استراتژی بازاریابی سال ۲۰۲۳، سال ۲۰۲۳ قرار است سال جالبی در بازاریابی باشد. از تبلیغات در روزنامه گرفته تا تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، روش های مختلف بازاریابی می آیند و می روند زیرا برند ها یاد می گیرند از فناوری جدید استفاده کنند. در این چشم انداز همیشه در حال تحول، برندها نمیتوانند فقط به بهترین شیوههای بازاریابی آزموده شده و واقعی خود تکیه کنند. ارزشها و ترجیحات مصرفکننده تغییر کرده است و تاکتیکهای بازاریابی مؤثر نیز به دنبال آن هستند.
یکی از عناصر مهم در کسبوکارها، استراتژی بازاریابی است و از اصول مهم در استراتژی بازاریابی موفق، بهروز بودن و هم سو با آخرین جریانات است. تبلیغات باید متناسب با رشد کسبوکارها پیش رود و بهتناسب ورود تکنولوژی به انواع مشاغل اجرا شود تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و به مخاطب این باور را القا کند که برند مد نظر از استانداردهای روز دنیا بهرهمند است.
در همین راستا مدیران تبلیغات باید هرساله اطلاعات و آگاهیهای کافی را از جدیدترین روشهای تبلیغاتی رایج در جهان کسب کرده و در کار خود مورد استفاده قرار دهند. در ادامه تعدادی از موثرترین استراتژی بازاریابی سال ۲۰۲۳ را در اختیار شما قرار خواهیم داد. روشهایی که میتوانند با کمی خلاقیت به بهترین روشهای تبلیغات در سال ۲۰۲۳ برای شما تبدیل شوند.
تولید محتوا توسط کاربران
این روش از بهترین روشهای تبلیغات در سال ۲۰۲۲ است و شاید بتوان آن را موثرترین و کارآمدترین روش تبلیغات دانست. محتوایی که توسط کاربر محصول ساخته و منتشر شود، قطعا نسبت به محتواهای ساختهشده توسط سازنده محصول و گروه تبلیغاتی آن، تاثیری چند برابر خواهد داشت. باید از کاربران خواست تا عضوی از کمپینهای تبلیغاتی برند شوند. این دعوت میتواند به اشکال مختلف صورت گرید. دعوت به ثبت نظر در صفحات مجازی برند و سایت آن، یا بیان تجربه خود درمورد استفاده از محصولات برند و انتشار آن در صفحات شخصی برای مخاطبانشان، نوعی از تولید محتوا توسط کاربر محسوب میشود. میتوان با محتواهای ساختهشده توسط کاربران، کمپینهای تبلیغاتی ترتیب داد و جوایزی ارزنده را برای بهترین و پربازدیدترین محتوا درنظر گرفت. این محتواها وقتی از سوی کاربران و مشتریهای وفادار و ثابت ساخته شوند، موثرتر نیز خواهند بود، چرا که میتوانند تجریبات متعددی از محصولات برند را به کاربران جدید منتقل کنند.
اینفلوئنسرها و تبلیغات شفاهی
بررسی آمار تبلیغات در سال ۲۰۲۲ نشان میدهد که اینفلوئنسرها، به عنوان افرادی تاثیرگذار در جوامع مختلف و اشخاصی که مردم آنها را میشناسند و به آنها باور دارند، یکی از اصلیترین بازیگران روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی محسوب میشوند. در بهترین روشهای تبلیغات در سال ۲۰۲۳ حضور اینفلوينسرها میتواند پررنگتر از قبل باشد اما شاید روشها و شیوههای معرفی محصول توسط آنها را بتوان خلاقانهتر و متفاوتتر از روشهای مرسوم تبلیغات در سال ۲۰۲۲ ارائه نمود. باید تبلیغات اینفلوئنسر در راستای شخصیت و هویت برند، شعار اصلی آن و افزایش آگاهی از محصولات برند و وجه تمایز آنها صورت گیرد. برقراری ارتباط مستقیم و شفاهی بین برند و مخاطب، مسیر دستیابی به مخاطبان هدف را سادهتر کرده و در آنها ایجاد اعتماد و اطمینان میکند.
دقت به مفاهیم مدرن در بازاریابی
برای دریافتن و پیدا کردن بهترین روشهای تبلیغات در سال ۲۰۲۳ باید به برخی از مفاهیم عمیق و ثابتشده در علوم و فنون بازاریابی بیشتر توجه کرد. مفاهیمی که، با توجه به نتایج بررسیهای انجامشده در آمار تبلیغات در سال ۲۰۲۲ ، توانستهاند با تغییر عالم بازاریابی، بهروز شده و از گذشته تا امروز فضای لازم برای ایدهپردازی کارشناسان تبلیغات را فراهم کنند. مفاهیمی مانند قیف فروش که مسیر مشتری و سفرش را ابتدای آشنایی تا پایان خرید دنبال میکند تا بتواند در بزنگاههای مناسب، از مخاطبان بالقوه مشتریان بالفعل بسازد. قیف فروش خود از مجموعه استراتژیهای متعدد و کارآمدی مانند ریتیشن مارکتینگ تشکیل میشود. ریتنشن مارکتینگ که درواقع به معنای بازاریابی جذب و حفظ مشتری، در راستای نگهداری مشتری و با رویکرد ایجاد تکرار خرید از سوی مشتری است، درسالهای اخیر با تغییر شیوههای موثر بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ یکی از مباحث جذاب و پرکاربرد بازاریابی محسوب میشود.
