اگر میخواهید برندی حرفهای داشته باشید که بتواند بازار را فتح کند و در ذهن مردم ماندگار شود باید بسیار حسابشده کار کنید و به همه ریزهکاریها توجه کنید. در کنار کیفیت کالا یا خدمات و انتخاب نام قدرتمند برای برندتان باید به فکر انتخاب بهترین رنگ برند نیز برای آن باشید.نام برند شما هم نوشته میشود، هم شنیده میشود هم دیده میشود. پس علاوه بر خوشنام و خوشآوا بودن باید رنگ برند حرفهای هم داشته باشد. آیا میدانید که تاثیر رنگ بر نامهای تجاری چیست و بهترین رنگ برند برای شما کدام است؟طبیعتا در انتخاب رنگ برند در مقایسه با نام برند یا نام شرکت انتخابهای بسیار محدودتری داریم. این به دلیل آن است که چند ده هزار واژه در هر زبان وجود دارند. اما تعداد رنگها بسیار محدود هستند.در این مقاله سعی کردهایم قوانین بهکارگیری رنگها در دنیای تجارت را برایتان شرح دهیم تا با دانستن آنها بتوانید به انتخاب بهترین رنگ برند بپردازید. اگر به دنبال اصول انتخاب رنگ سازمان هستید هم، همین نکاتی که در این مقاله بیان میشود برایتان راهگشا خواهد بود.اطلاعاتی که در این مقاله با شما درمیان میگذاریم به صورت اختصاصی برای جهان تجارت تدوین شده و در واقع عصاره چندین کتاب و مقاله تخصصی در این رابطه است که به واسطه پژوهشها و فعالیت چندین سالهمان در حوزه تجارت و برندسازی با آنها آشنا شدهایم.
انتخاب رنگ برند در روانشناسی
Kenny Nguyen در مورد روانشناسی رنگ می گوید ، خلاصه کلام او بدین صورت است که سعی کنید هدف خود را بشناسید و از رنگ ها و حس و انرژی آن ها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید . رنگ ها قدرت بالایی برای جذب ترافیک دارند بنابراین اگر می خواهید کاربران زیادی داشته باشید از رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده کنید و یا اینکه اگر می خواهید کاربر در سایت شما احساس آرامش کند و یا با اعتماد خرید کند، از رنگ هایی با زمینه آرام و ملایم استفاده کنید . این روش در بسیاری از وب سایت ها مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه آن تضمین شده است بنابراین روانشناسی رنگ را هر گز فراموش نکنید. رنگها بیشتر میتوانند در ذهن مخاطبان قرار بگیرند مخصوصا زمانی که از رنگهای پر طرفدار استفاده کنیم هر کدام از رنگها روانشناسی خاص خود را دارند بنابراین رنگها میتوانند نقش مهمی در افزایش محبوبیت یک برند داشته باشند. مثلا برای هیجان انگیزتر کردن محصولات و خدمات از رنگ قرمز استفاده کنید. برندهای موفق اهمیت رنگها در طراحی لوگو را میدانند. شرکت اپل در این زمینه میگوید: رنگها چیزی فراتر از ظاهر هستند آنها احساسات را بیان میکنند و به مخاطب پیامی میفرستند رنگها نشان از ماهیت و شخصیت دارند.برندهای تجاری می توانند تلفیق ۲ صفت از صفت ۵ مذکور باشند، اما عمدتاً برندها بر یکی از ۵ صفات بالا تمرکز می کنند. برندهای لباس و مد بر جذابیت و برند خودرو بر استحکام دلالت دارند.از سوی دیگر پژوهش ها نشان داده است هر فرد از هر رنگ یک درک شخصیتی دارد. برای مثال رنگ قهوه ای در ذهن برخی یادآور استحکام، رنگ بنفش یاد آور پختگی و رنگ قرمز نماد هیجان است. برند تجاری مشخصاً باید رنگی داشته باشد که نماد ماهیت آن محصول باشد، این واقعیت توسط اغلب پژوهش ها به اثبات رسیده است. برای مثال رنگ قهوه ای شاید نماد سرسختی باشد اما از سوی دیگر یاد آور رنگ شکلات است و شاید اشتها آور نیز باشد. بنابراین رنگ ها به طبع آن تاثیری که در ذهن افراد می گذارند می توانند کاربردهای متفاوت داشته باشند.
انواع رنگ ها از نظر برندینگ
موردی بعدی راهنمای انتخاب بهترین رنگ برند، رنگ بندی آن است.
از نظر هنر برندینگ و تجارت رنگها به سه دسته اصلی تقسیم میشوند که بهتر است برای انتخاب یک رنگ مناسب برای برند این دسته بندی را بدانیم. رنگها با توجه به کابردشان و ویژگیها در هر دسته قرار میگیرند. این سه دسته عبارت اند از:
الف رنگهای اصلی
در حوزه تجارت و کسب و کار پنج رنگ شناخته شده به عنوان رنگهای اصلی هستند. که به علت خواص وکاربردشان به عنوان رنگهای اصلی شناخته شده اند این رنگها عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، آبی و سبز
ب رنگهای خنثی
رنگهای خنثی رنگهایی هستند که تقریبا با هر زمینه رنگی جور در میآیند. و بسیار هم استفاده میشوند در حیطه تجارت سه رنگ خنثی داریم که شامل رنگهای سفید، مشکی، خاکستری میباشد.
