دیجیتال مارکتینگ عنوان شغلی جدیدی است که با توجه به پیشرفت شبکههای اجتماعی و تاثیر آن، اهمیت پیدا کرده است. عناوین شغلی متعددی زیرمجموعه این عنوان شغلی هستند. برای مثال: متخصص بازاریابی دیجیتال، استراتژیست دیجیتال، مدیر شبکههای اجتماعی، برنامهریز شبکه اجتماعی و موارد دیگر. بازاریابی سنتی روز به روز مهجورتر از قبل و بازاریابی به صورت دیجیتالی پیشرفتهتر میشود.
صنعت بازاریابی دیجیتالی، شامل افرادی میشود که از طریق رسانههای اجتماعی و ایمیل، به بازاریابی و تبلیغات برای کسبوکاری میپردازند. اگر به این حرفه علاقه دارید و میخواهید به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی شروع به فعالیت کنید، لازم است مهارتهایی داشته باشید. در این پست از بلاگ نوین هاب 10 مهارت مهم که هر بازاریاب دیجیتالی باید آنها را داشته باشد بررسی میکنیم.
دیجیتال مارکتر کیست؟
دیجیتال مارکتر را میتوان به نوعی رهبری بازاریابی کسب و کار را بر عهده دارد. برقراری ارتباط بین اعضای تیم که برای جذب مشتری و در نهایت فروش بیشتر است، از اصلی ترین وظایف یک دیجیتال مارکتر محسوب میشود. مهارتهایی که در قسمت بعد با آنها آشنا میشوید، از آن دسته کارهایی است که به پیشرفت و توسعه کسب و کار کمک بسیاری کرده و اولین قدم برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای میباشد.
اگر به صورت لفظی آن را ترجمه کنیم به بازاریابی دیجیتال میرسیم که با بازاریابی سنتی متفاوت است ولی هدف هر دو افزایش فروش و بازدید است.
پیشنهاد ما به شما:چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ رو بشناس
مهمترین مهارتهای لازم برای دیجیتال مارکتینگ
1- نوشتن و ویرایش
به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی باید محتوایی که موجب افزایش بازدید میشود را بشناسید. در دیجیتال مارکتینگ، توانایی نوشتن و قدرت کشف محتوای مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. یک بازاریاب دیجیتالی باید بتواند محتوای بد را از خوب تشخیص دهد و چگونگی تبدیل آنها به یکدیگر را بشناسد. محتوا هسته اصلی بازاریابی دیجیتالی است. البته بازاریابی محتوایی به تنهایی یک حرفه جداگانه است. اما یک بازاریاب دیجیتالی باید این توانایی را هم کنار تواناییهای دیگرش داشته باشد. البته محتوا میتواند اشکال متفاوتی داشته باشد اما تمرکز اصلی و پایه ما برای شروع باید نوشتن و توانایی ویرایش باشد.
2- سئو
هرکسی که وارد این حوزه میشود باید با بهینه سازی موتورهای جستجو آشنا باشد. شرکتی که برای آن کار دیجیتال مارکتینگ انجام میدهید، از طریق سرچ در موتورهای جستجو پیدا میشود. مردم برای اینکه کسبوکار یا خدماتی را پیدا کنند، اول از همه آن را سرچ میکنند. به همین دلیل حضور در صفحه اول جستجوها اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل است که آگاهی از سئو اهمیت زیادی برای یک بازاریاب دیجیتالی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید.
3- مهارتهای طراحی
محتوا وقتی با تصاویر همراه باشند، اهمیت بسیار زیادی پیدا میکنند و جذابتر میشوند. اینکه نرمافزارهای طراحی را بشناسید و کار با آنها را بلد باشید بسیار جذاب و جالب است. اما این را هم باید بدانید که ابزارهای رایگان بسیاری برای اینکار وجود دارند. مثل وبسایت Canva. همچنین اگر محتوای بصری وبسایت شما جذاب نباشد، مردم خیلی زود آن را ترک خواهند کرد. محتوایی که با تصاویر همراه هستند، 94 درصد بیشتر از سایر محتواها بازدید دریافت میکنند.
4- ایمیل مارکتینگ
هر بازاریاب دیجیتالی باید با ایمیل مارکتینگ آشنایی داشته باشد. بازاریابی ایمیلی شامل روشها و شیوههایی است که با استفاده از آنها میتوان ترافیک وبسایت دریافت کرد و بازدید سایت را افزایش داد. بسیاری از بازاریابان معتقدند که بازاریابی از طریق ایمیل، کارکرد سابق را ندارد. اما حقیقت امر این است که اصلا اینگونه نیست. مردم هنوز هم ایمیلهای خود را چک میکنند. در دیجیتال مارکتینگ توانایی ارسال ایمیل از طریق پنلهای مختلف اهمیت پیدا میکند. این یک روش ساده و رایگان است که با استفاده از آن میتوانید کسبوکار خود را به صورت مستقیم تبلیغ کنید.