بازاریابی چریکی یک تکنیک بازاریابی است که یک شرکت از روشهای غافلگیر کنندهای به منظور فروش بیشتر تولیدات یا معرفی خدمات استفاده میکند. این نوع بازاریابی با بازاریابی سنتی یا معمول متفاوت است. چرا که بازاریابی سنتی علاوه بر استفاده از یک بودجه محدود و اندک، در تعامل مستقیم با یک گروه کوچک است. بنابراین بازاریابی سنتی تنها در یک مکان ثابت میتواند تولیدات و محصولات محدود خود را ترویج دهد و نمیتواند در بازار دنیا مطرح شود.
این گونه بازاریابی به انرژی بالا و قوه تخیل قوی نیاز دارد. چرا که هدف این نوع بازاریابی متعجب کردن، تاثیر گذاری و جلب توجه مخاطبان است. بنابراین کمپینهای بازاریابیچریکی در تلاشاند که تاثیر شخصی و به یاد ماندنی بر مردم بگذارند. گوریلا مارکتینگ اهمیت بسیاری برای کسب و کارهای کوچک دارد. زیرا تجارتهای کوچک تنها با بودجه اندک میتوانند خدمات و تولیدات خود را معرفی و در نتیجه پیشرفت چشمگیری کنند.
تاریخچه بازاریابی چریکی
تقریبا تاریخ بازاریابی به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز میگردد. یعنی زمانی که مصریان به منظور فروش تولیدات خود، پیامی در پاپیروس مینوشتند. بنابراین تبلیغات و بازاریابی سنتی به مرور زمان و طی قرنها رشد کرد. با این حال در اولیل قرن ۱۹۰۰ میلادی پیشرفت چشمگیری حاصل شد.
در آن زمان بازاریابها سعی کردند به جای آنکه تنها محصولی را بفروشند یا مشتری را سرگرم یا درگیر کنند، چیزی به مخاطب آموزش دهند. در سال ۱۹۶۰ میلادی، شرکتها و کارخانهها سعی کردند از کانالهای رسانهای همچون رادیو و چاپ، برای تبلیغات تولیدات یا معرفی خدمات خود استفاده کنند.
در اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی، تلویزیون نقش مهمی در تبلیغات محصولات و تولیدات داشت. تبلیغات تلویزیونی نه تنها بر فروش محصولات، بلکه بر ارسال پیام یا معرفی خدمات شرکتها تمرکز میکرد. با گذشت زمان مردم از تبلیغات گوناگون و رنگانگ خسته شدند. بنابراین بازاریابها باید روش جدیدی ابداع میکردند. جی کنراد لوینسون در کتاب « بازاریابی چریکی » تکنیک تازهای معرفی کرد.
لوینسون در کتاب خود روشهای جدید به منظور مقابله با بازاریابی سنتی ارائه داد. هدف بازاریابی چریکی استفاده از تکنیکهای نامتعارف همراه با بودجه محدود بود. در آن زمان تبلیغات تلویزیون و رادیو اهمیت بسیاری داشت، اما مخاطبان از این گونه تبلیغات خسته شده بودند.
لوینسون پیشنهاد کرد که تبلیغات باید هوشمندانه، خاص و بینظیر باشد و بتواند مخاطب را متعجب کند. به بیان دیگر، آوازه یک تبلیغ باید در شهر بپیچد. تجارتهای کوچک سعی کردند با کمک روشهای تازه، راه خود را در بازار تغییر دهند. بنابراین بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی هر روز نسبت به روز گذشته رشد و پیشرفت کرد.
