برندبوک چیست؟
برای بهبود هر کسبوکاری هر چند کوچک، باید هویت و ارزشهای برند آن را به مشتریان خود معرفی کنید. برندبوک (Brand Book) داستان کسبوکار شما را برای مشتریان تعریف میکند. برند بوک و یا کتابچه راهنمای برند، شامل مجموعه قوانینی است که نحوه کار، عناصر و هدف اصلی برند شما را توضیح میدهد. برندبوک راهنمای استراتژیکی است که همه جنبههای برند شما را پوشش میدهد. این راهنمای استراتژیک در کمپین بازاریابی، روابط عمومی، محتوا تبلیغ خدمات و محصولات شما نیز تاثیرگذار و کاربردی است. برندبوک در مجموع اهداف زیر را دنبال میکند:
- جایگاه برند شما در بازار را ارتقا میدهد.
- همه افراد تیم را در جریان عناصر کلیدی برند میگذارد.
- جایگاه برند را با استراتژی کسبوکار شما سازگار میکند و به آن عمق میدهد.
چرا برند بوک برای هر کسبوکاری ضروری است؟
هر برندی به یک برندبوک نیاز دارد تا از یکپارچه بودن همه عناصر بصری با یکدیگر اطمینان حاصل کند. برندبوک حتی برای کسبوکارهای کوچک نیز مهم و موثر است. فرض کنید که شما تنها گرافیست یک شرکت هستید و همه عناصر بصری مانند لوگو، وبسایت، کارت ویزیت و سایر موارد را طراحی کردید. طبیعی است که شما از همه عناصر و قوانین مرتبط با برند اطلاع دارید، اما شرکت شما بعد از چند سال یک دستیار یا کارآموز استخدام میکند تا به بخشی از بار کاری شما رسیدگی کند. مسئولیت آموزش همه دستورالعملها و معرفی هویت برند به این شخص بر عهده شما خواهد بود. در چنین شرایطی میتوانید برند بوک شرکت را در اختیار او بگذارید که شامل رنگها، اندازه و محل لوگو، فونت و هر چیز دیگری است که یک گرافیست باید بداند.
به عنوان مثال دوم، فریلنسری را فرض کنید که با مشتریهای مختلفی کار میکند. در این شرایط برندبوک بهترین راه برای پیدا کردن جزئیاتی است که در پروژه چند ماه قبل آن شرکت استفاده کرده و دیگر نیازی به جستجو بین فایلهای قدیمی نیست. این فریلنسر میتواند برند بوک را باز کند و تمام موارد مورد نیاز خود را فوراً پیدا کند چون تمام جزئیات و نکاتی که باید رعایت کند، در آن گنجانده شده است. ساخت برندبوک نه تنها وقت شما را نمیگیرد بلکه باعث صرفهجویی در زمان اجرای پروژه میشود. برندبوک همچنین فعالیتهای کسبوکار را ساده و یکپارچه میکند. داشتن برندبوک به شما کمک میکند تا همه پرسنل، تیمها و اعضای کسب و کار بدانند هویت برند شما چیست و چطور باید آن هویت را متناسب با وظایف خود، به مشتری منتقل کنند؛ این یعنی برند شما در همه جنبهها یکپارچه عمل کرده است.
چگونه برند بوک خودم را تهیه کنم؟
برند خود را طراحی کنید
در طراحی، شیوهی ارتباط بصری برند با مخاطبین در نظر گرفته میشود. در امور بصری هرکاری میکنید فقط دقت داشتهباشید که مخاطب خود را از یاد نبرید در هر مرحله و هر جنبه از فرآیند طراحی این مطلب را به خاطر بسپارید: از انتخاب رنگ گرفته تا فونتها و تصاویری که خوشایند مخاطب خواهد بود.
طرح رنگ
پالت رنگی شما رنگها و سایه رنگهایی است که شرکت برای شکل دادن به تمام ویژگیهای بصری برند استفاده خواهد کرد. این پالت رنگ تمام شاخههای طراحی برند مثل لوگو، آیکنها و تمام عناصر بصری بازاریابی و طبیعتا وبسایت شرکت را پوشش خواهد داد.
حداکثر 5 رنگ انتخاب کنید، اما 3 رنگ ایده آل است.این سه رنگ شامل رنگ پایه، یک رنگ تاکید کننده و یک رنگ خنثی است. رنگ اصلی(پایه) رنگ غالب برند شما خواهد بود. رنگ تاکید کننده( یا رنگ مکمل) در کنار رنگ اصلی استفاده میشود تا جذابیت بصری مضاعفی ایجاد کند و از رنگ خنثی در پسزمینه استفاده خواهد شد.
