موتورهای جستجو دائما تغییر می کنند و در نتیجه استراتژی محتوای شما هم برای مشتریان باید تغییر کند. با توجه به اینکه انتشار آپدیت های بزرگ و اصلی گوگل در مورد الگوریتم ها زیاد شده، درک و شناخت پیدا کردن نسبت به SERP هم مهمتر شده است. در این مقاله با شما برخی از مهم ترین نکات تغییر در استراتژی محتوای سازمان را درمیان میگذاریم.
SERPهای ترکیبی: موردی که کار را دشوار می کند
در استراتژی محتوا زمانی که صفحه نتایج گوگل شما ترکیبی شده باشد یعنی مخلوطی از همه نیت های سرچ را در آن می بینید، کار را دشوار می کند. مثلا برای نمونه عبارت cloud storage را در گوگل سرچ کنید. می بینید که نتایج گوگل ترکیبی از نتایجی هست که با هدف آگاهی بخش در مورد فضای ابری بوده و برخی نتایج هم در مورد خرید فضای ابری است. دلیل چنین اتفاقی این است که محصولات آنلاین و نرم افزار پیچیده تر می شوند و به همین خاطر اغلب اوقات، SERPهای ترکیبی می بینیم. توصیه مناسب در این مواقع این است که جستجوهایی که با هدف خرید انجام می شوند را شناسایی کرده و در اولویت قرار دهید تا بازگشت سرمایه یا ROI بهتری داشته باشید.
سرچ های خودتان را داشته باشید
در فضای اینترنت بگردید که آیا بخاطر سرچ های برند دار توسط گوگل رتبه گرفته اید که در افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل شما اثر گذاشته باشد؟
مثال خوب در این مورد کد های تبلیغاتی (پرومو کد) است که بسیاری از سایت های جامع چنین کدهایی را برای همه شرکت ها دارند اما سعی کنید که کد تبلیغاتی مخصوص به خودتان را داشته باشید تا گوگل به شما رتبه بدهد مثل سرچ هایی که قبل از کد تبلیغاتی نام برند خاصی را سرچ می کند: ]نام برند[ کد تبلیغاتی. با اینکار افراد پرومو کدهایی را انتخاب می کنند که مخصوص سایت شماست.
حل مشکلات
مسئولیتی که افراد سئوکار باید در استراتژی محتوای خود قرار دهند، حل مشکلات و ارائه جواب های عالی است حتی اگر چندان با پروسه قیف فروش ما همخوانی نداشته باشد. لذا تلاش جدی بکار بگیرید و به دنبال یک راهکار حقیقی باشید. وقتی که به مشتریان پاسخ خوبی برای مشکلات آنها ارائه کردید این فرصت را دارید که به شیوه ای هوشمندانه در مورد آنها هدف گذاری مجدد انجام دهید.
در این بخش نکاتی به شما می گوییم که می توانید از SERPها به منظور بهبود برنامه محتوایی خود برای مشتری استفاده کنید.
1 – از رقیب خود یاد بگیرید.
احتمال اینکه فردی قبلا در حوزه مشابه کار موفقیت آمیزی انجام داده باشد, هست.به همین دلیل حتما در مورد نتایج برتر جستجوهای مشتریان خود در SERP جستجو کنید. هر چقدر بیشتر در مورد نتایج برتر رقیبان خود دقت کنید، می توانید برای استراتژی محتوای خود موارد یونیک را پیدا کرده و میفهمید چطور می توانید موفقیت آنها را تکرار کنید.
2 -از آپدیت های بزرگ و اصلی گوگل یاد بگیرید
گوگل به شکل عجیب غریبی عمل می کند و هر از گاهی آپدیت های بزرگی برای الگوریتم های خود رونمایی می کند. هر آپدیت بزرگ گوگل موارد غیر منتظره ای دارد پس حتما از هر کدام ایده خاصی بگیرید و اینکه بررسی کنید که وب سایت یا بازار عمودی شما تحت تأثیر این آپدیت قرار گرفته یا خیر.
