با شناخت راهها تبلیغات در فضای مجازی میتوانید نقطه شروع تبلیغات خود را بیابید و با برنامهریزی هدفمند به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید. در ادامه برخی از مهمترین انواع تبلیغات آنلاین را برای شما آوردهایم:
۱. تبلیغات در شبکههای اجتماعی
همهی تبلیغات آنلاین نیازی به هزینه ندارند. مردم میتوانند کسبوکار شما را بهصورت ارگانیک از طریق تبلیغات در شبکههای اجتماعی پیدا کنند. با ایجاد یک اکانت بیزینسی در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام یا حتی Tik Tok میتوانید مطابق با علاقه مردم محتوای جذابی را تولید کنید.
- روش ارگانیک
شما با تولید محتوای مناسب و مفید در این شبکهها میتوانید افراد زیادی را تشویق کنید که صفحه شما را دنبال کنند. در بین محتوایی که تولید میکنید محصولات و خدمات خود را نیز معرفی کنید. این نوع محتوا ممکن است شامل یک توییت یا پست تبلیغاتی، تبلیغ محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) یا حتی یک کمپین کامل باشد که در چندین شبکه اجتماعی منتشر میشود.
- روش تبلیغات بازدیدی یا تعرفهای
تبلیغات در شبکههای اجتماعی در جایی که مخاطبان بیشتری حضور دارد نتیجهی فوقالعادهای به همراه خواهد داشت.
۲. تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی یا (PPC (pay per click به تبلیغاتی گفته میشود که به ازای هر کلیک باید مبلغی پرداخت کنید. این نوع تبلیغات بازدهی بالایی دارند و شامل انواع مختلفی است که در ادامه به آنها میپردازیم:
- تبلیغات در گوگل
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) که بخشی از آن به تبلیغات گوگل مربوط میشود برای افزایش دیده شدن وبسایت شما در صفحات نتایج گوگل (SERP) با پرداخت هزینه انجام میگیرد. گوگل ادز پلتفرمی است که بر بستر آن میتوانید با انتخاب کلمات کلیدی مناسب که میخواهید با آنها شناخته شوید و پرداخت هزینه، تبلیغات خود را راهاندازی کنید. البته این روش ممکن است برای شما به دلیل تحریمها کار آسانی نباشد و باید با آژانسهای واسطه همکاری کنید.
- تبلیغات بنری
بنرهای تبلیغاتی این روزها در گوشه و کنار سایتهایی که به آنها وارد میشوید، زیاد به چشم میخورند. شما در سایتهای پربازدیدی مثل طرفداری و فارس این نوع تبلیغ را انجام میدهید تا مخاطبان آن سایت را به سمت کسبوکار خود بکشانید.
تبلیغات بنری به دلیل اینکه زیاد در سایتها استفاده میشوند و جنبهی تبلیغاتی بودن آنها برای کاربر بسیار واضح است، ممکن است افراد کمی روی آنها کلیک کنند؛ اما با این حال با بهینه کردن این نوع تبلیغات و همراهی یک تیم باتجربه و حرفهای میتوانید بازدهی خیلی خوبی از این تبلیغات داشته باشید. هزینه تبلیغات بنری به طور معمول به صورت کلیکی (PPC) یا به ازای هر نمایش (CPM) است.
- تبلیغات همسان
تفاوتی که تبلیغات همسان با بنری دارد این است که در انتهای مطالب یک سایت و بهصورت مطالب مرتبط (مطالب پیشنهادی) به کاربر نمایش داده میشود و ایجاد مزاحمت نمیکند.
عموماً چون شبیه مطالب سایت میزبان هستند کمتر شبیه تبلیغات به نظر میرسند و نرخ تبدیل و کلیک بالاتری دارند.
- تبلیغات ریتارگتینگ محصول
تبلیغات ریتارگتینگ محصول به افرادی که قبلاً از سایت شما دیدن کردهاند و مشتری بالقوه هستند، نمایش داده میشود. به دلیل اینکه فروش محصولات به کسانی که از قبل با شما آشنایی دارند راحتتر است؛ بنابراین این تبلیغات میتواند مشتریان شما را بارها به سایت شما برگرداند.
پیشنهاد ما به شما:تأثیر طراحی گرافیکی در تبلیغات
۳. رپورتاژ آگهی
رپورتاژها که گاهی از آن بهعنوان آگهی تبلیغاتی یا محتوای حمایتشده یاد میشود، روش تبلیغاتی بسیار هوشمندانهای است. شما مطالبی را با هدف معرفی برند خود در سایتهایی که با مطلب شما همخوانی دارند و پربازدید هم هستند منتشر میکنید. با این کار ترافیک سایت خود را افزایش داده و مخاطبان بیشتری را از سایت میزبان به سمت سایت خود هدایت میکنید.
۴. بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)
بازاریابی ایمیلی باید بخشی جداییناپذیر از ارتباطات آنلاین شما باشد؛ زیرا راهی مهم برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی شما است. فهرست ایمیلی از کاربرانی که مشتاق استفاده از محصولات یا خدمات شما هستند ایجاد کنید. مثلاً وقتی که در وبسایت شما عضو میشوند یا از فروشگاه آنلاین شما خرید میکنند از آنها بخواهید آدرس ایمیلشان را در اختیارتان قرار دهند.
با این کار میتوانید تبلیغات مؤثری را از طریق ایمیل انجام دهید. مثلاً محصولات جدید خود را یا بهروزرسانی خدماتتان را برایشان ایمیل کنید و آنها را باخبرسازید و برای خرید ترغیب کنید. فقط توجه کنید با زیادهروی در این کار، کاربران از شما خسته و بیزار میشوند و دیگر تمایلی به باز کردن ایمیل شما ندارند.
۵. تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
در روش تبلیغات پوش نوتیفیکیشن شما میتوانید برای کاربران سایتهای دیگر تبلیغات خود را به صورت پوش نوتیفیکیشن بفرستید. پوش نوتیفیکیشن پیامی شبیه اس ام اس است که در مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستمعامل ارسال میشود و کاربران را به عملی ترغیب میکند یا از فرآیندی آگاهی میدهد.
۶. تبلیغات ویدیویی
به دلیل بازدهی بالای محتوای ویدیویی، تبلیغات به روش ویدیو مارکتینگ نیز میتواند تأثیر مستقیم و مؤثری را در ذهن مخاطب ایجاد کند؛ بنابراین میتوانید از پلتفرمهای نمایش ویدیو مثل یوتیوب و آپارات استفاده کنید و تبلیغات ویدیویی خود را به اشتراک گذارید.
۷. تبلیغات درون اپلیکیشنی
ازآنجایی که تعداد اپلیکیشنها هر روز رو به افزایش است، جای تعجب نیست که صاحبان اپلیکیشنها از برنامههای خود درآمدزایی میکنند و با پذیرفتن آگهی و درج آن بر روی اپلیکیشنهای خود این تبلیغات را انجام میدهند. تبلیغات درون اپلیکیشنی بسیار برای افزایش نصب اپها بر روی تلفنهای همراه مؤثر است.
۸. تبلیغات نصب اپلیکیشن
تبلیغات اپلیکیشنی که در بالا به آن پرداختیم برای تبلیغات از اپهای مختلف استفاده میکند؛ درصورتیکه در روش تبلیغات نصب اپلیکیشن، از تبلیغات در اپاستورهایی مثل گوگل پلی، بازار، مایکت و غیره استفاده میشود.