لوگو
لوگو یک نشانهی گرافیکی کوچک از برند شماست، تصویری آشنا که در ذهن عموم حک خواهد شد و آگاهانه یا ناخودآگاه شرکت و محصولات شما را به خاطر میآورد. واحد ساخت لوگو باید نحوه و محل استفادهی لوگو و جزئیات مربوط به رنگ و اندازه مورد نیاز را توضیح دهد.هنگام طراحی لوگو مانند رنگ، همه چیز را ساده و مختصر نگهدارید: دقت کنید لوگو بازتاب برند شما باشد و شلوغ و گیجکننده نباشد.
انتخاب فونت
هر فونت مثل رنگ تاثیر منحصر به فرد خود را روی مخاطب میگذارد. از میان تایپفیسهای فراوانی که وجود دارد چیزی را پیدا کنید که بازتاب برند شما باشد. این بخش برند بوک باید حاوی تمام نکات در مورد فونتهایی باشد که میخواهید در برند خود از آن استفاده کنید و همین طور مکان و چگونگی استفاده از هر فونت(مثلا، در پوسترها، در وبسایت، و کمپینهای تبلیغاتی) باید مشخص باشد. شما باید حداقل دو فونت انتخاب کنید: تایپفیس اول برای متن و تایپفیس دوم برای سرتیترها. همانند سایر بخشها این بخش میتواند بنا به نیاز شما پیچیده و پر از جزئیات یا ساده و مختصر باشد.
آیکنها
این نمادهای کوچک در سراسر صفحات وب شما پراکندهاند؛ چیز کوچکی که ممکن است از آن چشمپوشی کنید. در حالیکه بسیار مهم هستند پس دقت کنید به درستی انجامش دهید.کل آیکونوگرافی و همینطور زمان، مکان و چگونگی کاربرد هر آیکن را در راهنمای برند خود وارد کنید. آیکنهایی که در اپلیکشنهای مربوط با برند استفاده میشود را فراموش نکنید.
تصاویر
صفحه یا صفحاتی را به تصاویری اختصاص دهید که بازتاب پیام، اصول و محصولات شرکت هستند. این تصاویر باید تصاویری باشند که میخواهید آنها را در طراحی برند و بازاریابی ببینید. شاید بخواهید روی عکسهای سیاهوسفید تمرکز کنید و یا به دنبال تصاویری باشید که بازتاب مخاطب هدف شما باشد. اگر محصول شما چنین امکانی ایجاد میکند تصاویری از واکنش مثبت مردم به محصول را هم اضافه کنید.
تعامل برند
راهنمای برند باید بصورت دقیق حاوی شخصیت، رسالت و رویکرد برند باشد تا کارکنان بتوانند آن را بازتولید کنند. یک برند موفق ارتباط معناداری با مصرفکننده برقرار میکند.
داستان برند
هر برند داستانی دارد و هر شرکتی کار خود را از یک ایده آغاز کرده کردهاست. میتوانید این بخش را کوتاه و دلنشین نگهدارید. اما هرچه بیشتر به جزئیات بپردازید مشتریان امکان ارتباط بهتری با برند پیدا میکنند.مثل آشنایی با یک فرد جدید است: همه در اولین ملاقات غریبه و ناآشنا هستند اما وقتی کمی با گذشتهی آنها آشنا میشوید و به نوعی با آن ارتباط برقرار میکنید به احتمال زیاد احساس نزدیکی خواهید کرد. همین اصل در مورد برند شما هم صدق میکند. برند شما هم به نوعی موجود زنده است و نفس میکشد. ایدههایی در خود دارد که باید آزادانه و مطابق با ویژگیهایی که دارد بیان شود تا امکان پیوند با دنیای اطراف را پیدا کند.
زبان و صدای برند
نوع زبان مورد استفادهی شرکت خود را مشخص کنید و در متن برند بوک به آن وفادار بمانید. خواه یک موسسهی علمی جدی باشید مثل دانشگاه ییل و چه بنیادی خیرخواهانه که هدف اصلی آن ایجاد ارتباطی صمیمانه است؛ از زبانی استفاده کنید که بازتاب اهداف شما باشد. این کار عمق و شخصیت بیشتری به برند شما میبخشد، به آن جان میدهد و میگذارد با دنیای بیرون صحبت کند. ضمنا لحنی که دوست دارید به واسطهی آن با جهان ارتباط برقرار کنید را هم مشخص کنید.