آیا میدانستید که تخمین زده میشود که نرخ رشد صنعت دیجیتال مارکتینگ در 10 سال آینده از نرخ رشد تمامی صنایع دیگر (رویهمرفته) بیشتر خواهد بود؟ اگر میخواهید جزو افرادی باشید که در سالهای آینده از ثمرههای رشد این صنعت میچشند و بهرهای میبرند، امسال بهترین زمان برای قدم گذاشتن در بازار کار دیجیتال مارکتینگ است. اگر روحیه خلاقی دارید، اهل ارتباط با دیگران هستید، ایده پردازی را دوست دارید و از تکنولوژی لذت میبرید، در این مطلب همراه ما باشید؛ زیرا شما آفریده شدهاید که یک «دیجیتال مارکتر» شوید! در این محتوا قصد داریم بازار کار دیجیتال مارکتینگ، درآمد دیجیتال مارکتینگ، زمینههای شغلی این حرفه، میزان تقاضای بازاریابی دیجیتال و آینده شغلی شما در این حوزه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا بر روی این نقاط مبهم و تاریک نور بتابانیم!
با کدام شغل پردرآمد دیجیتال مارکتینگ در سال 2023 پول پاور کنیم؟
شغلهایی که در اینجا نام برده میشوند، با توجه به تجربهای به دست آمدهاند که در سال 2022 کسب شده است. به عبارت بهتر از آنجا که این شغلها در سال 2022 از شغلهای پردرآمد دیجیتال مارکتینگ بودهاند، میتوانند در سال 2023 نیز زمینهساز کسب درآمدهای بالا باشند. سه رتبه نخست در این فهرست به شغلهای زیر تعلق میگیرد:
- مدیر بازاریابی دیجیتال
- بازاریاب شبکهها و رسانههای اجتماعی و متخصص بازاریابی از طریق ایمیل
- متخصص SEO و SEM
مدیر بازاریابی دیجیتال
مدیر بازاریابی دیجیتال شخصی است که وظیفه دارد گروهی از بازاریابها را مدیریت کند. این گروه از بازاریابان به طور جمعی برای رسیدن به یک هدف خاص تلاش میکنند. این اهداف معمولاً به صورت دورهای تعیین شده و دارای بازه زمانی خاصی هستند.
مدیر بازاریابی دیجیتال چه کاری انجام میدهد؟
به طور کلی مدیر بازاریابی دیجیتال وظیفه دارد اهداف بازاریابهای شرکت را در هر دوره مشخص کند. به عبارت بهتر چنین شخصی وظیفه دارد که از طریق صحبت با مدیران شرکت و تعیین خط مشی آنها در ماه، فصل، دوره شش ماهه یا سال آینده اهداف موردنظر را برای فروش و عرضه محصولات شرکت مشخص کند. به این ترتیب میتواند برای این دوره زمانی برنامهریزی کرده و وظیفه هریک از بازاریابها را مشخص کند.
البته در بیشتر موارد تعیین نقشه راه و برنامهریزی باید با مشورت بازاریابها انجام شود تا هر یک از آنها بنا به تجربه و تخصص خود بتوانند این مجسمه را شکل دهند.
علاوه بر تعیین اهداف و برنامهریزی برای رسیدن به آنها در دورههای زمانی مشخص، یک مدیر بازاریابی وظیفه دارد که میزان موفقیت این نقشه را نیز رصد کند. به عبارت بهتر در پایان هر دوره و یا در طی انجام کار، مدیر بازاریابی دیجیتال وظیفه دارد درصد موفقیت تیم را در نزدیک شدن به اهداف شرکت بررسی کرده و در صورت لزوم مسیر پیش رو را اصلاح کند.
مدیر بازاریابی دیجیتال میتواند این کار را از طریق تجزیه و تحلیل فعالیتها و با استفاده از ابزارهای موجود انجام دهد.
چه فرصتهایی در اختیار یک مدیر بازاریابی دیجیتال قرار دارد؟
در حال حاضر تقریباً تمامی شرکتها یک دپارتمان بازاریابی را درون خود جای دادهاند. بدون شک بخشی از این دپارتمان به بازاریابی دیجیتال اختصاص دارد. در نتیجه هر یک از آنها به شخصی نیاز دارند که بتواند بازاریابها را مدیریت کرده و شرکت را در انتهای هر بازه زمانی به اهداف خود برساند. البته در بسیاری از موارد شرکتها ترجیح میدهند مدیر بازاریابی دیجیتال را از میان بازاریابهای کارکشته خود انتخاب کنند؛ بنابراین میتوان گفت تا حدی این شغل دیجیتال مارکتینگ نوعی ارتقا درجه محسوب میشود.
