ارتباط مجدد با مشتریان، مانند یک نفس تازه برای کسب و کارهایی است که مدتی فعالیت خود را متوقف کرده بودند. عوامل مختلفی باعث میشود کسب و کارها به مرور زمان مشتریان قدیمی خود را فراموش کنند. در نتیجه، باید به صورت دورهای از روشهایی برای ارتباط مجدد با مشتریان استفاده کرد.
بهترین راه حل برای برقراری ارتباط دوباره با مشتریان، استفاده از پیامک است. مشکلات جهانی مثل شیوع ویروس کرونا باعث شد بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را متوقف کنند و به فرارسیدن یک دوره مناسب برای تبلیغات و فروش امیدوار باشند. زمانی که محدودیتها و مشکلات کاهش پیدا کردند، کسب و کارها مجددا فعالیت خود را از سر گرفتند. در این زمان، مهمترین اولویت ارتباط مجدد با مشتریان است. در ادامه به طور کامل درباره روشهای ارتباط مجدد با مشتریان صحبت میکنیم. بنابراین پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
ارتباط مجدد با مشتریان مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آنها را برای شما بیان میکنیم.
- حفظ مشتریان بالقوه
یکی از مهمترین مزایای ارتباط مجدد با مشتریان، حفظ مشتریان بالقوه است. مشتریان بالقوه تمایل بیشتری برای خرید محصولات و خدمات یک کسب و کار دارند. در نتیجه، حفظ و نگهداری آنها اهمیت بیشتری نسبت به مشتریان جدید دارد. به همین دلیل، باید از روشهایی برای تداوم ارتباط با این دسته از مشتریان استفاده کرد.
در غیر این صورت، ممکن است مشتریان بالقوه بعد از مدتی شما را فراموش کرده و سایر رقبا را برای خرید محصول و خدمات انتخاب کنند. در صورتی که ارتباط با مشتریان بالقوه حفظ شود، میتوان این دسته از مشتریان را به مشتریان وفادار تبدیل کرد. بهترین راه حل برای برقراری ارتباط مجدد با مشتریان قدیمی، استفاده از پیامک است. با توجه به اینکه اکثر مخاطبین پیامکهای تبلیغاتی را به سرعت باز میکنند، بنابراین ارسال پیامک بازدهی بیشتری خواهد داشت.
- هزینه کم
روشهای سنتی که برای ارتباط مجدد با مشتریان مورد استفاده قرار میگرفتند، بسیار پرهزینه بودند. به عنوان مثال، برقراری تماس تلفنی با مشتریان قدیمی یا مشتریان بالقوه، مستلزم استخدامی اپراتور تلفنی و پرداخت هزینه مکالمات بود که به صورت ماهانه بخش زیادی از هزینههای کسب و کار را پوشش میداد. اما روشهای امروزی مثل ارسال پیامک، با هزینه بسیار کمتری نسبت به روشهای سنتی انجام میشوند.
- ارتباط سریع و گسترده
یکی از مهمترین مزایای استفاده از پیامک برای ارتباط مجدد با مشتریان، این است که میتوان با کمک آن ارتباط سریع و گسترده با مشتریان بالقوه یا مشتریان قدیمی داشت. به عنوان مثال، اگر بخواهید از تماس تلفنی یا ملاقات حضوری برای برقراری ارتباط مجدد با مشتریان استفاده کنید، زمان و انرژی بسیار زیادی را هدر خواهید داد.
در عین حال ممکن است تعداد زیادی از مشتریان علاقه چندانی به برقراری ارتباط مجدد با کسب و کار شما نداشته باشند. اما با استفاده از پنل پیامکی، میتوان یک پیامک ثابت را برای تعداد زیادی از مشتریان قدیمی ارسال کرد. این کار در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام میشود. بنابراین با صرف انرژی و هزینه کمتر، بازدهی بالاتری خواهید داشت.
روش های ارتباط مجدد با مشتری
به لطف توسعه و پیشرفت علم بازاریابی، امروزه روشهای مختلفی برای ارتباط مجدد با مشتریان وجود دارد. در ادامه برخی از رایجترین روشهای ارتباط مجدد با مشتری را برای شما بازگو میکنیم.
