مهمترین و اصلیترین استراتژی بازاریابی سال ۲۰۲۳
در امر بازاریابی و تبلیغات، باید این حقیقت را همواره در نظر داشت که امروزه موثرترین و پربازدهترین روشهای تبلیغاتی، حضور مستمر و موثر در شبکههای اجتماعی است. بازاریابی دیجیتال و تبلیغات در فضاهای مجازی، مهمترین بخش از استراتژیهای بازریابی و تبلیغات برندها را به خود اختصاص داده است و این نقش، هرسال پررنگتر و جدیتر از قبل میشود.با توجه به آنچه گفته شد، باید بدنبال بهترین استراتژی بازاریابی سال ۲۰۲۳ دربین استراتژیهای تبلیغاتی مجازی و دیجیتالی بود. این روشها را میتوان با بررسی آمار تبلیغات در سال ۲۰۲۲ به راحتی پیدا کرد. بهطور قطع، روشهای درحال رشد و با قابلیت تغییرات خلاقانه، نسخههای بهتر و مناسبتری محسوب میشوند. همچنین استفاده از ابزار و تجیزات بهروز جهت تسهیل در امر تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ، امری ضروری و لازم است. تجهیزاتی مانند تلفن ابری میتواند بسیاری از مراحل تبلیغات مدرن را سادهتر کرده و روند کار را تسریع بخشد.با فناوری های جدید و انتظارات مشتریان، سال ۲۰۲۳ سال جالبی در بازاریابی خواهد بود. در زیر ۱۳ روش استراتژی بازاریابی سال ۲۰۲۳ وجود دارد که باعث برتری شما در رقابت می شود.
هوش مصنوعی برای گرایش بهتر
طبق مطالعه اخیر، سه چهارم بازاریابان از داده های رفتاری برای هدف گذاری تبلیغات آنلاین استفاده نمی کنند. فناوری جدید در تلاش است تا این دادهها را برای کسبوکارهای کوچک در دسترستر و مقرون به صرفهتر کند.
هوش مصنوعی در چند سال آینده در بسیاری از صنایع تاثیر زیادی خواهد گذاشت. متخصصان بازاریابی اکنون از روشهای هوش مصنوعی مانند مدلهای داده، الگوریتمها و یادگیری ماشینی برای درک بهتر مخاطبان هدف خود استفاده میکنند. این داده ها می تواند به بازاریابان کمک کند تا هزینه ها را بهینه کنند، محتوا را سفارشی کنند و هدف قرار دهند و تجربه مشتری خود را شخصی کنند.
بازاریابان در حال حاضر از مزایای فناوری هوش مصنوعی بهره می برند، مانند:
- تبلیغات هوشمندتر و هدفمندتر
- روندهای دقیق و پیش بینی ها
- درک بهتر رفتار خریدار
- افزایش حفظ مشتری و وفاداری
- قابلیت های سلف سرویس پیشرفته
- هویت برند خود را وارد بازاریابی خود کنید
تاکید بر مسئولیت اجتماعی و شهرت
امروزه مصرف کنندگان برندهایی را که مسئولیت اجتماعی را از طریق ایجاد تعادل در ابتکارات پولساز خود با شیوه های سودمند اجتماعی انجام می دهند، در اولویت قرار می دهند.
بر اساس یک مطالعه، بیش از نیمی از مصرف کنندگان اکنون ارزش ها را در انتخاب خرید خود لحاظ می کنند. علاوه بر این، ۶۶ درصد از مصرفکنندگان مایلند برای کالاهایی از برندهایی که تعهد اجتماعی را نشان میدهند، هزینه بیشتری بپردازند.
