امروزه ما با ازدیاد کسبوکار و برند مواجه هستیم؛ این مسئله در شبکههای اجتماعی و بستر اینترنت بیشتر احساس میشود. حوزه فروشگاه آنلاین را در نظر بگیرید؛ تقریبا هر روز یک فروشگاه آنلاین برای عرضه کالا و خدماتی ویژه متولد میشود. بنابراین، انتخاب بین این تعداد تولید و عرضه کننده برای مصرف کنندگان سخت است.گاهی اوقات مخاطب و مشتری بین انتخاب بهتر و بهترین مردد شده و نمیداند گزینه صحیح و قابل اعتماد کدام است؟ از طرف دیگر، یک برند در میان تعداد زیادی نام و لوگوی تجاری به عنوان رقیب شانس چندانی برای دیده شدن ندارد؛ پس دیگر راهی برای شناسایی مخاطب جدید یا تسخیر بخشی از بازار هدف در دسترس نیست؟ البته که هست.بهترین راهکار در چنین مواقعی، بازاریابی است. بازاریابی برونگرا و درونگرا تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری میکند؛ چون کسبوکارها براساس محصول و خدماتی که عرضه میکنند، یک گروه از مخاطبان هدف را در نظر میگیرند.
پیشنهاد مابه شما: بهترین روش بازاریابی برای افراد درونگرا
روش های کاربردی استفاده از بازاریابی برونگرا
استراتژی های موجود در بازاریابی درونگرا و برونگرا به گونهای است که در نهایت باید منجر به جذب مشتریان شود به همین دلیل روشهایی که در این بازاریابی استفاده میشود، تاثیر زیادی در رشد و پیشرفت کسب و کار شما خواهند داشت. در این بخش به برخی از مهمترین این روشها پرداخته میشود. اگر اطلاعاتی در مورد شخص بازاریاب ندارید مقاله بازاریاب کیست را مطالعه کنید.
برخی از روش های کاربردی بازاریابی برونگرا عبارتاند از:
• استفاده از روش Cold Call
روش Cold Call یا تماس سرد در بازاریابی برونگرا به گونهای است که شما با افرادی تماس میگیرید که قبلا سابقه تماس با آنها را نداشته اید و به آن ها در خصوص نوع کارتان و کسب و کار و محصولاتتان توضیح میدهید. از آنجایی که شما مخاطب خود را نمیبینید باید بتوانید با مهارتهای گفتاری خود او را متقاعد کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بنابراین مهارتهای اجتماعی قوی تاثیر زیادی در این روش دارد.
• استفاده از روش Cold Email
Cold Email یا ایمیل سرد، از جمله مهمترین روش های بازاریابی برونگراست که تاثیر زیادی برای جذب مشتریان خواهد داست. این ایمیلهای تبلیغاتی به صورت رندوم برای افراد مختلف ارسال میشود و در مورد کسب و کار آن مجموعه، به فرد توضیح داده خواهد شد.
• روش استفاده از بروشورها و تراکت های تبلیغاتی
این روش نسبت به دو روش ذکر شده در بالا اثرات کمتری را در مخاطب ایجاد میکند چرا که بسیاری از مردم هنگامی که در خیابان بروشور و تراکتهای تبلیغاتی را دریافت میکنند آن را دور میریزند بنابراین حتی اگر قصد دارید از این روش برای بازاریابی اوتباند استفاده کنید، سعی کنید تراکتها را در یک جلسه خاص مانند کنفرانسها پخش کنید تا اثرگذاری بیشتری روی مخاطبان داشته باشد.
• استفاده از تبلیغات در بیلبوردها
یکی دیگر از موثرترین روش های بازاریابی بیرونی، استفاده از تبلیغات در بیلبودها است. این روش نیز به عنوان یکی از روش های قدیمی بازاریابی و در عین حال یکی از تاثیرگذارترین روشها است چرا که هر روز مردم زیادی در شهر رفت و آمد میکنند و تبلیغات روی بیلبوردها نظر آنها را به خود جلب میکند.