البته در عین حال مراقب باشید که تصمیم عجولانه ای نگیرید و لازم نیست که هر زمان آپدیت بزرگی منتشر شد استراتژی محتوای خود را کاملا تغییر دهید.
3 -از SERPها حداکثر استفاده را ببرید
برخی از SERPها بیشتر کاربران محلی را جذب خود می کنند و به همین دلیل هنگام تدوین استراتژی محتوا و برآورد نتایج حتما در نظر بگیرید.
در کنار این موارد می توانید از دیگر قابلیت ها و ویژگی های SERP هم استفاده کنید مثل:
- Video carousel: برای عباراتی ویدیو بسازید که video carousel بتوان از آنها ساخت.
- وب سایت های تبلیغ کننده: وب سایت های تبلیغ کننده از عوامل اصلی SERP هستند و در صورتی که در زمینه ای بجز شما فعالیت دارند پس قطعا بخشی از استراتژی محتوای شما مشکل دارد.
- سایت لینک: وقتی سرچی که در گوگل می کنید در مورد برند خاصی نیست و در نتایج خود 4 سایت لینک می بینید، باید مطمئن باشید که این صفحات ارزشمند بوده، بهینه سازی شده اند و لینک دهی داخلی درستی به صفحات فروش شما دارند.
دریافت بازخورد مشتری
برای اینکه بتوانید مخاطب هدف خود را حتی بهتر از این بشناسید، میتوانید از مشتریان کنونی خود بازخورد بگیرید. به این ترتیب دیدگاههایی درباره موارد زیر به دست خواهید آورد:
- آنها درباره محتوایی که در حال حاضر تولید میکنید چه نظر و احساسی دارند.
- ضروریترین نیازهای آنها چیست؟
- چطور میتوانید با محتوایی که ارائه میدهید، مشکلات آنها را رفع کنید؟
دریافت بازخورد از مشتری به شما کمک میکند تا:
- اولویتهای خوانندگان و مشترکان خود را درک کنید.
- تشخیص دهید بهترین مکان برای دسترسی به مشتریان مناسب برند شما کجاست (مرحله 9 را مشاهده کنید).
- شخصیت خریدار (پرسونا) خود را ترسیم کنید.
برای دریافت بازخورد از مشتری، میتوانید با استفاده از سایتها و یا افزونههای بازخوردگیری مثل WPForms، یک نظرسنجی از آنها انجام دهید. WPForms ساختار «کشیدن و انداختن» دارد که میتوانید آن را به شکل دلخواه خود استفاده کنید و نظرسنجی را با راحتی هرچه تمامتر انجام دهید. بعلاوه، میتوانید از ویژگیهای قدرتمند دیگری مانند گزارشهای نظرسنجی تعاملی، نظرسنجی هوشمند، نظرسنجیهای NPS، آمارهای آنی، اعلانهای فوری و … نیز استفاده کنید.
ساخت شخصیت خریدار (پرسونا)
وقتی دادههای دموگرافیک و بازخورد مشتری را جمعآوری کردید، میتوانید پرسونای مشتریان خود را طراحی کنید. شخصیت خریدار که آن را به نام «پرسونای مشتری» نیز میشناسیم، خوانندگان و مشتریان ایدهآل شما را توصیف میکند تا بتوانید محتوای بهتری به آنها ارائه کنید. بهترین پرسوناهای مشتری، اطلاعاتی درباره نقاط ضعف مشتریان، چالشها، منابعی که مشتری از آن اطلاعات به دست میآورد و محرکهای رفتاری آنها در اختیارتان میگذارد. وقتی همه این دادهها را جمعآوری کنید، درک بهتری از موارد زیر خواهید داشت:
- نوع محتوایی که مخاطب شما به آن واکنش مثبت نشان خواهد داد.
- چگونگی کمک کردن آن محتوا به مخاطب شما
- دلایلی سبب میشود مخاطب شما به آن محتوا اهمیت بدهد.