چرخهی عمر محتوا و مراحل آن
مانند هر کالایی که به مصرف کننده عرضه میشود، محتوا نیز عمر مشخصی داشته از زمان تولید تا حذف، دستخوش تغییراتی خواهد شد. این چرخه در واقع یک چرخه حیات است و پایان عمر هر محتوا، آغاز حیات یک محتوای دیگر است.
زمان حیات محتوا، به عنوان یک مجموعه اطلاعات با ارزش، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا ممکن است پس از مدتی این اطلاعات دیگر کارایی قبل را نداشته و یا حتی نقض شده باشد. بنابراین هنگام تولید محتوا باید زمان آن را در نظر داشته باشیم.
مثلا محتواهای خبری دارای چرخهی عمر کوتاهی بوده و در طی یک زمان نسبتا کوتاه ارزش اطلاعاتی خود را از دست میدهند.
عمر محتوا دارای ۶ مرحلهی مهم است
پیش تولید
برای تولید هر محتوایی لازم است که بر موضوع اشراف کامل داشته و دربارهی آن اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشیم. در این مرحله از چرخه عمر محتوا، به جستجو و پٰژوهش دربارهی موضوع مورد نظر میپردازیم. همچنین در این مرحله باید مشخص کرد که مخاطبان ما چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند، نیاز آنها بهطور دقیق چیست و چگونه میتوان از این نیاز در محتوا بهره برد زیرا مخاطب زمانی تمایل به مطالعه یک مطلب نشان میدهد که بداند نیازش در آن پاسخ داده شده است.
در مرحله پیش تولید بهتر است اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهیم تا بهترین نتیجه حاصل گردد:
· تحقیقات مفصل و گسترده درباره موضوع مورد نظر
· ایده پردازی دربارهی موضوع
· مشخص کردن اهداف و استراتژیها از تولید محتوا و توسعه آنها
· پاسخ دادن به سوالات مخاطب در محتوای تولید شده برای جلب نظر و رضایت او
نمونههایی از انگیزهها و اهداف تولید محتوا:
· معرفی محصول یا خدمات
· ثبت برند در ذهن مخاطب
· اطلاع رسانی در خصوص یک رویداد مثلا یک نمایشگاه، جشنواره یا طرح تخفیف
· افزایش رضایت مشتریان وفادار
· تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل
· جذب مخاطب بیشتر و تبدیل آنها به مشتریان جدید
مرحله تولید محتوا
در این مرحله باید تحقیقات را کنار هم گذاشته و بر اساس ایدهپردازیها، کار را شروع کرد. یعنی نیازها و اولویتهای کاربران را به محتوایی جذاب و ارزشمند تبدیل کرد و با توجه به استراتژی و مخاطب احتمالی، نوع محتوای خود را مشخص نمود. محتوا ممکن است به شکل مقاله منتشر شده در وب سایت، ویدیو آموزشی، رپورتاژ آگهی، پست اینستاگرام، بنر تبلیغاتی در وب سایتهای دیگر، محتوای مورد استفاده در تلگرام، ایمیل و… باشد.
مرحله انتشار یا عرضه اولیه
پس از تولید محتوا، مرور و انجام اصلاحات مورد نیاز، نوبت به انتشار آن در سایت یا شبکههای اجتماعی میرسد. مرحله انتشار به نام مرحله گردش کار محتوا نیز شناخته میشود. البته باید توجه کرد که انتشار محتوا در هر کانال، هزینهها و نتایج متفاوتی به همراه دارد. به عنوان مثال شما نمیتوانید متن کپشن اینستاگرام را به عنوان یک پست در وبلاگ خود استفاده کنید و یا ممکن است ویدیویی که در آپارات منتشر شده، در پلتفرمی مانند تلگرام قابل انتشار نباشد.
انتشار محتوا پایان کار نیست و از این لحظه باید به تحلیل رفتار کاربران پرداخته و محتوا را بر اساس نیاز آنها ویرایش و اصلاح کرد. در این زمان باید به بررسی بازخوردهای مخاطب پرداخت و محتوا را برای مراحل بعدی به روزرسانی کرد.
مرحله ارتقا محتوا
استفاده از تاکتیکهای تبلیغاتی برا بالا بردن بازدید از محتوایی که هنوز ارزشمند و به اصطلاح زنده است در این مرحله صورت میگیرد. تاکتیکهای تبلیغاتی کمک میکند محتوای قدیمی مجدد به روی کار آمده و مخاطبان با آن آشنا شوند. بعضی از روشهایی که برای ترویج محتوا استفاده میشود عبارتند از:
· معرفی کردن محتوای وب سایت یا وبلاگ در اینستاگرام
· استفاده از تبلیغات گوگل
· تبلیغات در سایتهای پر طرفدار با بازدید کننده بالا (مثل: آپارت، یوتیوب، دیجی کالا و…)
· انتشار فایلها و پادکستهای صوتی
· استفاده از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع رسانی در مورد محتوا
مرحله بروزرسانی محتوا
هیچ محتوایی تا ابد قابل استفاده و مفید نیست. در دنیای امروزی که اطلاعات هر روز در حال تغییر و ارتقاء است، ثابت نگه داشتن محتوا و بسنده کردن به مطالب قدیمی کار اشتباهی است. یک محتوای باکیفیت باید همواره به روز و زنده باشد. بنابراین لازم است با گذشت زمان، اصلاحات لازم را در آن صورت بگیرد. به این صورت عمر محتوا طولانی تر خواهد شد.
مرحله حذف محتوا
اگر به محتوا، به چشم یک کالا یا محصول نگاه کنیم میبینیم که بالاخره یک روزی باید کنار گذاشته شود. محتوایی که روزی برای وب سایت، شبکه اجتماعی و سایر پلتفرمها تولید شده است هم تاریخ انقضا دارد و زمان استفاده آن روزی به پایان خواهد رسید. یک سری از محتواها قابلیت این را دارند که سالهای سال در صفحات اول نتایج جستجو بمانند. اما برخی دیگر از محتواها، همچون محتواهایی که ماهیت خبری دارند یا مربوط به زمان خاصی هستند، مرحله پایانیشان، یعنی مرحله حذف محتوا، زودتر فرا خواهد رسید.