• روش استفاده از تبلیغات چاپی
این روش که روش سنتی بازاریابی به شمار میرود همچنان کاربرد دارد و روش منسوخی نیست. اگر چه بسیاری از مردم ترجیح میدهند از تبلیغات رسانهای و مجازی بهره ببرند اما اثرات تبلیغات چاپی در نشریات و مجلات را دست کم نگیرید. سعی کنید حوزههای علاقه مندی افراد را پیدا کنید و در مجله های مربوط به این موضوعات تبلیغ چاپ کنید.
چه کسب و کارهایی از بازاریابی برون گرا استفاده میکنند؟
احتمالا تا اینجای کار درباره استفاده از بازاریابی برونگرا دچار تردید شدهاید؛ اما بهتر است بدانید که نمیتوان به طور قطع گفت بازاریابی اینباند نسبت به اوتباند برتری بیشتری دارد. این برتری کاملا نسبی است که به نوع کسبوکار و مخاطبان شما بستگی دارد. در واقع یک شیوه بازاریابی خوب، باید شامل هر دو نوع متد برونگرا و درونگرا باشد. به طور کلی در هنگام انتخاب متد مارکتینگی مناسب کسبوکارتان، باید به 3 مورد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم توجه داشته باشید.
- بازار و مشتریان
- اهداف
- برند
1. بازار، مشتریان و نقش آن در انتخاب بازاریابی برونگرا یا درونگرا
باید به طور شفاف بدانید که مشتریان و مخاطبان مدنظر شما چه افرادی هستند و از چه روشی برای خرید استفاده میکنند.
2. نقش اهداف در انتخاب نوع بازاریابی
باید بدانید که از استفاده از بازاریابی برونگرا چه هدفی دارید؟ آیا تنها میخواهید ترافیک سایتتان را افزایش دهید یا قصد دارید برندتان را به صورت گسترده معرفی کنید؟
3. نقش برند در انتخاب بازاریابی برون گرا یا درونگرا
در انتها باید به تصویر و جلوه برندتان توجه داشته باشید. دقت کنید که اوتباند مارکتینگ اگر به شیوه درست و صحیحی صورت نگیرد، میتواند یک روش بازاریابی مزاحم و ناپسند جلوه کند.
پس باید همواره توجه داشته باشید که میخواهید با این مدل بازاریابی چه تصویری از برندتان را در ذهن مخاطب ایجاد کنید. باید روشی را انتخاب کنید که به وجهه شما آسیب وارد نکرده و شما را به بهترین نحو به مشتریان معرفی کند.
بازاریابی برونگرا آغاز ارتباط با مشتری است
در بازاریابی برونگرا، این شما هستید که به سمت مخاطبان کسب و کارتان میروید و اصطلاحا آغازگر ارتباط با مشتریان هستید. این ویژگی، یک ویژگی بسیار مهم و کاربردی برای کسب و کارهای نوپا است تا با استفاده از این مدل بازاریابی، بتوانند برندشان را به افراد بیشتری معرفی کنند.
اگر تصور میکنید که مشتری موظف است به سوی شما بیاید و نباید هیچ اقدامی برای جذب مشتری انجام دهید؛ سخت در اشتباهید. امروزه رقابت میان برندها بسیار تنگاتنگ است و کمی غفلت، آن هم برای کسب و کارهایی که به تازگی راه اندازی شده اند به منزله شکست است.
پس اگر صاحب یک کسب و کار نوپا هستید، بازاریابی برونگرا کمک فراوانی به شما خواهد کرد به این شرط که بتوانید با تولید محصول یا خدمات با کیفیت، شناخت بازار هدف و کشف مناسب ترین نوع تبلیغات جهت معرفی کسب و کارتان، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. البته منظور از کشف تبلیغات مناسب با کسب و کار، این است که با شناخت بازار هدف تشخیص دهید تبلیغات محیطی منجر به معرفی بهتر کسب و کارتان میشوند یا تبلیغات تلویزیونی و یا …؟