متخصصان بازاریابی تاکید کردهاند که تلاشهای مسئولیت اجتماعی را در کمپینهای بازاریابی خود برای جذب مشتریانی که میخواهند با خرید خود تغییر مثبتی ایجاد کنند، برجسته کنند. مثالها عبارتند از:
- ترویج بسته بندی قابل بازیافت
- تبلیغاتی که آگاهی را نسبت به مسائل اجتماعی گسترش می دهد
- هدایت بخشی از سود به امور خیریه
- اجرای کمپین های یک به یک برای اهدای محصولات به نیازمندان
- داشتن خدمات یا فعالیت های اجتماعی تحت حمایت شرکت
- ترویج تجارت منصفانه
- حمایت از عدالت اجتماعی
مشکل مشتریان تان چیست؟
آدم ها در طول زندگی دائما دنبال حل مشکلات شان هستند. فرقی هم ندارد این مشکل به بزرگی بحران زیست محیطی باشد یا خرید یک نوشیدنی خوشمزه؛ در هر صورت وظیفه برندها حل مشکلات مردم است. اگر شما اطلاع دقیقی درباره مشکلات مشتریان تان ندارید، تا همینجای کار هم کلی از بقیه رقبا عقب افتاده اید. یادتان نرود مشتریان عاشق برندهایی هستند که جوابی دقیق برای مشکلات شان دارند. وگرنه اصلا چه دلیلی دارد از برندی که اصلا در باغ نیست، خرید کنند؟
کارآفرینان باهوش احتمالا همین اول کاری به ما اعتراض می کنند که مگر می شود یک برند هیچ ایده ای درباره مشکلات مشتریان نداشته باشد؟ قبول دارم این سناریو خیلی عجیب به نظر می رسد، اما یادتان نرود مشکلات مشتریان در طول زمان حسابی زیر و رو می شود. بنابراین نیازی که پنج سال پیش همه مردم در بازار داشتند، شاید حالا جزوی از کتاب های تاریخ باشد!
ارزیابی دوباره از مشکلات مردم در دنیای کسب و کار همیشه کار برندها را دقیق تر می کند. اگر بخواهیم از یک مثال دم دستی استفاده کنیم، باید به وضعیت خلبانی اشاره کرد که هرچند سال یک بار برای آشنایی با مدل های جدید ایرباس در دوره های آموزشی شرکت می کند. شاید بدون این دوره ها هم خلبان قصه ما بی رقیب باشد، اما گاهی اوقات نکات کوچک طوری به آدم کمک می کند که نگو و نپرس.
یکی از افسانه های تاریخ مصرف گذشته ای که خیلی از بازاریاب ها درباره رفع نیاز مشتریان در سر دارند، نیاز به تولید کالایی مشخص در این فرآیند است. شما حتی با یک ویدئوی آموزشی در یوتیوب نیز می توانید نیاز مشتریان تان را رفع کنید. کافی است به جای بهانهجویی دنبال کمک به آنها به هر صورت باشید. آن وقت کلی راه تازه جلوی پای تان سبز خواهد شد.
چه چیزی محتوای شما را منحصر به فرد می کند؟
اجازه دهید با هم روراست باشیم، شما تنها برندی نیستید که در بازار مشغول تولید محتواو بازاریابی است. ده ها برند دیگر نیز در بازار هستند که اتفاقا یک سر و گردن نیز از شما بالاتر ایستاده اند. با این حساب اگر از همان دست فرمان سال قبل برای تولید محتوا استفاده کنید، احتمالا حتی یک نفر هم به جمع مشتریان تان اضافه نمی شود. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا دوست ندارم محتوای تکراری یک برند را برای سال های متمادی تحمل کنم. آن هم وقتی یک عالمه برند سختکوش برای کسب موقعیت بهتر در تلاش هستند. فکر می کنم کم کم متوجه شده اید که باید برای سال جدید دنبال مزایای جدیدی در دنیای مارکتینگ باشید، مگر نه؟
فرمول ما در روزنامه فرصت امروز قرار دادن خودتان به جای مشتریان یا کاربران شبکه های اجتماعی است. در این سناریو باید از خودتان بپرسید چرا مردم باید از کمچین بازاریابی تان استقبال کنند؟ شاید این سوال خیلی ساده به نظر برسد اما جواب دادن به آن خیلی هم راحت نخواهد بود. در دنیایی که کلی غول تجاری بزرگ بر روی بازارهای مختلف سایه انداخته اند، ارائه یک محتوای درجه یک کار راحتی نخواهد بود. البته مگر اینکه یک چوب جادو از دنیای هری پاتر داشته باشید!
از آنجایی که خیلی از بازاریاب ها خودشان جوابی برای مزایای محتوای برندشان ندارند، بهترین گزینه استفاده از کمک دیگران است. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که تعدادی مشتری وفادار داشته باشید، باید از آنها برای داوری درباره شرایط برندتان کمک بگیرید. اینطوری به راحتی آب خوردن از فرصت های بازاریابی پیش روی تان استفاده کرده و دیگر لازم نیست نگران شرایط تان باشید.
اگر نظر ما را بخواهید، مزایای محتوای بازاریابی شما دست کم باید دو سه مورد باشد. اینطوری دامنه گسترده تری از مشتریان را با شیوه های بازاریابی تان تحت تاثیر قرار می دهید. بنابراین اگر در مرحله پرس و جو از دیگران فقط به یک مزیت نصفه و نیمه برخوردید، باید در اسرع وقت دست به کار شده و استراتژی تان را براساس مزایای متنوع تر آپدیت کنید.