- تخفیف و پیشنهادات ویژه
یکی از مهمترین روشهای ارتباط مجدد با مشتری، ارائه تخفیف و پیشنهادات ویژه است. فروش محصول با تخفیفات ویژه، همیشه مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. فرقی نمیکند که مشتریان شما در دسته مشتریان قدیمی قرار بگیرند یا مشتریان جدید، در هر صورت میتوانید آنها را با برخی از پیشنهادات ویژه مثل تخفیف یا دریافت اشانتیون جذب کنید. یکی از بهترین اقدامات این است که در مناسبتهای خاص سال، کمپینهای تخفیفی برگزار کنید. سپس شماره تلفن فعال مشتریان بالقوه خود را پیدا کرده و پیامک تبلیغاتی مرتبط با کمپین تخفیف برای آنها بفرستید.
توجه داشته باشید مخاطبین هدف باید تصور کنند پیامک تبلیغاتی صرفا برای مشتریان قدیمی و مشتریان بالقوه ارسال شده است. بنابراین دقت زیادی هنگام آماده سازی متن پیامک تبلیغاتی داشته باشید. اگر بعد از مدتها کسب و کار خود را باز کردهاید و بودجه کافی برای تخفیف گذاری روی محصولات ندارید، بهتر است از یک تخفیف مناسب مثل تخفیف ۱۰ الی ۱۵ درصدی برای فروش محصولات استفاده کنید. همچنین میتوانید همراه محصول، به مشتریان قدیمی اشانتیون یا کوپن هدیه دهید.
- کمپین های شخصی
هیچ چیز به اندازه کمپینهای شخصی برای مشتریان ارزشمند نیست. همانطور که میدانید، هر کسب و کار سبک و سلیقه خاصی برای خرید محصول و خدمات دارد. بنابراین، میتوان با راه اندازی کمپین شخصی تاثیر ویژهای بر مشتریان داشت. کمپینهای شخصی صرفا برای افراد خاص طراحی میشوند. این کمپینها متناسب با علاقه و تمایل مشتریان طراحی شده و در اغلب موارد بازدهی بیشتری دارند. برای راه اندازی کمپین شخصی، ابتدا باید ببینید مشتریان بالقوه یا مشتریان قدیمی هنوز هم به محصولات و خدمات شما علاقه دارند یا خیر.
- ارسال اطلاعیه های مهم
از دیگر روشهای ارتباط مجدد با مشتریان، ارسال اطلاعیههای مهم است. در برخی موارد، ممکن است مشتریان محل قبلی فعالیت شما را گم کرده باشند. در این حالت امکان دسترسی مشتریان قدیمی به کسب و کار وجود نخواهد داشت. بهترین راه حل برای ارتباط مجدد با این دسته از مشتریان این است که اطلاعیههای مهم مثل محل جدید فعالیت کسب و کار یا شماره تلفن جدید را در قالب پیامک برای این دسته از مشتریان ارسال کنید.
انتقال اخبار و اطلاعیههای مهم به مشتریان، نشان میدهد که شما همواره به فکر آنها هستید و سعی دارید از طریق روشهای مختلف مشتریان هدف خود را باخبر سازید. همین موضوع ممکن است در ادامه باعث تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار شود.
این روش بازدهی و اثرگذاری بیشتری دارد. پیشنهاد میکنیم برای تداوم ارتباط و تعامل بهتر با مشتریان، یک مجله خبری طراحی کنید. این مجله خبر شامل تمامی اطلاعات مربوط حوزه به کسب و کار شما است. به عنوان مثال، اگر در زمینه پوشاک و لباس فعالیت میکنید، بهتر است اطلاعاتی درباره مد، فشن، سبک لباس پوشیدن، تخفیفات دورهای، برگزاری مراسمها و غیره برای مشتریان بفرستید.
- تبریک و پیام موفقیت
مشتریان قدیمی مانند ضربان قلب یک کسب و کار هستند. ارتباط با این مشتریان باعث رشد و موفقیت کسب و کار میشود. بنابراین، از هیچ تلاشی برای تشکر و قدردانی از مشتریان دریغ نکنید. پیامی برای مشتریان بفرستید و از آنها بابت اینکه در گذشته شما را انتخاب کردهاند تشکر کنید. همچنین از مشتریان حمایت و قدردانی کرده و برای سال آینده آنها آرزوی موفقیت داشته باشید. اگر اطلاعات مشتریان را ثبت کردهاید، پیام تبریک روز تولد برای آنها بفرستید. این مسائل کوچک، تاثیر بسیار شگرفی بر مشتریان دارند.