تبلیغات همسان به صورت بازاریابی محتوایی انجام میگیرد و میتواند خود را بهعنوان بخشی از محتواهای اصلی در دل یک وبسایت جای دهد و برای وبسایت یا خدمات و محصولات دیگران تبلیغ کند.
تبلیغات همسان دارای خصوصیات زیر است که به درک بهتر آن کمک میکند.
- یک نوع بازاریابی محتوایی است
- در سایتهای دیگر انجام میگیرد
- تبلیغات همسان ز نظر ظاهر، نحوه نگارش، ترکیب محتوایی و غیره ساختاری مشابه سایت میزبان دارد.
- تبلیغات به صورت نامحسوس است و بیشتر داده افزایی است و متن محتوا، صریح و واضح به تبلیغ اشاره نمیکند ولی برای تبلیغ یک برند ارزشمند است و یک روش غیرمستقیم و پربازده محسوب میشود.
آن چه که باعث شده است بازاریابان محتوایی به سمت تبلیغات نیتیو گرایش پیدا کنند، ایجاد حس اعتماد و تعامل با مشتریان است که نسبت به روشهای سنتی و مستقیم بازاریابی بهشدت مؤثر بوده است. در تبلیغات همسان، محتوا یا اینفوگرافی در سایت دیگر منتشر میشود. معمولاً این فرآیند مستلزم پرداخت هزینه به سایت میزبان است. دلیل نامگذاری این نوع تبلیغات، هماهنگ بودن محتوا با سایت میزبان است. از این رو کاربر تصور میکند این متن نیز بخشی از محتواهای مربوط به سایت اصلی است و آن را با اعتماد بیشتری دنبال میکند. هنگامیکه مخاطب، مزایای استفاده از یک محصول را توسط شخص سوم یا در وبسایتی غیر از سایت اصلی ارائه دهنده خدمت یا محصول دریافت میکند، اعتماد بیشتری نسبت به آن دارد.
چرا باید تبلیغات همسان را انتخاب کنیم؟
تبلیغات همسان میتوانند ارزشهای برند را بدون ایجاد مزاحمت برای کاربران به آنها معرفی کنند. از آنجا که این نوع از تبلیغات به سادگی با شکل ظاهری و محیط صفحه خود هماهنگ میشوند، کاربران به شکل طبیعی به آنها جذب میشوند و احتمال نادیده گرفته شدن آنها مانند تبلیغات بنری کاهش مییابد. یکی از مزایای استفاده از این نوع تبلیغات این است که کاربران با دیدن آنها احساس نمیکنند که فریب خوردهاند و برند میتواند ارزشهای خود را به کاربر به خوبی نشان بدهد. البته کاربران در حین خواندن تبلیغات همسان متوجه میشوند که این مطلب با حمایت یک برند خاص منتشر شده است، اما اگر محتوای صفحه برایشان ارزشمند باشد، از کلیک کردن روی آن مانند سایر تبلیغات بنری یا متنی پشیمان نمیشوند.
دیده شدن تبلیغات همسان
امروزه کاربران بهاندازهای با تبلیغات نمایشی احاطه شدهاند که پدیده «چشمپوشی از بنرها» (Banner Blindness) به طور روزمره رخ میدهد. این عبارت به شرایطی گفته میشود که کاربران در آنها به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه، تبلیغات، به ویژه تبلیغات بنری را در وبسایتها نادیده میگیرند. اما از آنجا که تبلیغات همسان در یک محتوا یا صفحه ادغام شدهاند، بهاندازه تبلیغات نمایشی نادیده گرفته نمیشوند. اکر محتوای آنها نیز با محتوای پلتفرم مرتبط و هماهنگ باشد، احتمال دیده شدن آنها از تبلیغات نمایشی بسیار بیشتر میشود.
مزایای تبلیغات همسان
استفاده از این روش تبلیغاتی مزایای زیادی را به دنبال دارد که شامل موارد زیر است:
- این روش تبلیغاتی مبتنی بر اینترنت است و دهکده جهانی اینترنت ارتباط افراد را در تمام نقاط جهان با هم سادهتر کرده است. به همین علت در مقایسه با تبلیغات بنری و قدیمی طیف وسیعتری از مخاطبان را در دسترس دارید.
همچنین محدودیت زمانی برای مشاهده تبلیغات وجود ندارد و در هر ساعتی از شبانهروز ممکن است مشتری جدیدی به سایت شما وارد شود. - تبلیغات نیتیو به صورت کاملاً غیرمستقیم و مانند یک محتوای اصلی سایت نمایش داده میشود. تبلیغات پشت اطلاعات متن پنهان شده است و همین امر باعث میشود تا اعتماد مخاطب بیشتر جلب شود.
- میانگین ارائه و دیده شدن یک برند توسط تبلیغات همسان در اکثر موارد 2 برابر و حتی بیشتر از تبلیغات قدیمی و بنری است.
- تبلیغات نیتیو یا همسان در نسخه گوشی همراه با ورود به سایت مورد نظر دیده میشوند و دسترسی افراد به این وسیله بیشتر از سایر رسانههاست. فرد هر زمانی که وقت خالی داشته باشد مانند نشستن در یک سالن انتظار، با ورود به فضای اینترنت میتواند به تبلیغات اینترنتی دسترسی پیدا کند. از این رو توجه به این تبلیغات در دنیای امروز بیشتر است.
- ارائه تبلیغات همسان باعث میشود تا نرخ کلیک سایتتان بالا رود و نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت.
معایب بهرهگیری از تبلیغات همسان چیست ؟
بهرهگیری از تبلیغات همسان مزایای زیادی دارد، اما گاهی اوقات ممکن است شما را با چالشهای مختلفی نیز روبهرو کند. اگر بتوانید در این چالشها پیروز شوید و موانع را رفع کنید، میتوانید از طریق بهکارگیری این استراتژی بازاریابی مؤثر به موفقیت دست پیدا کنید. از معایب و چالشهای تبلیغات همسان میتوان به مواردی مانند زیاد بودن تعداد ابزارهای اجرای کمپینها، پیچیده بودن ارزیابی عملکرد، زمانبر بودن اجرای کمپینها و ظاهر فریبنده تبلیغات همسان اشاره کرد.
زیاد بودن تعداد ابزارهای اجرای کمپینها
برای بسیاری از کسب و کارهایی که میخواهند اجرای استراتژی تبلیغات همسان خود را آغاز کنند، یافتن و انتخاب بهترین ابزار یا پلتفرم منتشرکننده تبلیغات دشوار است. به همین دلیل، توصیه میشود که ویژگیهای مدنظر خود برای انتشار تبلیغات همسان را مشخص کنید و با مقایسه گزینههای موجود با توجه به اهداف خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این فرایند میتوانید از خدمات شرکت تبلیغاتی رسانه ای باران نیز بهره بگیرید.