با توجه به مفهوم سئو و هدف آن، میتوان حدس زد که سئو کپیرایتینگ (SEO Copywriting) نیز با هدف کاملا مشابهی انجام میشود. کپیرایتینگ سئو، به معنای استفاده از استراتژی سئو در نگارش محتوا و کمک به افزایش رتبهی وبسایت در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو است؛ بنابراین میتوان گفت که کپیرایترهای سئو (SEO copywriters)، متنهای خود را با در نظرگرفتن الگوریتمهای موتورهای جستجو مینویسند و هدف آنها، کسب رتبهی بالاتر در صفحهی نتایج است.
سئو کپیرایترها، در جریان الگوریتمهای موتورهای جستجو و آخرین تغییرات آنها هستند و با تحلیل دقیق دادهها، همواره سعی میکنند تا محتوایی بنویسند که احتمال نمایش آن در صفحهی اول نتایج وجود داشته باشد. با درنظرگرفتن این هدف، یک کپیرایتر سئو، باید در زمینههای زیر صاحب دانش و اطلاعات کافی باشد:
- بکلینکها
- نرخ کلیک ارگانیک
- چگالی کلمات کلیدی
- اعتبار دامنه سایت (Domain authority)
- دامنههای مرجع (Referring domains)
- تعامل (Engagement)
در سئو کپیرایتینگ، هدف از نگارش محتوا، کسب رتبهی بالاتر در صفحهی نتایج موتورهای جستجو است. یک کپیرایتر سئو، از استراتژیهای سئو در خلق محتوای خود استفاده میکند و باید در زمینههایی مانند: چگالی کلمات کلیدی، تعامل، بکلینکها، اعتبار دامنه، دامنههای مرجع و نرخ کلیک ارگانیک، از دانش لازم برخوردار باشد.
کپیرایتینگ تبدیلی چیست و یک کپیرایتر تبدیلی چه مهارتهایی دارد؟
برخلاف سئو کپیرایتینگ که موتورهای جستجو و الگوریتمهای آنها را هدف قرار میدهد، در کپیرایتینگ تبدیلی (Conversion Copywriting)، هدف از خلق محتوا، قانعکردن مخاطب است؛ بنابراین میتوان گفت که کپیرایترهای تبدیلی (conversion copywriter)، بهجای الگوریتمهای موتورهای جستجو، انسانهای واقعی را هدف قرار میدهند. این افراد، بهخوبی میدانند که چه چیزهایی باعث جذب مخاطبان میشود و آنها را برای کلیککردن قانع میکند.
کپیرایترهای تبدیلی، تکنیکهای متقاعدکردن مخاطبان را بهخوبی میدانند و با استفاده از این تکنیکها، محتوایی خلاقانه و کاربرپسند خلق میکنند. این نویسندهها، در زمینهی کلمات کلیدی و روشهای تحقیق این کلمات نیز صاحب دانش هستند؛ چراکه این دانش به آنها کمک میکند تا با نیازهای مخاطبان خود آشنا باشند و محتوایی بنویسند که بهخوبی بتواند این نیازها را برطرف و ارتباط قویتری با جامعهی هدف برقرار کند.
مهمترین مهارتهایی که یک کپیرایتر تبدیلی باید از آنها برخوردار باشد، به شرح زیر هستند:
- روشهای داستانسرایی
- اقتصاد رفتاری
- تکنیکهای متقاعدسازی
- محرکهای روانی
کپیرایتینگ تبدیلی، به معنای خلق محتوا با هدف قانعکردن مخاطبان است. کپیرایترهای تبدیلی، با استفاده از مفاهیم اقتصاد رفتاری، تکنیکهای متقاعدسازی، محرکهای روانی و روشهای داستانسرایی، سعی میکنند تا محتوایی را خلق کنند که ضمن داشتن اثربخشی بالا و برقراری ارتباط قوی با مخاطبان، نیازهای آنها را نیز بهخوبی پوشش دهد.
چرا باید روی سئو سرمایه گذاری کنیم؟
سئو یا نرخ تبدیل؟ کدامیک اولویت دارد؟
سئو مهمتر است یا نرخ تبدیل؟ این سوال، درست به اندازهی سوال: اول مرغ بود یا تخممرغ، بیجواب است؛ چراکه هم نرخ تبدیل و هم سئو، مهم هستند و توجه به آنها، برای رسیدن به موفقیت، کاملا ضروری است. بدون یک محتوای قانعکننده، حتی اگر در رتبهی یک نتایج جستجو هم قرار داشته باشید، به هیچ موفقیتی دست نخواهید یافت.
از سوی دیگر، اگر محتوایی جذاب و با نرخ تبدیل بالا داشته باشید، ولی اثری از شما در صفحهی اول نتایج جستجو نباشد، باز هم موفقیتی کسب نخواهید کرد؛ چون احتمال اینکه مخاطب یا مخاطبانی وجود داشته باشند که محتوای شما را ببینند، بسیار کم است. در نهایت، میتوان به این نتیجه رسید که برای دستیابی به موفقیت و پیروزشدن در میدان رقابت، حتما باید از کپیرایتینگ تبدیلی و سئو رایتینگ، در کنار هم استفاده کنید.
با وجود اهمیت یکسان این دو نوع کپیرایتینگ، تمرکز روی کپیرایتینگ تبدیلی و تولید یک محتوای قانعکننده، قبل از تمرکز روی کپیرایتینگ سئو، تصمیم عاقلانهای بهنظر میرسد؛ چرا که در این صورت، هنگامی که محتوای شما در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد، به اندازهی کافی حرف برای گفتن دارد و میتواند تاثیر مورد نظر را روی آنها داشته باشد.
از سوی دیگر، موتورهای جستجو، تنها یکی از راههای دریافت ترافیک و ارتباط با مخاطبان هستند؛ بنابراین، وقتی شما روی تولید محتوای اثرگذار سرمایهگذاری کرده باشید، مطمئن خواهید بود که پیام برند خود را بهدرستی منتقل و ارتباط قویتری با مخاطبانتان برقرار خواهید کرد. توجه داشته باشید که این موضوع، هرگز به این معنا نیست که سئو اهمیت ندارد؛ بلکه منظور این است که اهمیت سئو، بیشتر از کپیرایتینگ نیست.
کپیرایتینگ تبدیلی، به افزایش نرخ تبدیل منجر میشود و سئو کپیرایتینگ بهدنبال بهینهسازی محتوا و افزایش رتبهی وبسایت شما در صفحهی نتایج موتورهای جستجو است. همانطور که گفتیم، برای رسیدن به موفقیت، هر دو نوع کپیرایتینگ لازم است و شما نباید استراتژیهای خود را به یکی از آنها محدود کنید. با توجه به مطالبی که در رابطه با مهارتهای مورد نیاز برای کپیرایترهای تبدیلی و سئو کپیرایترها گفته شد، فکر میکنید که به فعالیت در کدام زمینه بیشتر علاقه دارید؟