برای انتخاب اسم شرکت روی اسم برند تمرکز کنید
به دلیل تجربه چندین سالهای که در پژوهش روی انتخاب اسمهای تجاری داریم، روزانه افراد زیادی از ما درخواست انتخاب یا راهنمایی برای انتخاب اسم شرکت دارند.
چون شرکتهای ثبت شده در کشور بسیار پرتعداد هستند و اسم آنها نباید مشابه باشد، حتما باید اسمی سه یا چهار سیلابی برای شرکت خود انتخاب کنید.
متاسفانه موسسههای ثبت شرکت زیادی در ایران فعال هستند که از شما مبالغ کلانی پول بیزبان را میگیرند تا نامی بیمفهوم و بعضا پرتوپلا را به شما معرفی کنند.
اخیرا هم سایتهایی در ایران راهاندازی شدهاند که آنها هم در ازای دریافت هزینه، مجموعهای از نامهای کج وکوله را به هم متصل میکنند تا به شما یک اسم شرکت بدهند
بگذارید همینجا خیالتان را راحت کنیم، هیچ اسم شرکت چهار سیلابی قدرتمند قابل ثبتی، در ایران وجود ندارد!
پس وقت و هزینه خود را برای انتخاب اسم شرکت قدرتمند یا مناسب به هدر ندهید. اگر میخواهید شهرتی کسب کنید به جای اسم شرکت تمرکز خودتان را روی اسم برندتان بگذارید.
امهای تجاری مشهوری مانند کاله، بوتان، امرسان، هاکوپیان، مهرام، بهروز، یک و یک، اکبرجوجه، چوپان، دامداران، نیککالا را در نظر بگیرید. اینها همگی نام برند هستند و نه اسم شرکت.
آیا میدانید که اسم اصلی این شرکتها چیست؟ آیا اصلا مهم است که اسم شرکت کاله چیست؟ چه اهمیتی دارد که اسم شرکت تولید کننده برند چوپان چیست؟
نکته همین است که آنچه اهمیت کلیدی دارد و باعث مشهور شدن در فضای تجاری میشود نام برند است و نه اسم شرکت.
اگر شما نام تجاری کاله را برای برندتان انتخاب کرده باشید، میتوانید اسم شرکت خود را «لبنسازان کاله سفید شمال»، یا هر اسم چهار سیلابی دیگری مانند آن بگذارید.
اما مشتریهایتان شما را با اسم کاله میشناسند. چیزی که برای مشتری شما اهمیت دارد همان نام زیبا و قدرتمند یک یا دو کلمهای تجاری شماست و نه نام چندسیلابی شرکت.
خب تا اینجا متوجه شدید که برای انتخاب اسم شرکت باید روی نام برندتان تمرکز کنید.
اما باید بدانید که نام برند شما نه تنها از نام شرکتتان مهمتر است بلکه اهمیت آن به هیچ وجه از کیفیت کالا و خدماتی که ارائه میکنید کمتر نیست.
اسم برند پایدارترین بخش کسب و کارتان است
با جرئت میتوانم بگوییم در طول زمان، پایدارترین، ماندگارترین و شاید ارزشمندترین بخش کسب و کار شما، اسم برندتان است.
نمیشود فقط گفت که «اگر کیفیت خوب داشته باشی بالاخره موفق میشی و مشتری تو رو پیدا میکنه!»
بلکه در کنار کیفیت خوب و خدمات متمایز اسم برند قدرتمند که بتواند پرآوازه شود و در ذهن مخاطب جابگیرد در موفقیت کسب و کارتان اهمیت کلیدی دارد.
دلیلش آن است که رقبای شما به سرعت محصول و خدمات شما را کپی و از شما تقلید میکنند.
برای مثال پفک نمکی اولین بلغور ذرت نمکی در ایران بود که با این شکل و شمایل به بازار آمد، اما امروز دهها محصول مشابه پفک نمکی در بازار وجود دارد.
با این حال پفک نمکی با اسم برند قدرتمندی که انتخاب کرد توانسته جایگاه خود را با وجود عرضه محصولات مشابه حفظ کند.
شاید تصور کنید که اولین بودن پفک نمکی در نوع خود باعث مشهور و ماندگار شدن آن شده، اما به نظر ما این تصور درست نیست.
صدها و شاید هزاران نام تجاری دیگری هم در دنیا وجود داشتهاند که در نوع خود اولین یا برترین بودهاند. اما به دلیل نداشتن نام مناسب برند هرگز نتوانستند در سطح جهانی و کشوری مطرح شوند.
با یک مثال به شما نشان میدهیم که اولین بودن اگر نام برندتان را مناسب انتخاب نکنید کمکی به شما نمیکند.
اولین دستگاه پخش فایلهای صوتی یا همان امپیتری پلیر که توان پخش هزار آهنگ را داشت آیپاد نبود بلکه ساخت یک شرکت سنگاپوری بود.
دنبال یک اسم زرنگ باشید!
حالا که اهمیت اسم برند را متوجه شدیم، باید بدانید که انتخاب نام برند کاری حرفهای است که ترفندهای اصولی و تکنیکی دارد.باید بگوییم امروزه هر چه نام انتخابی برندتان خاص، متمایز و غیر معمولیتر باشد موفقتر خواهید بود. توجه کنید که حتی اگر فعلا نمیخواهید برند خاصی داشته باشید و هدف شما فقط انتخاب اسم شرکت است باز هم میتوانید از همین اصول برای انتخاب یک یا دو واژه اصلی به کاررفته در اسم شرکت استفاده کنید.