بعد از آشنایی با وظایف و مسئولیتهای مدیر محتوا، نوبت آن رسیده است که با مهارتها و ویژگیهایی که این فرد باید داشته باشد نیز آشنا شوید. در ادامه به معرفی مهمترین خصوصیات و مهارتهایی میپردازیم که هر مدیر محتوایی به آنها نیاز دارد تا به یک فرد کاربلد و موثر در هر مجموعهای تبدیل شود:
-
تسلط به سئو
با توجه به اینکه، مدیریت محتوای وبسایت و ارائهی بهترین و مناسبترین محتوای ممکن، اصلیترین هدف هر مدیر محتوایی بهشمار میرود؛ بنابراین این فرد باید تسلط کافی بر اصول سئو داشته باشد تا بتواند به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کند.
-
آشنایی با تکنیکهای جستجو
از دیگر مهارتهایی که هر مدیر محتوایی به آن نیاز دارد، آشنایی با روشهای جستجو است. مدیران محتوا برای تدوین استراتژیهای مناسب محتوایی، باید از نیاز کاربران و خواستهی آنان مطلع باشند و به همین دلیل نیز لازم است که بر روشهای جستجو و جمعآوری داده از فضای اینترنت، تسلط کافی داشته باشند. از دیگر زمینههایی که مدیران محتوا از مهارتهای خود در زمینهی جستجو در اینترنت از آن استفاده میکنند، میتوان به تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی اشاره کرد.
یکی دیگر از مواردی که اهمیت تسلط مدیر محتوا را بر تکنیکهای جستجو در اینترنت نشان میدهد، لزوم رصد رقبا و آنالیز آنان است. مدیر محتوا باید علاوه بر آشنایی کامل با بهترین روشهای جستجو، ابزارهای رصد و تحلیل رقبای حاضر در بازار را نیز بهخوبی بشناسد و تسلط کافی بر آنها داشته باشد. تسلط بر ابزارهای رصد، به این فرد کمک میکند تا بتواند دادههای لازم جهت تدوین بهترین استراتژیهای ممکن برای رسیدن به موفقیت تجاری را در اختیار داشته باشد.
-
تسلط به قواعد نگارش فارسی
یکی از وظایف یک مدیر محتوا، تولید یا ویرایش محتوا است؛ بنابراین این فرد باید بر قواعد نگارش فارسی مسلط باشد تا بتواند محتوایی مناسب در اختیار کاربران قرار دهد و با اینکار گام بزرگی در دستیابی مجموعه به اهداف تجاری خود بردارد. در کنار این موضوع، مهارت یک مدیر محتوا در زمینهی ویرایش متن نیز از دیگر ویژگیهایی است که این فرد به آن نیاز دارد.
-
مهارتهای کافی برای ساخت و ویرایش محتوای غیر متنی
مسلما محتوای ارائه شده در وبسایتهای تجاری فقط بهصورت متن نخواهند بود و فرمتهایی چون عکس و فیلم را نیز در بر خواهند گرفت؛ بنابراین مدیر محتوا باید مهارتهای لازم در این زمینه را نیز داشته باشد تا بتواند علاوه بر تولید محتوا در این فرمتها، محتوای تولید شده توسط سایر اعضای تیم را نیز ویرایش و بهینه کند.
پیشنهاد ما به شما:مدیر محتوا چه وظایفی دارد؟
-
آشنایی با شبکههای اجتماعی و ابزارهای مدیریت آنها
انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی مختلف، یکی از مهمترین کارها برای موفقیت در دنیای تجارت امروزی است؛ بنابراین یک مدیر محتوا نیز باید آشنایی کاملی با این شبکهها و ابزارهای مدیریت آنها داشته باشد تا بتواند با منتشرکردن محتوا در این بسترها، میزان آگاهی از برند را افزایش دهد و رسیدن به موفقیت را برای مجموعه ممکن سازد.
-
خلاقیت
خلاقیت، یکی از مهمترین ویژگیهای مدیران محتوای موفق است. این افراد برای پیشرفت در کار خود و برقرارکردن ارتباط بهتر و موثرتر با مخاطبان، به خلاقیت نیاز دارند و تنها در صورت بهرهبردن از این ویژگی است که میتوانند نتیجهی مورد نظر را از فعالیتها و برنامههای خود بگیرند.
