حتما تا به حال کسانی را دیده اید که با وجود هزینه های بالا در فضای اینستاگرام نتوانسته اندمخاطب مطلوب خود را جذب کنند.بسیاری از افراد به دنبال این هستند که خیلی زود، پیجشان را تبلیغ کنند. تصورشان هم این است که تبلیغات، فقط بودجه و پول میخواهد. با همین تصور هزینه زیادی را (با این فرض که هر چه گران تر باشد بهتر است!)، صرف می کنند؛ اما نتیجه خاصی نمی گیرند. خوشحالیم که شما هم قبل از اینکه این اشتباه را کنید، این مقاله را پیدا کردید.
آیا تبلیغ در اینستاگرام برای کسب و کار من مفید است؟
اینستاگرام تبدیل به فضایی شده، که همه جور آدمی با هر سن و سالی در آن حضور دارد. افراد مختلفی با سلیقه و علاقهمندیهای متفاوت در اینستاگرام فعالیت میکنند که میتوانند عضوی از جامعه هدف شما باشند. پس مهم نیست که چه کسب و کاری دارید، در هر حوزهای فعالیت میکنید، چون بدون شک چندین نفر در اینستاگرام هستند که میتوانند از خدمات شما استفاده کنند.
برای تبلیغ صفحه خود در اینستاگرام باید ابتدا شرایط تبلیغ پیج را فراهم کنید و اصطلاخت بیگدار به آب نزنید. ابتدا به شما فراهم آوردن این شرایط را آموزش می دهیم و قدم به قدم تا مراحل بالاتر شما را همراهی میکنیم.
پینشهاد ما به شما:چگونه هزینه تبلیغات را کاهش دهیم؟
پروفایل شما آماده تبلیغ است؟
پروفایل شما مغازه و دکان شماست. آیا برای مغازه نصفهونیمه که هنوز در حال احداث است، مراسم افتتاحیه برگزار میکنید؟ قطعا نه. پس برای بالا بردن کرکره پیج و جذب مخاطب، ابتدا لازم است پیجتان را آب و جارو کنید. در ادامه به مواردی میپردازیم که برای آمادهسازی پیج برای تبلیغات اینستاگرام لازم است انجام دهید:
نوشتن بیوی جذاب
برای تاثیرگذاری روی مخاطب در نگاه اول، فقط ۱۵۰ کاراکتر در اختیار دارید! پس لازم است از آن نهایت استفاده را بکنید. بیو پیج شما باید شخصیت برندتان را منتقل کند و در واقع مردم را برای فالو کردن پیجتان قانع سازد. اینها موضوعات گستردهای هستند که لازم است در یک فضای محدود بیان شوند؛ اما خوشبختانه بخشهای مختلفی در بیو برای معرفی پیج به مخاطب وجود دارد:
- نام پیج: بهتر است به همراه نام برند، اسم محصولاتتان را هم در این قسمت ذکر کنید. برای نمونه اگر روسری میفروشید و نام برندتان «رنگی رنگی» است، در این قسمت بهجای نوشتن اسم خاص «رنگی رنگی»، از عبارت «روسری فروشی رنگی رنگی» استفاده کنید. این کار باعث میشود تا در سرچ اینستاگرام نیز دیده شوید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.
- راههای ارتباطی: برای آنکه اعتبار خود را به مخاطب نشان دهید و اعتماد آنها را جلب کنید، لینک وبسایت، آدرس و شماره تلفن خود را در بیو قرار دهید.
- کال تو اکشن (call to action): در این قسمت مخاطبان را به انجام یک کار مشخص دعوت کنید. مثلا آنها را به وبسایتتان هدایت کنید یا بخواهید تا از پستهای شما دیدن کنند. البته لازم است این درخواست خلاقانه باشد تا مخاطب را به اقدام کردن ترغیب کند.
عکس پروفایل مناسب
اکثر برندها از لوگوی خود برای عکس پروفایل استفاده میکنند. این کار به افزایش اعتبار شما کمک کرده و به مخاطبان این امکان را میدهد که در یک نگاه متوجه شوند موضوع پیج شما چیست. اگر لوگو ندارید اصلا نگران نباشید. میتوانید از یک عکس باکیفیت و مرتبط با موضوع پیج و کسبوکارتان استفاده کنید. مثلا اگر در زمینه طراحی چهره و کاریکاتور فعالیت میکنید، یکی از آثار مطرح خود را به عنوان عکس پروفایل قرار دهید.
داشتن تعداد حداقلی فالوور واقعی و پست باکیفیت
هیچکس از یک مغازه خالی خرید نمیکند. پس قبل از اجرای تبلیغات اینستاگرامی، لازم است تعداد قابل قبولی پست جذاب و باکیفیت داشته باشید تا مخاطبان جدید بدانند در پیج شما دنبال چه موضوعاتی باشند. پیشنهاد میشود از عکسهایی واضح و چشمنواز استفاده کنید، مخاطب را با موضوع پست درگیر کنید (برای مثال از آنها سوال بپرسید)، انواع قالبهای محتوایی مانند عکس و ویدیو را امتحان کنید، از استوری اینستاگرام غافل نشوید، کپشنهای خلاصه اما پرمحتوا بنویسید و درباره موضوعات جذاب و موردنیاز مخاطب صحبت کنید.