ج رنگ های فرعی
به غیر از دو دسته رنگ بندی که در بالا معرفی کردیم یعنی رتگهای اصلی و رنگهای خنثی در زینه تجارت ما بقی رنگها، رنگهای فرعی محسوب میشوند.
ویژگی های رنگ برند
رنگهای خنثی، اصلی و فرعی هرکدام یگ ویژگی منحصر به فرد خود را دارند که حس متفاوتی در نظر بیننده ایجاد می کند. در ادامه مقاله تصمیم داریم خواص برخی از این رنگ ها که در حوزه تجارت و برای انتخاب رنگ برند و رنگ سازمانی به کار ما می آیند را مرور کنیم. با ما همراه باشید.
1. رنگ قرمز
طیف نوری رنگ قرمز در جلوی شبکیه چشم ما تشکیل میشود و همین باعث میشود هنگام دیدن رنگ قرمز تصور کنیم که چشم ما دارای حرکت است. در بازاریابی مشهور است که رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش میدهد. و برای تحریک به خرید رنگ قابل قبولی است.
2. رنگ آبی
اگر تا کنون شنیده باشید رنگ آبی را رنگ آرامش بخش در میان رنگها معرفی می کنند. همین خصلت رنگ آبی آن را یکی از پرطرفدارترین رنگها در زمینه کسب وکار کرده است. به طوری که پرچم ۲۵ درصد از کشورها دارای رنگ آبی میباشد.
3. رنگ زرد
رنگ زرد همیشه نشانی از درخشندگی و روشنی بوده است. و نمادی از دارایی و ثروت در زمینه کسب و کار میباشد.
بعضی از رنگهای ترکیبی مانند نارنجی نیز احساس خاص خود را دارند که نشان از هیجان میباشد. یا رنگ سبز که ترکیب سبز و آبی است نشانی از آرامش دارد.
برای شروع از رنگ اصلی استفاده کنیم
این یکی از اصول انتخاب بهترین رنگ برند و انتخاب رنگ سازمانی این می¬باشد تا آنجایی که می¬توانیم از رنگ¬های اصلی استفاده کنیم و ترکیب رنگ به کار نبریم. در واقع ترفند اساسی و مهم در انتخاب رنگ برند توجه به رنگهای اصلی میباشد. به خصوص اگر در حیطه تجارت و یا کار ما رقیبی وجود نداشته باشد. حتما بهتر است از یکی رنگهای اصلی مانند قرمز، نارنجی، زرد،آبی یا سبز استفاده کنیم.
همچنین استفاده از رنگ های سمبلیک کار ما را منحصر به فرد میکند. یعنی رنگ اصلی را انتخاب کنیم که به خوبی نشانگر کسب و کارما می باشد.به طور مثال شرکت جان دیر تولید کننده ابزار آلات و ماشین آلات کشاورزی از رنگ سبز استفاده کرده است که سمبل مزرعه، طبیعت و محصولات کشاورزی است. اگر کسب و کار ما نیز در حیطه طبیعت و محیط زیست است انتخاب رنگ سبز بهترین گزینه میباشد. به این نکته نیز توجه کنید اگر در حیطه کسب وکاری تان رقیب داریم بهتر است قوانین رقابتی در انتخاب رنگ را مطالعه کنیم.
رنگ برندهای معروف چیست؟
برندهای معروف و معتبری در دنیا وجود دارد که با رنگ لوگو خود شناخته می شوند برای آشنایی بیشتر با رنگ برندهای معروف دنیا با ما همراه باشید.
گوچی: معروف ترین برند ایتالیایی که در حوزه جواهرات، لباس، اشیاء لوکس فعالیت می کند. این برند رنگ لوگو خود را از میان سبز و قرمز برگزیده آرامش و جسارت دو گزینه ی کاملا متفاوت است.
شنل: رنگ برند شنل، با انتخاب رنگ مشکی نشان دهنده ی کالاهای لوکس است. شاید در نگاه اول این رنگ غیر دوستانه به نظر برسد اما نمایانگر قدرت و اعتماد به نفس است.
زارا: این برند نیز از رنگ مشکی برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده است.
هرمس: برند هرمس از ترکیب رنگ های نارنجی و مشکی برای برند خود کمک می گیرد که در عین قدرتمند بودن بسیار دلنشین است.
کوکا کولا: رنگ برند مشهور کوکا کولا را همه می شناسیم این برند برای تحریک افراد به خرید محصولات خود از رنگ قرمز استفاده کرده است.
فیبروز: این برند از رنگ شاد و زیبای زرد استفاده می کند.
در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که انتخاب رنگ برندینگ مناسب برای آرم تجاری خود می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته کند. در مقابل یک انتخاب اشتباه نیز می تواند نتیجه ی معکوس را برای شما به دنبال داشته باشد. توجه داشته باشید که روانشناسی رنگ ها نقش ویژه ای در ماندگاری برندها در ذهن افراد را ایفا می کنند. تحقیقات نشان داده است که شناسایی یک برند 80 درصد به وسیله ی رنگ آن ها صورت می گیرد. این یک آمار شگفت انگیز به شمار می رود هنگامی که شما بدانید رنگ ها در معرفی برند و جلب اعتماد مشتریان ارتباط مستقیم دارند.