- آشنایی مقدماتی با فتوشاپ
شرکتها معمولا در شرایط مورد نیاز برای استخدام یک تولید کننده محتوا، تسلط بر فتوشاپ را ذکر میکنند. اما آنچه واقعا به آن نیاز دارند یک آشنایی مقدماتی با فتوشاپ است. هر تولید کنند محتوا به غیر از ابزارهای اصلی فتوشاپ که در سمت چپ آن قرار دارد؛ باید به خوبی با تب لایهها و فیلترها، همچنین نحوهی تغییر سایز عکسها و نیز نحوهی درست سیو کردن عکس برای وب و انواع فرمتهای آن آشنا باشد.البته اینها حداقلهاست. قطعا هر چه مهارت شما در استفاده از این نرم افزار بالاتر باشد. در موقعیتهای بهتری قرار خواهید گرفت.آموزشهای فتوشاپ نیز مانند سایر نرمافزارها در وب موجود است و شما به فراخور نیاز خود میتوانید از آنها کمک بگیرید.
- تایپ دهانگشتی
اگر چه شرکتها معمولا توجهای به این مهارت ندارند اما باید قبول کرد در فضایی که با سرعت در حال حرکت است ما نیز باید از هر مهارت و روشی برای افزایش سرعتمان برای همگام شدن با آن بهره بگیریم.تایپ دهانگشتی برای کسی که در فضای دیجیتال مینویسد حکم مهارت تند نوشتن برای روزنامهنگاران ۱۵سال پیش را دارد. همین یک مهارت کوچیک میتواند نقطه متمایز کنندهی شما در محل کار باشد. من به کمک این سرویس، تایپ ده انگشتی فارسی را در مدت ۲۰ روز و روزی ۱۰ دقیقه تمرین، یادگرفتم. به نظرم با خرید اکانت یک ماههی این سایت میتوانید این مهارت را به آسانی یاد بگیرید. باوجود اینکه تایپ دهانگشتی در ابتدا سرعت شما را پایین میآورد اما در ادامه با تمرین بیشتر سرعت تایپ شما چندین برابر میشود و تایپ کردن طولانی باعث خستگی شما نمیشود.
- نوشتن
مهارت نوشتن یکی از مهمترین موارد ذکر شده در این مقاله است. یک تولید کننده محتوا، باید بتواند پیش از هر مهارتی خوب بنویسد.یک محتوا نویس خوب باید دامنه لغات مناسبی داشته باشد، نحوهی درست استفاده از علائم نگارشی را بلد باشد و نیز بداند از هر کلمه کجا و به چه منظور استفاده کند.به نظر من برای کسب این مهارت باید کتاب بخوانیم و البته کتاب خوب بخوانیم. کتابهای نویسندگانی چون نادر ابراهیمی، مسعود بهنود، محمود دولتآبادی و یا ترجمههای نجف دریابندری، مهدی سحابی، محمدقاضی، داریوش آشوری میتواند ما را در بهبود این مهارت یاری کند.نکتهای که هنگام خواندن یک کتاب، به عنوان یک تولید کننده محتوا باید مد نظر قرار دهید. این است که صرفا خواننده نباشید و به فعلها، جملات و ساختار آنها هم دقت کنید. تا بتوانید به مرور، و با سعی و خطا به خوبی نویسندگان بنویسید.
- آشنایی با موتور های جستجو و نحوی درست سوال کردن از آنها
مهمترین ابزار برای هر تولید کننده محتوایی که در سطح وب فعالیت میکند، موتورهای جستجو هستند. اگر شما در مهارتهای دیگر ضعیف باشید اما فقط در همین تک مهارت قوی باشید؛ مطمنا با سوالات خوب میتوانید به جوابهای خود برسید و به عبارتی گلیم خود را از آب بکشید.در نتیجه یک کارشناس تولید محتوا باید بتواند به خوبی با گوگل (به عنوان بزرگترین موتور جستجوی موجود) کار کند و با قسمتهای مختلف آن آشنا باشد. تا بتواند منابع مورد نیازش از جمله: فیلم، عکس و مقاله را به راحتی بیابد.