آموزش بازاریابی چریکی
برای بازاریابی چریکی هم مانند سایر مهارتهای بازاریابی لازم است یک سری نکات را آموزش ببینیم و رعایت کنیم. نکاتی که اهمیت زیادی دارند و در رشد تبلیغات ما تأثیر مستقیم میگذارند. در زیر بخشی از اصول مهم بازاریابی چریکی را برای شما شرح میدهیم:
- سرمایه گذاری بر روی انرژی به جای پول
در بازاریابی چریکی نبود پول مشکل نیست، در این روش تلاش بر این است که بتوان با هوش و خلاقیت روشهای دیگری برگزید؛ بنابراین شما با حداقل سرمایه و حتی نداشتن پول نیز میتوانید بازاریابی چریکی را انجام دهید. همین تفاوت بازاریابی چریکی با سایر روشها باعث شده تا این روش محبوبیت بیشتری داشته باشد و جالب است که اثرگذاری بالایی هم دارد. پس نگران نداشتن پول نباشید. - استفاده از آمار و ارقام
در روش بازاریابی چریکی به جای استفاده از روشهای آزمون و خطا، از روشهای نوین آماری استفاده میشود؛ بنابراین بازاریابی چریکی قبل از هر گونه اقدامی، تمام موارد ممکن را بررسی میکند و وارد بازار میشود. - توجه به مشتریان کنونی
در بازاریابی چریکی، توجه به جلب مشتری جدید نیست بلکه تمرکز بر روی حفظ مشتریهای فعلی است. به جای آینده و به دست آوردن مشتریان جدید، به مشتریان حال حاضر و حفظ آنها توجه میشود. بزرگترین سرمایه در بازاریابی چریکی مشتریهایی هستند که اکنون از شما خرید میکنند یا از خدمات شما استفاده میکنند. - سود به جای فروش
تمرکز در بازاریابی چریکی بالا بردن فروش نیست بلکه سود شما را از همان فروش بالا میبرد. در مراحل بعدی به صورت خود به خود فروش شما نیز بالا میرود. در بازاریابی چریکی سود شرکت افزایش مییابد بر خلاف بازاریابی سنتی که به روش فروش لحظهای توجه داشت. - غیر قابل پیش بینی بودن
بازاریابی چریکی مانند نامش مثل تکنیک جنگهای چریکی از حرکات ناگهانی و غیر قابل پیشبینی استفاده میکند. سرعت عمل در این بازاریابی بالاست. بازاریابی چریکی پر سروصدا است. ناگهان وارد بازار میشود و میبینید که خیل عظیمی را مشغول خود میکند. - ریسک پذیری بالا
با توجه به همه نکاتی که گفتیم بازاریابی چریکی خارج از همه قواعد بازاریابیهای سنتی عمل میکند بنابراین احتمال دارد که شکست هم بخورد اما در صورت موفقیت درصد بالایی سود به شما میدهد. برای اینکه یک بازاریابی چریکی موفق انجام دهید لازم است که ریسک پذیری بالایی داشته باشید، اگر اهل ریسک نیستید این بازاریابی مناسب شما نیست.
ایجاد خلاقیت در بازاریابی چریکی
همانطور که گفتیم خلاقیت عنصر مهم و ضروری برای موفقیت در بازاریابی چریکی است. برای اینکه در بازاریابی چریکی یک پیام خلاق را به مخاطبان منتقل کنید میتوانید از نکات زیر کمک بگیرید.
۱- پیام بازاریابی خود را مشخص کنید
برای موفقیت در بازاریابی باید پیامی را که قصد دارید به مخاطبان منتقل کنید به طور دقیق مشخص کنید و تمام فعالیتهای خود را در راستای انتقال این پیام انجام دهید. در بازاریابی چریکی هم مانند دیگر روشهای بازاریابی، اولین قدم ایجاد پیام بازاریابی است. برای ایجاد این پیام میتوانید روی مزیت رقابتی و نقاط قوت کسب و کار خود یا روی نیازهای مخاطبان که آنها را برطرف میکنید تمرکز کنید.
۲- مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
شناسایی مخاطبان هدف در روش بازاریابی چریکی اهمیت بیشتری نسبت به روشهای دیگر بازاریابی دارد. با شناسایی آنها متوجه میشوید که بهتر است کمپین خود را در چه مکانی اجرا کنید تا در دسترس تعداد بیشتری از مخاطبان هدف قرار گیرد یا چه زمانی برای تبلیغ مناسب است. همچنین میتوانید واکنش مخاطبان نسبت به کمپین و نحوه ارتباط برقرار کردن آنها با شرکت خود را پیشبینی کنید.
۳- کمپین خود را طراحی کنید
بنیانگذار روش بازاریابی چریکی میگوید برای طراحی کمپین خود ابتدا نکات مثبت و نقاط قوت محصول یا خدمات خود را شناسایی کنید؛ سپس این نکات مثبت را به مفاهیمی تبدیل کنید که برای مشتریان ارزش ایجاد میکند یا نیاز آنها را برطرف میکند. در انتها با صداقت کامل، این منافع را برای مخاطبان بیان کنید. بهتر است در کمپین خود، یک راه تعامل برای مخاطبان تعریف کنید تا علاوه بر دریافت بازخورد، بتوانید راه ارتباطی با آنها پیدا کنید. برای مثال از آنها بخواهید به وبسایت شما مراجعه کنند یا حساب کاربری ایجاد کنند.