درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وبسایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکههای اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی موبایلی، برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برندسازی میباشد.
نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکتها چیست؟
بازاریابی سنتی معمولا به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام میشود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ میدهد. این بدان معناست که شرکتها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.
در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) آگاهی از برند حرف اول و آخر را میزند و یک اصل به شمار میآید. در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وبسایت دارند و داشتن وبسایت را از واجبات کسب و کار خود میدانند. حتی اگر وبسایت نداشته باشند، سعی میکنند تا در شبکههای اجتماعی یا دیگر کانالها حضور پررنگی داشته باشند. محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری میدانند.
اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکتها بگوییم، به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجستهتر کنید، باید در پروسه استخدام خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید و از ترفندها و علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.
با اینکه بازاریابی دیجیتال روشها و استراتژیهای بسیاری برای انجام پیش روی شما قرار داده است، اما با این حال میتوانید خلاقیت به خرج دهید و سراغ روشهای نوین و همچنین مواردی بروید که باقی کسب و کارها از آن نتیجه گرفتند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، میتوانید از ابزارهایی مانند داشبورد تجزیه و تحلیل برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپینهای خود استفاده کنید و بیشتر از آنچه میتوانید با یک محتوای تبلیغاتی سنتی – مانند بیلبورد یا تبلیغ چاپی به دست آورید، بهره ببرید.
بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی دیجیتالی اصولا به تمام امور انجام شده در فرایند بازاریابی گفته میشود که در بستر اینترنت و از مسیرهایی مانند شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل و … انجام میگیرد. این بسترها ارتباط کسب و کار را با افراد و مشتریان برقرار میکند. به عنوان مثال نرم افزار crm در مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از این مسیرهاست. میتوان گفت این مشتریان ممکن است مشتریان فعلی و یا احتمالی باشند. زمانی یک کسب و کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ موفق خواهد بود که فردی را به عنوان دیجیتال مارکتر انتخاب کرده باشد. این فرد باید تصویر کاملا واضحی از کسب و کار را ارائه دهد و با تعیین استراتژی، افراد را به صورت هدفمند به سمت کالا و خدمات خود بکشاند.
هدف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی
بازاریابی دیجیتالی نیز مانند هر استراتژی دیگری دارای هدف خاصی است. هدفی که این واژه دنبال میکند برای کسب و کارهای فعالی در نظر گرفته شده که تلاش برای حضور در دنیای اینترنت دارند. صاحبان مشاغل و دیجیتال مارکترهای هر سازمانی عموما نیازها و علایق مشتریان خود را هدف قرار میدهند. آنها را میشناسند و سعی در ارائه خدمت به شیوه کاملا صحیح و موثر میکنند. این موضوع عاملی بسیار تاثیرگذار در فروش کالا و خدمت همین کسب و کارها است. از طرفی دیگر نیز بازاریابی دیجیتالی با بکارگیری فناوریهایی که از آنها به عنوان فناوری تعاملی یاد میشود، سبب ایجاد رابطه مسالمتآمیز و فعال بین مشتریان و بیزینسها میشوند.
در نتیجه از اصلیترین اهداف دیجیتال مارکتینگ میتوان به افزایش فروش کالای سازمانها، افزایش سود، ترویج و تبلیغ محصولات و برآوردهسازی نیاز مشتری اشاره کرد. در اصل سازمانها با به کارگیری استراتژیهای صحیح و مختص بیزینس خود میتوانند ارتباط خود با مشتریان را از طریق بازاریابی اینترنتی اثربخش سازند. یعنی دقیقا همان کاری که شرکت پیام گستر با بکارگیری نرم افزار crm انجام میدهد.
ضرورت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- عملکرد نامحدود و در عین حال سرعت بالایی دارد.
- کاملا تعاملی است و به راحتی ردیابی میشود.
- امکان شخصیسازی برای عموم را داراد.
- سبب بهینه شدن هزینههای بازاریابی میشود. یعنی مقرون به صرفه و کم هزینه است.
- انعطافپذیری بالایی دارد.
- محصولات و خدمات را در مقیاس بزرگتری ارائه میدهد.
- سبب ایجاد شبکه ارتباطی بسیار صمیمی بین کسب و کارها و مخاطبان میشود.
- امکان گسترش کسب و کارها در چندین رسانه بطور همزمان را میدهد.
- اجازه شناسایی مشتریان بالقوه و بالفعل برند را به صاحب کسب و کار میدهد.
- به بینشها اجازه اندازهگیری میدهد.
- سبب جلب توجه کاربران میشود.
نرم افزار بازاریابی دیجیتالی چیست؟
برای بازاریابی دیجیتالی و یا دیجیتال مارکتینگ ابزارهایی وجود دارد. این ابزارها ممکن است شبکههای اجتماعی، ایمیل و یا هر اپلیکیشن دیگری باشد. چیزی که از آن به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ نام میبریم در اصل نوعی برنامه یا نرمافزار است. نرمافزارهایی که به بهبود عملکرد و کارایی امور تکراری کمک میکند. از معروفترین این ابزارها میتوان به برخی پلتفرمهای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و یا توئیتر و یا ابزارهایی مثل Google Analytics، نرم افزار CRM، Google AdWords، گوگل سرچ کنسول و صدها ابزار دیگر اشاره کرد. این ابزارها با درگیر کردن متخصصان دیجیتال مارکتینگ سبب مدیریت کسب و کارهای بزرگ و یا مدیریت استارت آپهای کوچک میشوند.