از کجا بفهمم که این شغل برای من مناسب است یا نه؟
درآمد بالای مدیر بازاریابی دیجیتال دامی است که ممکن است بیشتر افراد را فریب داده و آنها را به ورطه نابودی بکشاند. این که شما یک بازاریاب خوب هستید و میتوانید به خوبی وظایفی را که از سمت مدیر به شما محول شده است انجام دهید، دلیلی برای توانایی شما در مدیر شدن نیست. مدیر بودن نیازمند توانایی برای برنامهریزی به ویژه برنامهریزی بر روی زمان و بودجه است. برای این کار باید قدرت مسئولیتپذیری بالایی داشته و بتوانید شکست را تحمل کنید.تمامی مدیران بازاریابی دیجیتال یک تجربه بسیار طولانی از بازاریابی و مدیریت کسب و کارهای کوچک را داشتهاند؛ بنابراین شما باید تجربه کار داشته باشید. البته شاید برای برخی از شرکتها تعداد سالها مهم نباشد. بلکه خروجی که شما از پس این سالها به دست آوردهاید، اهمیت داشته باشد.بنابراین اگر چندین سال سابقه بازاریابی دیجیتال دارید و همواره برای بهتر شدن کارها به مدیران خود پیشنهادهای سازنده میدهید، میتوانید خود را در جایگاه یک مدیر بازاریابی دیجیتال تصور کنید. برای بهبود عملکرد خود میتوانید دورههای این شیوه از مدیریت را شرکت کرده و یا از تجربه دیگران بهره بگیرید.
بازاریاب شبکههای اجتماعی و متخصص بازاریابی از طریق ایمیل
این دو عنوان شغلی با اینکه با یکدیگر متفاوت هستند، زمینه کاری تقریباً مشابهی دارند. بازاریاب شبکههای اجتماعی فردی است که برای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، LinkedIn، YouTube و تلگرام تولید محتوا میکند.متخصص ایمیل مارکتینگ نیز همین کار را برای ایمیلهای تبلیغاتی انجام میدهد. واضح است که کار یک متخصص بازاریابی از طریق ایمیل بسیار سختتر از بازاریابی است که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکند.زیرا انتشار پستهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی کاری مرسوم است و معمولاً بیننده به طور ناخودآگاه نگاهی به آنها خواهد انداخت؛ اما زمانی که شخصی ایمیلهای خود را باز کرده و یک محتوای تبلیغاتی در میان آنها ببیند، نخستین اقدامی که انجام میدهد پاک کردن این ایمیل است. زمانی که کاربر با میل خود این ایمیل تبلیغاتی را باز کند، یعنی متخصص بازاریابی از طریق ایمیل گام بزرگی را در مسیر پیشرفت کاری خود برداشته است؛ بنابراین یک متخصص بازاریابی از طریق ایمیل باید مطمئن شود که ایمیلها به دست افرادی میرسد که آنها را باز کرده و برای دریافت آنها مشتاق هستند.
پیشنهاد ما به شما: مهارت هایی که به عنوان دیجیتال مارکتر باید بلد باشی
بازاریاب شبکههای اجتماعی چه کاری انجام میدهد؟
بازاریابهای شبکههای اجتماعی باید دانش گستردهای درباره پلتفرم رسانههای اجتماعی داشته و با بخشهای مختلف آن آشنایی داشته باشند. به این ترتیب میتوانند محتوای خود را جذابتر کرده و با نفوذ به قسمتهای نه چندان شناخته شده شبکههای اجتماعی و استفاده از قابلیتهای آنها مخاطب خود را شگفتزده کنند.بنابراین یک بازاریاب شبکههای اجتماعی باید به طور کامل اهل فن بوده و با زیر و بم انواع شبکههای اجتماعی آشنایی داشته باشد تا بتواند از هر بستر به طور مناسبی استفاده کند.یک بازاریاب محتوا بسته به محدودیتهایی که هر پلتفرم دارد باید محتوای متناسب با آن را تولید کند. به عنوان مثال فیلمی که برای یوتیوب تولید شده است، نمیتواند در فیسبوک یا اینستاگرام مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین محدودیتی که برخی از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در نوشتن توضیحات قائل شدهاند، باعث شده که جنس محتوا در این شبکههای اجتماعی با سایرین متفاوت باشد.
میزان درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان
فارغ از آینده شغلی متفاوت و جذابی که پیش روی بازاریابان دیجیتال قرار دارد، این متخصصان در حال حاضر با تقاضای بالایی در بازار کار مواجه بوده و اغلب درآمد بسیار خوبی دارند. یکی از مزیتهای مهم این تخصص که امکان درآمدزایی بالایی را برای متخصصان آن فراهم کرده است، امکان دورکاری و انجام کار به صورت پروژهای است.
همانطور که میدانید، میزان درامد شغل دیجیتال مارکتینگ به صورت تمام وقت معمولا ثابت بوده و براساس سطح ارشدیت، شهر، نوع صنعت و… مشخص میشود. اما در حالت فریلنسری، متخصص این امکان را دارد تا با افزایش توانمندیها و شهرت فردی، با برندهای مختلف و معتبری همکاری کرده و درآمد بسیار بالایی از تخصص خود کسب کند. در ادامه، میانگین حقوق و درآمد ماهانه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ براساس سطح ارشدیت در پایتخت و شهرهای کوچک و بزرگ آورده شده است. رقمهای درج شده براساس گزارش حقوق و دستمزد 1402 جاب ویژن و اعمال افزایش 57 درصدی حقوق در سال 1402 هستند.
میزان درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران
شهر تهران
کارشناس: 7 میلیون و 500 هزار تومان
کارشناس ارشد: 10 میلیون و 500 هزار تومان
سرپرست و مدیر: 14 میلیون و 500 هزار تومان
شهرهای بزرگ
کارشناس: 5 میلیون و 800 هزار تومان
کارشناس ارشد: 8 میلیون و 500 هزار تومان
سرپرست و مدیر: 10 میلیون و 500 هزار تمان
شهرهای کوچک
کارشناس: 6 میلیون و 500 هزار تومان