تولید محتوا توسط کاربران
این روش از بهترین روشهای تبلیغات در سال ۲۰۲۲ است و شاید بتوان آن را موثرترین و کارآمدترین روش تبلیغات دانست. محتوایی که توسط کاربر محصول ساخته و منتشر شود، قطعا نسبت به محتواهای ساختهشده توسط سازنده محصول و گروه تبلیغاتی آن، تاثیری چند برابر خواهد داشت. باید از کاربران خواست تا عضوی از کمپینهای تبلیغاتی برند شوند. این دعوت میتواند به اشکال مختلف صورت گرید. دعوت به ثبت نظر در صفحات مجازی برند و سایت آن، یا بیان تجربه خود درمورد استفاده از محصولات برند و انتشار آن در صفحات شخصی برای مخاطبانشان، نوعی از تولید محتوا توسط کاربر محسوب میشود. میتوان با محتواهای ساختهشده توسط کاربران، کمپینهای تبلیغاتی ترتیب داد و جوایزی ارزنده را برای بهترین و پربازدیدترین محتوا درنظر گرفت. این محتواها وقتی از سوی کاربران و مشتریهای وفادار و ثابت ساخته شوند، موثرتر نیز خواهند بود، چرا که میتوانند تجریبات متعددی از محصولات برند را به کاربران جدید منتقل کنند.
تولید محتوای ویدیویی بهروز و مدرن
بررسی تبلیغات در سال ۲۰۲۲ نشان میدهد که تولید محتوای تبلیغاتی، ساختار و شاکله بازاریابی برند است. این روزها، محتواهای ویدئویی حاوی معرفی برند، بسیار رایج و متداول شده. محتواهایی که در شبکههای مجازی پخش میشوند، درصورت داشتن استانداردهای لازم به یک ویدئوی پرمخاطب و پربازدید (وایرال) تبدیل خواهند شد. نکته مهم درمورد محتوای ویدئویی، داشتن داستان، ماجرا و قصهای است که بیانگر شعار اصلی برند باشد. ویدیو باید باکیفیت، جذاب و متناسب با سلیقه عمومی در زمان خود ساخته شود. این محتوا باید باورپذیر و صادقانه بهنظر برسد و انگیزه خرید را در مخاطب ایجاد کند. محتوای ویدیویی در شبکههای مجازی به چند شکل منتشر میشود که عبارتند از:
- لایوهای اینستاگرامی
- ویدیوهای تبلیغاتی یوتوب
- ریلزهای تیکتاکی
- ویدیوهای تبلیغاتی که در تمامی شبکههای اجتماعی قابل انتشارند
دقت کنید که اگر ویدیویی با یک گروه کارشناس و بازیگر طراحی و ساخته میشود، باید زمان آن کوتاه باشد. ویدیوهای طولانی بهدلایل متعدد، بازخورد کمتری پیدا میکنند. لایوهای اینستاگرامی از رویدادهای برند، مراحل ساخت و توضیع محصول، معرفی محصول توسط کارشناسان و … نیز میتواند در جلب اعتماد مخاطب بسیار موثر باشد. ریلزهای تیکتاکی از نحوه استفاده از محصول و کیفیت عملکرد آن نیز معمولا بازخورد خوبی دارند. همچنین اگر ویدیو برای یوتوب آماده میشود بهتر است ورود و شروع چنان جذاب و گیرایی داشته باشد که مخاطب را به تماشای آن تا انتها و شناخت محصول و برندی که تبلیغ میشود دعوت کند.
بازاریابی چابک
همانطور که از نام آن پیداست، بازاریابی چابک رویکردی است که از متدولوژی چابک الهام گرفته شده است. این روشی است که به جای یک پروژه بزرگ شامل تکرارهای سریع است.
بازاریابی چابک بر همکاری در زمان واقعی (بر روی سیلوها و سلسله مراتب) تاکید دارد و به گونه ای طراحی شده است که بازاریابان بتوانند راحت تر به تغییرات پاسخ دهند.
مزایای بازاریابی چابک عبارتند از:
- انعطاف پذیری برای انطباق با تغییر به دلیل برنامه ریزی تکراری
- توانایی ارائه ارزش زود هنگام و اغلب با گروه بندی افراد در تیم های کوچک چند کاره که می توانند پروژه ها را به طور مستقل به پایان برسانند.
- تمرکز بیشتر بر ارزش مشتری و نتایج کسب و کار به جای فعالیت و خروجی
- تصمیمات مبتنی بر داده بیشتر به لطف تأکید بر آزمایش
- شفافیت و همکاری بهتر از طریق گردش کار تجسمی و نقاط تماس مکرر