بسیاری از مردم دنیا خودشان را درونگرا ارزیابی می کنند. این امر برای بسیاری از مردم به مثابه یک سبک زندگی کاملا متفاوت با آنچه به طور معمول فرض می شود، است. درست به همین خاطر اگر افرادی از این دست به دنبال فعالیت در دنیای بازاریابی هستند، باید شرایط ویژه ای برای خودشان آماده کرده تا در این مسیر با مشکلات زیادی رو به رو نشوند، در غیر این صورت شاید خیلی زود انگیزه شان برای بازاریابی را از دست داده و توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نیز پیدا نکنند.
این روزها در دنیای بازاریابی خیلی ها به دنبال تعامل نزدیک با مخاطب هدف و ایجاد احساس صمیمیت برای مشتریان هستند. این امر به طور معمول بخش زیادی از برونگرایی را طلب می کند. با این حساب اگر شما برونگرایی لازم را نداشته باشید، شاید کارتان در این مسیر بی نهایت سخت شود. درست به همین خاطر یک باور سنتی در دنیای بازاریابی بر روی ناتوانی افراد درونگرا برای موفقیت در این صنعت تاکید دارد.
هدف اصلی در این مقاله نمایش امکان فاصله گیری از برداشت های قدیمی در دنیای بازاریابی است. شما می توانید به عنوان یک فرد درونگرا به اندازه کافی در بازار موفقیت آمیز عمل کنید. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تکنیک های مناسب و استفاده از روش هایی با ضریب اطمینان بالاست.
بازاریابی را طوری انجام دهید که دوست دارید
چه چیزی را در مورد شغل و مخاطبان خود دوست دارید؟ یک لیست تهیه کنید. این همان چیزی است که باید بازاریابی خود را حول آن بچرخانید. همچنین میتوانید فهرستی از هر کاری که باید برای کسبوکارتان انجام دهید تهیه کنید و سپس آن را به «پسندیدن» و «نپسندیدن» تقسیم کنید. از تمرکز بیش از حد روی موارد «نپسندیدن» خودداری کنید – آنها را برون سپاری کنید، ساده کنید یا آنها را کنار بگذارید، اما سعی نکنید بازاریابی را به آنها متصل کنید.
فعالیت خود را در فضای مجازی بیشتر کنید
بازاریابی کار و فعالیتی ذاتاً اجتماعی است، اما این نباید شما را از انجام کاری که دوست دارید و در آن استعداد دارید، دور کند. استفاده از شبکههای اجتماعی یک برگ برنده برای هر بازاریاب درونگرا است. یکی از مهمترین اهداف شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، افزایش آگاهی از برند و بالا بردن دایره ارتباطی افراد در سطح جامعه است. در پلتفرمهای بینالمللی حساب کاربری ایجاد کنید و افرادی که میشناسید و نمیشناسید را دنبال کنید. در حساب کاربری خود به تبلیغ فعالیت خود مشغول شوید. یکی از مزایای این کار این است که ارتباط کلامی و حضوری در آن بسیار کمتر از دنیای واقعی است و این یعنی یک فرصت عالی برای یک بازاریاب درونگرا!
در این برنامهها، شما میتوانید زمان پست یا استوری را نیز از قبل انتخاب کنید و در زمان مشخص، وقتی که حوصله معاشرت با مشتریان خود را دارید، وارد این برنامهها شوید و به سوالات آنها پاسخ دهید. البته این موضوع را در ذهن داشته باشید که کدام اپلیکیشن و در واقع کدام پلتفرم برای کار و فعالیت بازاریابی شما مناسبتر است. سعی کنید فعالیت خود را در یک یا دو شبکه اجتماعی برقرار کنید و تمام تمرکز خود را معطوف به همان کنید.
یک برند معتبر را انتخاب کنید
بازاریابها معمولاً برای بیزینس خود فعالیت نمیکنند، یعنی در ابتدا اصلاً بیزینسی ندارند که بخواهند برای آن بازاریابی کنند. در این مواقع، معمولاً شرکتها و برندهای بزرگ تصمیم به جذب این افراد میگیرند و آنها را استخدام میکنند تا از نیروی بالقوه آنها در بازاریابی استفاده کنند. در این شرایط، بسیار مهم است که یک برند معتبر را برای بازاریابی انتخاب کنید. این وسواس در انتخاب برند برای تکامل نکتهای است که در پاراگراف قبلی گفتیم، استفاده از فضای مجازی!
در هر کشوری برندهای معتبر زیادی وجود دارند اما چند تا از آنها در فضای مجازی به صورت جدی در حال فعالیت هستند؟ و چند تا از این برندها در فضای مجازی توانستهاند خودی نشان دهند؟ بررسی تمام این نکات به شما این اجازه را میدهد که به عنوان یک بازاریاب درونگرا مسیری روشن برای خود بسازید.
ایمیل و اس ام اس مارکتینگ را فراموش نکنید
تقریباً اکثر مردم ایران از شبکههای مجازی استفاده میکنند و در آن فعالیتهای پررنگ یا کمرنگی دارند، ولی به هر حال از آن استفاده میکنند. اما یک نکته، تنها راهی که شما میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیست! ایمیل مارتتینگ و اس ام اس مارکتینگ، از معروفترین روشهای دیجیتال مارکتینگ، دو روش دیگر برای ارتباط گرفتن با مشتریان آینده شماست. البته نباید این فکت را فراموش کنیم که درصد بازگشت سرمایه (ROI) در این دو روش نسبت به فعالیت در شبکههای مجازی کمتر است ولی با این حال، هنوز هم ارزش کار کردن را دارند.
شما برای افتتاح حساب در شبکههای اجتماعی پولی پرداخت نمیکنید، برای پست یا استوری گذاشتن، پیام دادن و یا فعالیت هم پولی پرداخت نمیکنید. اما در اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ (به صورت انبوه) باید مبلغی را پرداخت کنید. اما باز هم این روش برای یک بازاریاب درونگرا بسیار مناسب است.
به آرامی شروع کنید
زمانی که شما امور گفته شده را آغاز کنید، متوجه میشوید که افراد دیگری نیز این راه شما را آغاز کردهاند و اکنون دایره ارتباطی وسیعی دارند که تاثیر مستقیم بر فروش آنها میگذارد. به عنوان یک بازاریاب درونگرا که بیشتر اوقات با خودش صحبت میکند تا دیگران، شاید این یک نکته ناراحت کننده باشد، اما باور کنید هیچکسی از اول هزار مشتری نداشت! قدم به قدم راه را به آهستگی و پیوستگی طی کنید تا به اهداف خود برسید.