همچنین در ابتدای کار از آشنایان و دوستان خود بخواهید تا پیج شما را حمایت کنند و آن را فالو کنند؛ زیرا افراد پیجی را که هیچ فالووری ندارد، برای دنبالکردن انتخاب نمیکنند. البته برای جمعآوری تعداد حداقلی فالوور، اصلا به سمت خرید فالوور فیک نروید و از همان ابتدا سعی کنید پیجتان را با روشهای اصولی ارتقا دهید.
یک بنر تبلیغاتی چه فرقی با یک پست معمولی در اینستاگرام دارد؟
بنر تبلیغاتی همان عکس یا ویدئو است که در اینستاگرام منتشر میشود اما با پست معمولی اینستاگرام تفاوت دارد. بنر تبلیغاتی نباید معمولی باشد چون برای تبلیغ در صفحات پر بازدید و صفحات اینفلوئنسرها قرار داده میشود. پس باید چیزی باشد که به چشم بیاید. بنر تبلیغاتی اینستاگرام باید دو ویژگی مهم داشته باشد:
1. هدفمند باشد
هدفمندی یعنی چه؟ یعنی اینکه بدانید دقیقا برای چه چیزی و چه کسی تبلیغ میکنید. برای تبلیغات در اینستاگرام باید کاملا هدفمند فکر کرد و تصمیم گرفت. در غیر این صورت تبلیغات در اینستاگرام بیهوده است و تنها پول خود را دور ریختهاید. پس قبل از اقدام به تبلیغ بنشینید با خودتان فکر کنید و به سوالات زیر پاسخ دقیق بدهید:
- مخاطبان تبلیغ شما خانم هستند یا آقا هستند؟ مشخص کنید که چه کسانی قرار است تبلیغات شما را ببینند. اگر محصول شما یک ریش تراش است پس مخاطب تبلیغ شما بیشتر آقایان هستند. اما تبلیغات رژ لب بیشتر مربوط به خانم ها است. برای تبلیغات در اینستاگرام جنسیت مخاطبان خود را در نظر بگیرید و سعی کنید تبلیغات خود را مناسب مخاطبانتان بسازید. مثلا ممکن است قرار دادن یک ریش تراش کنار یک سبد گل تبلیغات جذابی نباشد اما چیدن لوسیون زنانه کنار همان سبد گل یک تبلیغ عالی بشود.
- مخاطبان تبلیغ شما چند سال دارند؟ آیا محصولی که برای آن در اینستاگرام تبلیغ میکنید مربوط به سن خاصی است؟ مثلا اگر صفحه شما مربوط به لباس های اسپرت دخترانه است، مخاطبان شما دخترهای نوجوان و جوان هستند و باید روحیات آنها را برای تبلیغات در اینستاگرام در نظر بگیرید. این دخترها شاد و پرانرژی هستند پس میتوانید برای بنر تبلیغاتی خود رنگ های تند و شاد را به کار ببرید و یا در کپشن از ادبیات رایج آنها استفاده کنید.
- آنها اهل کجا هستند؟ کسب و کار شما چه مدلی است؟ آیا یک فروشگاه ثابت در شهر اصفهان دارید؟ ممکن است که اصلا کسب و کار شما اینترنتی باشد و به تمام نقاط ایران ارسال داشته باشید. آیا محل زندگی آنها در فروش شما تاثیر دارد؟ پس روی آن مانور بدهید. مثلا اگر یک فروشگاه در شهر اصفهان دارید و میخواهید آدمها به آنجا بیایند، پس مخاطب شما اصفهانی ها هستند و پست تبلیغاتی شما باید این نکته را به مخاطب نشان بدهد.
- آنها به چه چیزی علاقه مند هستند؟ در نظر گرفتن علایق مخاطب، کلید موفقیت تبلیغات در اینستاگرام است. حتی ممکن است کسانی وجود داشته باشند که به کالای شما نیاز نداشته باشند، اما وقتی تبلیغ جذاب شما را میبینند، باعث میشود که به صفحه شما سر بزنند.
2.تعامل کند
دومین ویژگی یک بنر برای تبلیغات در اینستاگرام، تعاملی بودن آن است. تعاملی بودن یعنی اینکه با مخاطب حرف بزند و با او ارتباط برقرار کند. این دیگر مهارت شماست که چطور کاری کنید که تبلیغات شما یک تبلیغ خشک و خالی نباشد و آدمها به آن توجه کنند. برای اینکه تبلیغات شما دیده شود و آدمها از آن خوششان بیاید راههای زیادی وجود دارد اما من مفیدترین و ساده ترین آنها را به شما میگویم و به شما اطمینان میدهم با استفاده از آنها میتوانید یک تبلیغ خیلی خفن و پولساز برای اینستاگرامتان بسازید.