولین فرصت یک شرکت و محصول خوب پیدا کنید و کار همکاری ذر فروش را شروع کنید؛ شاید هم شرکتی هستید که میخواهید محصولاتتان را از طریق همکاری با سایتهای دیگر به فروش ولی اول بیایید کامل با مزایا و معایب آن آشنا شوید و بعد تصمیم بگیرید
مزایای همکاری در فروش برای فروشنده:
- بدون نیاز به محصول، سرمایه، هزینه تولید و دردسر ارسال، میتوانید به درآمد برسید و سود کنید
- فقط به اینترنت و تولید محتوا نیاز دارید
- نیاز به تجربه و تخصص خاصی برای فروش حضوری یا تلفنی ندارد؛ فقط کافیست تولید محتوا انجام دهید.
- محدودیتی در فروش محصولات مختلف ندارید و میتوانید همزمان با چند شرکت همکاری کنید (در صورتی که در قراردادتان ذکر نشده باشد)
مزایای همکاری در فروش برای شرکت و صاحب محصول
اگر شما یک شرکت باشید و بخواهید از طریق همکاری در فروش، محصولات خود را به فروش برسانید، این روش مزیتهایی برای شما دارد:
- شما زمانی پورسانت و کمیسیون را پرداخت میکنید که محصول فروخته شده باشد یا اقدام موردنظر شما انجام شده باشد
- کار تبلیغ، تولید محتوا و فروش را به دیگران میسپارید و تمام تمرکزتان را بر کیفیت، تولید و تامین محصول میگذارید.
- اعتبار برندتان زیاد میشود و مشتریان اعتماد بیشتری میکنند چون یک نفر دیگر دارد شما را معرفی میکند نه خود شما!
- این روش از سایر روشهای فروش به صرفهتر است چون بار تبلیغات و فروش را از دوش شما برمیدارد.
- فروشتان افزایش مییابد
- ترافیک سایتتان افزایش مییابد چون کاربران سایتهای همکار روی لینک شما کلیک میکنند و به سایت شما میآیند.
وضعیت همکاری در فروش در جهان چطور است؟
چرا باید این موضوع برای شما مهم باشد؟ چون میخواهم خودتان هم ببینید که این روزها خیلی از بازاریابها و کارآفرینان در سراسر دنیا دارند با روش افیلیت مارکتینگ درآمدهای بزرگی به دست میآورند.
وبسایت استاتیستا (Statista) یک مرجع جهانی برای آمارها و گزارشهای دنیای تجارت است و در بیش از 10 کشور دنیا فعالیت میکنید.
افیلیت مارکتینگ چطور کار میکند؟
شما با صاحب اثر مذاکره میکنید و یک لینک اختصاصی برای خودتان دریافت میکنید. این لینک را در وبسایت یا رسانهتان قرار میدهید؛ هر کاربرانی که از طریق لینک شما خرید کند، مبلغی از خرید به شما تعلق میگیرد.
شمایی که در این داستان نقش یک افیلیت را دارید تنها زمانی به سودتان میرسید که کاربرتان (کاربری که از وبسایت شما هدایت شده) تعاملی با فروشنده داشته باشد. این تعامل میتواند یک کلیک ساده، ثبت اطلاعات در یک فرم یا خرید یک محصول باشد.
اگر بخواهم کمی تخصصیتر بگویم، افیلیت مارکتینگ معمولا «مبتنی بر عملکرد» یا همان Performance-based است؛ یعنی شما به عنوان افیلیت زمانی به درآمد میرسید که کاربرتان وارد تعامل با وبسایت فروشنده شود.
معمولا کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ با یکی از مدلهای زیر اتفاق میافتد:
- پرداخت به ازای کلیک (PPC): در این مدل، افیلیت به ازای هر کلیکی که برای سازنده به دست میآورد، درآمدزایی میکند و دیگر مهم نیست که این کلیکها منجر به فروش یا ایجاد سرنخ شده یا نه (در مورد سرنخ بیشتر توضیح خواهم داد.) البته بهتر است همین الان بگویم که درآمدزایی با افیلیت مارکتینگ با این مدل دیگر خیلی رایج نیست چون تقریباً همه ریسک را پای سازنده محصول میاندازد.
- پرداخت به ازای سرنخ (PPL): بین کاربر عادی و مشتری، دورهای به اسم سرنخ (lead) وجود دارد. سرنخ کسی است که مثل کاربر عادی غریبه و بیتفاوت نیست و کمی با کسب و کار شما آشنایی دارد، اما مشتری هم نیست که بخواهد خرید کند؛ شما فقط کمی اطلاعات از این سرنخ دارید (مثلا آدرس ایمیل یا شماره تماس) و دارید سعی میکنید که او را به یک مشتری تبدیل کنید. حالا دیگر میدانید که سرنخ چیست. یکی از راههای کسب درآمد در Affiliate Marketing هم ایجاد سرنخ برای سازنده است. مثلا کاری میکنید که کاربران اطلاعاتشان را در یک فرم وارد کنند، دوره آزمایشی (trial) یک محصول را تست کنند و…
- پرداخت به ازای خرید (PPS): این مورد هم که دیگر واضح است. افیلیت به ازای هر خریدی که برای سازنده ایجاد میکند سود میگیرد. این مدل رایجترین نوعِ افیلیت مارکتینگ است چون تقریباً همه ریسک را افیلیت متقبل میشود.